تبیان، دستیار زندگی
فرآورده «بوتولینیوم توكسین تیپ A» یا همان «بوتاكس»، یك سم بسیار خطرناك است كه حدود ۲ كیلوگرم آن برای كشتن تمام ساكنین زمین كفایت می كند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سمی خطرناک و کشنده برای زیبایی!

فرآورده «بوتولینیوم توكسین تیپ A» یا همان «بوتاكس»، یك سم بسیار خطرناك است كه حدود ۲ كیلوگرم آن برای كشتن تمام ساكنین زمین كفایت می كند.

فراوری: ه-هدایتی-بخش اجتماعی تبیان
بوتاکس

امروزه استفاده از روش های درمانی برای زیبایی در کشورهای در حال توسعه رشد بی رویه ای پیدا کرده و این در حالی است که یکی از آن ها که در حال حاضر شیوع بالایی پیدا کرده، «بوتاکس» است که برای رفع چین و چروک صورت انجام می شود.
متاسفانه شایع شدن این روش درمانی در کشور باعث شده است که بسیاری از افراد غیر متخصص و سود جو با استفاده از بو تاکس های غیراستاندارد، سلامت بسیاری از بیماران را به خطر بیندازند وعوارض جبران ناپذیری را برایشان به وجود بیاورند.
حتما تا به حال درباره ی «بوتاکس» زیاد شنیده اید و شاید حتی خودتان یک یا چند بار تزریق آن را تجربه کرده باشید یا دچار وسوسه تزریق آن شده باشید، یعنی تزریق سمی که در خیلی از موارد توسط یک باکتری تولید می شود و بعد از رقیق و ضعیف شدن باعث مهار حرکت عضلات می شود تا دیگر چروک ها کمتر روی پوست جلوه کنند.

تزریق این ماده جوان کننده این روز ها شایع ترین عمل زیبایی در آمریکاست و در کشور ما نیز شیوع بالایی دارد تا جایی که در اطرافمان افراد زیادی را می شناسیم که از این راه جوانی را به خود هدیه کرده اند. تا به حال درمورد بوتاکس زیاد صحبت شده است و ما نمی خواهیم دوباره همان حرف ها را تکرار کنیم بلکه به دنبال گفتن نکاتی در مورد این ماده جوانی هستیم که شاید کمتر جایی شنیده باشید.

چرا بوتاکس بهترین راه است؟

مسئول اداره بیولوژیك سازمان غذا و دارو گفت: فرآورده «بوتولینیوم توكسین تیپ A» یا همان «بوتاكس»، یك سم بسیار خطرناك است كه حدود ۲ كیلوگرم آن برای كشتن تمام ساكنین زمین كفایت می كند.

تزریق بوتاکس روش سریع و موثری برای رفع چروک است زمان شروع اثر بوتاکس بین ۴تا۷ روز است. مدت تزریق آن بین ۱۰ تا۲۰ دقیقه طول می کشد و می توانید بعد از تزریق سریع به سر کار خود برگردید، حتی در اکثر مواقع هنگام خروج کمتر کسی متوجه تزریق ها خواهد شد.
اثرات تزریق بوتاکس بسته به تعداد تزریق قبلی بین ۴ تا ۶ ماه طول می کشد. اگر هر۳ ماه به مدت یک سال تزریق بوتاکس انجام شود، به تدریج فواصل تزریق های بعدی بیشتر می شود، یعنی عملا با تزریق بوتاکس کمتر اثرات طولانی تری حاصل می شود.

آرایشگاه های زنانه وتزریق بوتاکس

انجام هر گونه تزریق برای امور زیبایی در آرایشگاه های زنانه عوارض بسیار بدی را در پی دارد و این در حالی است که نبود قانون مدون برای برخورد با آرایشگران متخلف، موجب تداوم دخالت آنان در امور تخصصی پزشکی است. واقعیت این است که تزریق بوتاکس توسط افراد غیر متخصص و بدون توجه به نکات ایمنی آن، خطرآفرین است. زیرا این ماده به هر حال یک نوع «سم» است و چنانچه درست تهیه، خالص و نگهداری نشده باشد و هم چنین درست تزریق نشود، عوارضی را به همراه می آورد که گاهی جبران پذیر نیست.

تخلف آرایشگران

آرایشگران به بهانه انجام پیرایش و زیبایی مراجعان خود، در حوزه عمل متخصصان پوست و مو دخالت می کنند. تجویز کرم ها و پمادهای مختلف، تزریق ژل برای پف صورت و سایر نقاط بدن، تزریق بوتاکس زیر چشم و در پیشانی همگی از مواردی است که در حوزه تخصصی پزشکان حاذق پوست و مو و یا جراحان پلاستیک است، در حالی که بسیاری از آرایشگران، خودسرانه به تجویز این مواد اقدام می کنند.
از این رو وزارت بهداشت و درمان و ارگان های مربوطه باید هر چه سریع تر به تدوین قانون موارد تخلف آرایشگران اقدام و از کارهای غیرعلمی آنان، جلوگیری کنند. تزریق داروی بوتاکس برای رفع چین و چروک صورت باید توسط متخصص پوست انجام شود و انجام آن توسط آرایشگران، غیرمجاز است. برخی آرایشگران اقدام به تزریق این دارو در محیط های کارشان می کنند که نه در تخصص آنان است و نه فضای آرایشگاه برای این کار مناسب است. در صورتی که تزریق بوتاکس توسط افراد غیرمتخصص انجام شود، عوارضی مانند کبودی و تورم در ناحیه دور چشم ها و پیشانی، سردرد، سرگیجه و افتادگی پلک و ابرو را به همراه خواهد داشت.

«بوتاكس» یك سم بسیار خطرناك است

تجویز کرم ها و پمادهای مختلف، تزریق ژل برای پف صورت و سایر نقاط بدن، تزریق بوتاکس زیر چشم و در پیشانی همگی از مواردی است که در حوزه تخصصی پزشکان حاذق پوست و مو و یا جراحان پلاستیک است، در حالی که بسیاری از آرایشگران، خودسرانه به تجویز این مواد اقدام می کنند.

مسئول اداره بیولوژیك سازمان غذا و دارو گفت: فرآورده «بوتولینیوم توكسین تیپ A» یا همان «بوتاكس»، یك سم بسیار خطرناك است كه حدود ۲ كیلوگرم آن برای كشتن تمام ساكنین زمین كفایت می كند.
علی واشقانی فراهانی مسئول اداره بیولوژیك سازمان غذا و دارو گفت: فرآورده بوتولینیوم توكسین تیپ A كه در سطح جامعه ما بیشتر با نام بوتاكس شناخته می شود، از باكتری كلوستریدیوم بوتولینوم تهیه می شود. این سم بسیار خطرناك كه گفته می شود حدود 2 كیلوگرم آن برای كشتن تمام ساكنین زمین كفایت می كند.
وی افزود: این سم همان ماده كشنده ای است كه در غذاهای بسته بندی مانند كنسروهای تاریخ گذشته و مسموم وجود دارد.
مسئول اداره بیولوژیك سازمان غذا و دارو عنوان كرد: برای این فرآورده دارویی امروزه كاربردهای درمانی متنوعی در سطح دنیا وجود دارد. برخی از كاربرهای درمانی آن توسط مراجع علمی و معتبر مورد تایید قرار گرفته و برخی دیگر هنوز تحت بررسی بیشتر قرار دارند.
وی تصریح كرد: از مهمترین موارد درمانی كه در حال حاضر مورد تایید قرار گرفته اند شامل انواعی از بی اختیاری های ادراری، پلك زدن غیر ارادی یا بسته شدن غیر ارادی پلك ها (Blepharospasm)، انقباض غیر ارادی گردن (Cervical dystonia)، مواردی از فلج های مغزی، برخی مشكلات عضلانی بعد از سكته و بسیاری موارد دیگر كه امروزه به صورت روزمره مورد استفاده قرار می گیرند.
واشقانی فراهانی گفت: یكی از موارد مصرف شایع این محصولات در از بین بردن چین و چروك های پوستی با مقاصد زیبایی است كه می توان ادعا كرد شایع ترین مورد استفاده در كشور ما محسوب می شود. همچنین این محصول با فلج موقتی عضلات می تواند چین و چروك های صورت را از بین ببرد.
وی تاكید كرد: دو نكته بسیار مهم در زمینه استفاده از این فرآورده وجود دارد. نكته اول اینكه لازم است حتما این داروها توسط متخصصان مربوطه تجویز و تزریق شود و در هیچ یك از موارد مصرف تائید شده افراد غیرمتخصص مجاز به تجویز و مصرف نیستند و نكته دوم اینكه دارو از مجاری مجاز و قانونی تهیه شود.



منابع: اطلاعات / جام جم / تابناک