تبیان، دستیار زندگی
الب امام دعا الى هدى فاجابوه الیه، و امام دعا الى ضلالة فاجابوه الیها، هو لا فی الجنة و هو لا فی النار، و هو قوله عزوجل: "فریق فی الجنة و فریق فی السعیر"(1) "بـشـر بـن غـالب" كه نام او در زمره اصحاب ائمه علیهم السلام ذك...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پاسـخ امـام حسیـن علیه السلام به بشر بن غالب


امام دعا الى هدى فاجابوه الیه، و امام دعا الى ضلالة فاجابوه الیها، هو لا فی الجنة و هو لا فی النار، و هو قوله عزوجل: "فریق فی الجنة و فریق فی السعیر"(1) "بـشـر بـن غـالب" كه نام او در زمره اصحاب ائمه علیهم السلام ذكر شده، در بین راه از سیدالشهدا علیه السلام از تفسیر آیه شریفه سوره اسراء آیه 71: "یوم ندعوا كل اناس بامامهم" سؤال كرد و پرسید این كه خداوند متعال مى‌فرماید: در روز قیامت هر جمعیتى را با امام و رهبر خودشان صدا مى‌زنیم، یعنى چه؟

حضرت در پاسخ فرمود: امامى كه مردم را به هدایت مى‌خواند و مردم او را اجابت مى‌كنند و امامى كه مردم را به ضلالت و گمراهى دعوت مى‌كند و عده‌اى هم او را پاسخ(مثبت) مى‌دهند دسته اول در بـهـشـت و دسـتـه دوم در آتش هستند و این است معناى آیه شریفه سوره شورى، آیه هفتم كه مى‌فرماید: دسته‌اى به بهشت مى‌روند و دسته‌اى به آتش.

یعنى آیه شریفه سوره شورى، مبین و مفسر آیه شریفه در سوره اسرا است. ایـن از نظر قرآن مسلم است كه انسان در دنیا به هر كس و هر چیز علاقه‌مند باشد، در قیامت هم با او مـحشور مى‌شود در روایت "ریان بن شبیب" كه محدث قمى در مقدمه نفس المهموم مسنداً بـا سـى واسـطـه از ریـان بـن شبیب نقل مى‌كند، آمده است: در روز اول محرم به خدمت حضرت رضا علیه السلام رسیدم و در ضمن حدیث مفصلى، در خاتمه امام علیه السلام فرمود: یـابن شبیب! ان سرك ان تكون معنا فى الدرجات العلى من الجنان فاحزن لحزننا وافرح لفرحنا و علیك بولایتنا، فلو ان رجلا تولى حجرا لحشرة اللّه معه یوم القیامة؛ اى پـسر شبیب! اگر مى‌خواهى كه فرداى قیامت با ما در درجات عالى بهشت باشى، در حزن ما محزون و در شادى ما شاد باش، و بر تو باد كه به ولایت ما چنگ بزنى، بدان اگر كسى سنگى را هم دوست بدارد، فرداى قیامت، خداى تعالى او را با همان سنگ محشور مى‌كند. و همچنین در روایت دیگر امام صادق علیه‌السلام مى‌فرماید: "الا تـحـمـدون اللّه اذا كـان یـوم القیامة فدعا كل قوم الى من یتولونه و دعانا الى رسول اللّه صلی الله علیه و آله و فزعتم الینا، فالى این ترون یذهب بكم الى الجنة و رب الكعبة، قالها ثلاثا"(2)؛ آیـا خـداوند را شكر نمى‌گذارید هنگامى كه روز قیامت فرا برسد، هر جمعیتى را صدا مى‌زنند با كـسـى كـه بـه آنـان علاقه‌مند بوده است و ما را هم به سوى پیامبر صلی الله علیه و آله مى‌خوانند و شما به ما پناه مى‌آورید، آنگاه كجا خواهید رفت؟

به خداى كعبه سوگند كه شما را به بهشت مى‌برند! حضرت این جمله را سه مرتبه تكرار فرمود.


مشخصات امام نور و امام نار

امام صادق علیه السلام در بیان مشخصات امام نور و امام نار مى‌فرماید: امام نور، امر و فرمان و حكم الهى را بـر امـر و حـكـم خـود مـقـدم مـى‌دارد، ولى امام نار به خلاف این رفتار مى‌كند و تابع هوا و هوس خود است. (3) امـام نـور، مـردم را به سعادت در دنیا و آخرت سوق مى‌دهد، اما امام نار همه را فداى بقاى حكومت و ریـاست خود مى‌نماید.


پی‌نوشت‌ها:

1- بحار الانوار، 44/313.

2- مجمع البیان، 6/430.

3- كافى، 1/216.

منبع:

کتاب نامه‌ها و ملاقات‌هاى امام حسین علیه السلام، على نظرى منفرد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.