تبیان، دستیار زندگی
مشکلات دانشجومعلمان قرآن در اعتکاف 95
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مشکلات دانشجومعلمان قرآن در اعتکاف 95

اعتکاف

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، طرح تربیت و پرورش دانشجو معلمان قرآنی چندی است از سوی سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان وابسته به جهاد دانشگاهی اجرایی شده و چند دوره به آموزش دانشجویان برای کسب توانمندی در آموزش قرآن پرداخته شده است. یکی از ویژگی‌های مراسم اعتکاف امسال حضور 60 دانشجومعلم در 60 مسجد سراسر کشور بود که به تشکیل حلقه‌های قرآنی پرداختند.

برای ارزیابی کم و کیف برگزاری این حلقه‌های قرآنی به سراغ چند تن از دانشجومعلمان قرآن شرکت‌کننده در مراسم اعتکاف رفتیم.

فاطمه شاهسونی، دانشجوی ترم شش رشته علوم قرآنی دانشکده علوم قرآنی بندرعباس استقبال را خوب و مطلوب ارزیابی و اظهار می‌کند: در مراسم اعتکاف سعی کردم با هم‌دانشگاهی‌های خودم کلاس قرآن را برگزار کنم؛ چون با مطالب آشنایی داشتند بهتر و بیشتر توانستیم پیش برویم. ولی بعضی از معتکفان که سن‌هایشان بالاتر بود یا نوجوان بودند زیاد استقبال نمی‌کردند البته برای مشارکت آن‌ها تلاش کردیم و منتظر نشدیم که خودشان بیایند.

وی که در مسجد مالک اشتر بندرعباس اقدام به آموزش قرآن کرده است، می‌گوید: تداخل کاری هم پیش آمده بود و عده‌ای با گروه دارالقرآن خود آمده بودند، و مربی خودشان با آن‌ها کار می‌کرد، بعضاً بانوان مسن هم بیشتر به انجام اعمال توجه داشتند.

شاهسونی موفق به برگزاری چهار، پنج جلسه آموزش روخوانی، روانخوانی و تجوید نماز و آموزش حدود 18 نفر شده است.

همکاری دانشجومعلمان قرآن با مدارس بیشتر شود

وی به بیان پیشنهادی پرداخت و گفت: اعتکاف به نوعی عبادت فردی محسوب می‌شود و خیلی برگزاری کلاس‌های تصحیح روخوانی و قرائت را برای آن پیشنهاد نمی‌کنم، پیشنهادم آن است که در مدارس و دبیرستان‌ها همکاری بیشتر شود.

بنا بر این گزارش، برخی از دانشجومعلمان شرکت‌کننده در این طرح هم دچار مشکلاتی شده بودند و به‌ویژه از برخوردهای نامناسب گلایه داشتند و این نوع برخورد را برای برگزاری کلاس قرآن در مراسم اعتکاف قابل توجیه نمی‌دانستند.

معصومه بیاناتی، دانشجوی ترم آخر کارشناسی علوم و معارف قرآن دانشکده مجازی علوم حدیث و مؤلف کتاب آموزش روخوانی است، او که ساکن کیش است از سال 74 سابقه تدریس قرآن را دارد و در مسجد خاتم‌الانبیا(ص) این شهر به تدریس قرآن به معتکفان پرداخته است.

برخوردنامناسب مسئولان مسجد اعتکاف


وی از عدم همکاری و بعضاً برخورد نامناسب مسئولان مسجدی که در آن به اعتکاف پرداخته در مورد برگزاری کلاس‌های قرآن گلایه دارد و می‌گوید: ستادهای اعتکاف جلساتی را برپا کرده بودند و برنامه‌هایشان را بسته بودند.

بیاناتی افزود: مسئولان اعتکاف به من گفتند ما هیچ وظیفه‌ای نداریم با شما همکاری کنیم. از زمان استراحت معتکفان برای آموزش قرآن استفاده می‌کردم که البته اصلاً آموزش قرآن نداشتیم و صرفاً جلسه جزءخوانی و روخوانی بود.

بیاناتی اظهار کرد: جمعیت عاشق قرآن بودند، یکی از طرح‌هایی که پیاده کردم همانی بود که در دوره به ما آموزش داده بودند و در مورد ایرادات تلفظی نماز بود، تلفظ هایی که باعث بطلان نماز می‌شود و متأسفانه مسائلی به این مهمی در اعتکاف گفته نمی‌شود. مسئولان مراسم اعتکاف زیاد همکاری نکردند. در کل جلسات جزءخوانی را توانستم برای 100 نفر برگزار کنم.

عدم توفیق در برگزاری کلاس‌های قرآن

وی که موفق به برگزاری کلاس‌های قرآن نشده، اظهار می‌کند: اگر به ما گفته بودند که نیاز نداریم ما هم گزارش عدم همکاری را در شروع کار می‌دادیم اما اینکه ما را در مسجد پذیرفتند و به ما اجازه برگزاری کلاس‌ها را ندادند توجیهی برایم ندارد.

سیده صدیقه علوی، دانشجوی ترم دوم رشته معارف دانشکده مطالعات تطبیقی علوم قرآنی شیراز است که در مسجد صاحب‌الزمان شهر سعادت‌شهر استان فارس معتکف شده. او می‌گوید: در حد اولیه روخوانی را آموزش دادم، تلفظ حروف و مخارجشان را ‌به معتکفان یاد دادم و در مجموع تقریباً برای 10 نفر تدریس کردم. برای ما ساعت مشخصی نگذاشته بودند، آ‌ن‌هایی که در جلسه بودند بیشتر مسن و جوانترها کمتر بودند، اگر ساعت مشخصی برای کار ما بگذارند و جوان‌ترها هم باشند بهتر خواهد بود.

بنا بر این گزارش، در صحبت با چند تن از دانشجومعلمان قرآن شرکت‌کننده در مراسم اعتکاف امسال، ایشان عدم همکاری مسئولان اعتکاف را در برگزاری کلاس قرآن که صرفاً با هدف آموزش معارف دین انجام می‌شود را در محیط اعتکاف قابل توجیه نمی‌دانستند، امید آن‌که در مراسم بعدی با شناساندن بیشتر این طرح، شاهد افزایش مشارکت مسئولان برگزاری این مراسم باشیم.


iqna.ir | خبرگزاری بین المللی قرآن

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .