تبیان، دستیار زندگی
دومین گردهمایی توسعه دهندگان و فعالان صنعت اپلیکیشن و موبایل در ایران (همایش 5شنبه بازار) با حضور 700شرکت کننده شامل برنامه نویس ها و توسعه دهنده های فنی و کسب وکار در حالی بعد از دو روز فعالیت (8 و 9 اردیبهشت ماه) در سالن همایش های برج میلاد به کار خود پ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درآمد میلیون دلاری اپلیکیشن سازها

دومین گردهمایی توسعه دهندگان و فعالان صنعت اپلیکیشن و موبایل در ایران (همایش 5شنبه بازار) با حضور 700شرکت کننده شامل برنامه نویس ها و توسعه دهنده های فنی و کسب وکار در حالی بعد از دو روز فعالیت (8 و 9 اردیبهشت ماه) در سالن همایش های برج میلاد به کار خود پایان داد.

بخش ارتباطات تبیان
اپلیکیشن

توسعه دهندگان ایرانی فقط در سال 94 از طریق این فروشگاه (کافه بازار) در مجموع بیش از36.3 میلیارد تومان (10 میلیون دلار) درآمد کسب کردند و پیش بینی می شود درآمدزایی توسعه دهندگان از طریق این فروشگاه در سال جاری به بیش از 40میلیارد تومان برسد.

فعالیت 16هزار توسعه دهنده فعال

«16هزار نفر توسعه دهنده فعال دارای حساب کاربری که حداقل یک برنامه به فروشگاه بومی ایرانی ارائه داده اند وجود دارد و تاکنون 68 هزار اپلیکیشن در این فروشگاه منتشر شده است که 15 درصد آن مربوط به بازی ها و 85درصد آن مربوط به برنامه ها است.»
حسام آرمندهی، مؤسس فروشگاه بومی اپلیکیشن (کافه بازار) در این همایش دو روزه با بیان مطلب فوق گفت: بیشترین آمار مربوط به آموزشی (19.2 درصد)، سرگرمی (9.3)، کاربردی (7.4)، مذهبی (6.9) و... که بیش از 85 درصد آن به زبان فارسی است و بیش از 8هزار اپلیکیشن به درآمدزایی رسیده اند.

آرمندهی با بیان اینکه 30میلیون کاربر از این فروشگاه بومی استفاده می کنند که 14 درصد از این میزان را خارجی ها(چین، افغانستان،ترکیه، هند، آلمان، اوکراین، آذربایجان، برزیل و امریکا) تشکیل می دهند، می افزاید: کاربران ایرانی تنها در مدت دو هفته در ایام نوروز برای استفاده از اپلیکیشن ها 32 میلیارد ریال پرداختند و برای توسعه دهنده ها درآمد ایجاد کردند که این درآمد هم از طریق فروش مستقیم، برنامه های رایگان درون پرداختی و برنامه های فروشی درون پرداختی بوده است.

توسعه دهندگان ایرانی فقط در سال 94 از طریق این فروشگاه (کافه بازار) در مجموع بیش از36.3 میلیارد تومان (10 میلیون دلار) درآمد کسب کردند و پیش بینی می شود درآمدزایی توسعه دهندگان از طریق این فروشگاه در سال جاری به بیش از 40میلیارد تومان برسد

مؤسس فروشگاه بومی اپلیکیشن در ادامه به میزان درآمد این فروشگاه اشاره کرده و می گوید: از ابتدای راه اندازی این فروشگاه اندرویدی بومی، 38 میلیارد تومان درآمد کسب کرده ایم که بیش از نیمی از این میزان فقط در سال گذشته رقم خورده است و این آمار و ارقام نشان دهنده این است که می توان به سوی بومی سازی قدم برداشت و به درآمدزایی هم رسید.

اگر از بحث آمار و ارقام بگذریم بحث مهم اظهار نظر میهمانان خارجی در این همایش بود به صورتی که «مانوئل کوزر»، یکی از مؤسسان شرکت Silvertree Capital آفریقای جنوبی درباره فعالیت ایرانی ها و توسعه دهنده ها می گوید: آنچه برای من جالب است آمار تعداد برنامه نویس ها و توسعه دهنده ها در ایران است و این نشان می دهد آنها و اینترنت ایران بسرعت در حال رشد هستند و اگر با این سرعت پیش بروند می توانند از این بازار سود بسیاری به دست آورند.

کوزر با بیان اینکه وقتی آمارهای اعلام شده در این همایش را به دوست سرمایه ىگذاری در این کسب وکار تعریف کردم بسیار تعجب کرد و گفت آمار اعلام شده، بسیار بزرگ است و ایران بسرعت در حال پیشرفت است.
در همین رابطه «اولدیس لیترتس»، مؤسس infogram، بزرگ ترین جامعه اینفوگرافیک در سال 2012 و برگزارکننده رویداد Pirate Summit و اهل لیتوانی نیز از وجود آمار بالای توسعه دهنده ها در ایران ابراز تعجب کرده و می گوید: توصیه می کنم توسعه دهنده ها هدف خود را با بلندپروازی جهانی در نظر بگیرند و نباید از چنین تفکری بترسند و بدانند بلندپروازی کلید انجام دادن کارهای بزرگ است.

کار تیمی رمز موفقیت

اما برای موفقیت در کار تولید برنامه ها و اپلیکیشن ها چه باید کرد؟ نظر توسعه دهندگان موفق را دراین باره جویا شدیم. امین امیرشریفی، مدیر بازاریابی کافه بازار هدف از برگزاری این گردهمایی را دورهمی فعالان در عرصه اپلیکیشن ها و برنامه ها عنوان کرده و به «ایران» می گوید: این صنعت نوپا است و تمام افراد مانند توسعه دهنده ها، فنی ها، طراح ها و... باید به صورت تیمی فعالیت کنند.وی می افزاید: در ایران انجام کار تیمی ضعیف است در حالی که در این حوزه تا تیمی کار نشود به نتیجه دلخواه نمی رسیم چون یک نفر نمی تواند هم برنامه بنویسد هم طراحی کند و مابقی کارها را انجام دهد از این رو باید به سمت کار کردن تیمی برویم و تیمی کار کردن است که خروجی خوبی دارد.

علیرضا صادقیان، مدیرعامل نت برگ نیز می گوید: استارتاپ ها باید به دو موضوع فنی و بازار به صورت همزمان توجه کنند، چرا که اگر فقط به یکی از این دو بیشتر اهمیت دهند کار ناقص خواهد بود از این رو باید بین دو بال کسب وکار تعادل برقرار شود. محمدجواد شکوری مقدم، مدیرعامل آپارات نیز با بیان اینکه قطعاً برگزاری چنین رویدادهایی می تواند به فرهنگ و آینده کاری در حوزه ICT کمک کند، می گوید: توسعه دهنده ها باید کار کردن تیمی و مشورت دادن را در دستورکار خود قرار دهند چراکه برای رسیدن به نتایج خوب در این بازار، به هم نیاز دارند.وی به عنوان یک فرد موفق در عرصه کسب و کار اینترنتی به توسعه دهندگان و کسب وکارهای اینترنتی توصیه می کند که برای پول درآوردن در این عرصه صبور باشند و از چالش ها نترسند و با پشتکار به کار خود ادامه دهند.

آنچه برای من جالب است آمار تعداد برنامه نویس ها و توسعه دهنده ها در ایران است و این نشان می دهد آنها و اینترنت ایران بسرعت در حال رشد هستند و اگر با این سرعت پیش بروند می توانند از این بازار سود بسیاری به دست آورند

امیرحسین فصیحی، مدیر استودیو فن افزار شریف معتقد است شبکه ای از فعالان در این عرصه شکل گرفته است ولی به نظر من حلقه مفقوده در حوزه بازار موبایلی، سرمایه گذار و ناشر است. مشکل اصلی این است که سرمایه گذارها درباره سرمایه گذاری و درآمدزایی در این حوزه اطلاعی ندارند و باید با آگاهی دادن و فرهنگسازی سرمایه گذاران را به این سو جذب کرد.

آینده روشن در بخش اپلیکیشن ها

اما توسعه دهندگان فعال در زمینه برنامه ها و اپلیکیشن ها با چه مشکلاتی روبه رو هستند؟ امید علیزاده، تولید کننده اپلیکیشن موبایلی «ابرک» درباره مشکلات و چالش های توسعه دهنده های ایرانی به «ایران» می گوید: مشکل توسعه دهندگان آشنا نبودن به طور کامل با این دنیای فناوری است و هنوز نتوانسته اند بخوبی با این حوزه ارتباط برقرار کنند.

علیزاده می افزاید: مشکل دیگر این است که هنوز برای کاربران ایرانی استفاده از اپلیکیشن ها جا نیفتاده است و برای آن هزینه نمی کنند چون تا برنامه ها و اپلیکیشن ها از سوی کاربران خریداری نشود، سرمایه گذار در این بخش ورود نمی کند.

محمد زهتاب بازی ساز بازی آموزشی درخت انگلیسی و بازی تفریحی ارتش فرازمینی نیز به بحث ورود سرمایه گذار در این صنعت اشاره کرده و به «ایران» می گوید: بحث فرهنگسازی در بخش بازی های موبایلی دارای اهمیت است چون مردم فکر می کنند بازی ها مخرب هستند در صورتی که باید مردم را با این مسأله آشنا کرد که خیلی از بازی ها نه تنها مخرب نیستند، بلکه جنبه آموزشی دارند و حتی درآمدزا هستند. اگر بچه ای هم به بازی معتاد می شود به خاطر کم کاری خانواده ها است که برای استفاده درست فرزند خود از بازی ها برنامه ریزی نمی کنند. زهتاب با بیان اینکه مسئولان هم نسبت به این حوزه آشنایی کافی ندارند، می افزاید: به علت ناآگاهی در این زمینه سرمایه گذارها را به سمت و سویی اشتباه سوق می دهند که برای کشور ارزآور نیست. اگر ما این عرصه درآمدزا را به مردم و سرمایه گذارها بشناسانیم جزو صنعت هایی است که می تواند در آینده نزدیک شکوفا شود و به درآمدزایی کلان برسد. کاری که اکنون در کره جنوبی، ژاپن و هند در حال انجام است و حتی درکشورهای همسایه ما نیز در حال شکل گیری است.

سعید مادرشاهی برنامه نویس و بازی ساز موبایلی که به تازگی از هلند به ایران بازگشته است به «ایران» می گوید: مشکلات عجیب و غریب فراوانی در سر راه استارتاپ ها در ایران قرار دارد و در مدت 7 ماهی که در ایران فعالیت می کنم به وضوح با این مشکلات آشنا شدم.

مادرشاهی که اپلیکیشن رژیم «دکتر دوکان» را بزودی وارد بازار می کند، می افزاید: همین قدر بگویم که به عنوان یک خارجی برای راه اندازی شرکتی در هلند آن هم بدون پاسپورت نه تنها نیم ساعت وقت صرف کردم بلکه در پایان از بخش تجارت الکترونیکی دولت هلند به علت کارآفرینی هدیه ای هم دریافت کردم چرا که قانون شفاف و مشخص است و تمام کارها در یکجا و به صورت متمرکز انجام می شود ولی برای همین اقدام در ایران سه ماه وقت صرف و بیش از 7 میلیون تومان هزینه کردم و در آخر کار هم شرکت را بستم چون باید برای راه اندازی این شرکت 50 میلیون تومان هزینه های بالاسری می دادم در ضمن به من اعلام کردند که باید دارای مکان تجاری باشم در صورتی که کجای دنیا از استارتاپ ها سند مکان تجاری می خواهند. بنابراین ترجیح دادم آن را تعطیل کرده و به عنوان شرکت خارجی در ایران فعالیت کنم. گفتنی است در پایان این گردهمایی برترین های اپلیکیشن ها و برنامه ها از دید کاربران شناخته شدند که در بخش اپلیکیشن ها رتبه های اول تا سوم را دیجی کالا، پیام رسان و ضد تبلیغ هدهد و فوتبالی به دست آوردند. در قسمت بازی ها نیز عنوان های اول تا سوم از آن بازی های موبایلی Quiz of king ، 41148 و صفر تا صد شد.


منبع :  ایران