تبیان، دستیار زندگی
فقط در یک حوزه هر دو نامزد راه یافته به دور دوم از لیست امید هستند. طبیعتا تصمیم گیری در مورد کاندیدای مورد حمایت در دور دوم برعهده ستاد گام دوم است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آرایش نامزدها در مرحله دوم انتخابات مجلس

فقط در یک حوزه هر دو نامزد راه یافته به دور دوم از لیست امید هستند. طبیعتا تصمیم گیری در مورد کاندیدای مورد حمایت در دور دوم برعهده ستاد گام دوم است.

بخش سیاست تبیان

لیست امید

وضعیت و آرایش نامزدها در مرحله دوم انتخابات مجلس دهم به شرح ذیل بود : در مجموع تکلیف 68 از 290 کرسی مجلس (23/8%) به دور دوم کشیده شده است. از مجموع 136 نفری که به دور دوم رفته اند، 36 نفر (26%) در دور اول در لیست امید، 24 نفر (25%) در لیست اصولگرایان و 68 نفر (49%) در هیچ یکی از لیست ها قرار نداشتند. رقابت دور دوم بسته به گرایش افرادی که به این مرحله رسیده آند، به 6 دسته تقسیم می شود.

1- اصولگرا - امید

2- مستقل - امید

3- اصولگرا - مستقل

4- امید - امید

5- اصولگرا - اصولگرا

6- مستقل - مستقل

در حوزه هایی که بیش از یک کرسی در مرحله دوم دارند، ترکیبی از موارد فوق مشاهده می شود. مثلا در حوزه تبریز، 4 نفر از لیست امید و 3 نفر از لیست اصولگرایان به همراه یک کاندیداهای مستقل (صدای ملت) حضور دارند. بنابراین نمی توان به طور دقیق تعداد کرسی هایی متعلق به هر کدام از 6 دسته فوق را مشخص کرد. یک دسته بندی کاربردی تر این است که حوزه ها بر این اساس تفکیک شوند که آیا لیست امید در مرحله اول تکلیف کاندیداهای لیست امید در مرحله دوم آن حوزه را خود به خود مشخص می کند یا نه. از میان 7 دسته ای که در ادامه می ایند، تکلیف لیست امید فقط در حوزه های قرار گرفته در دسته های 2 و 3 از پیش مشخص است.

حوزه هایی که فقط کاندیدهای لیست اصولگرایان به دور دوم راه یافته اند. در این حوزه ها لیست امید فعلا کاندیدایی ندارد و ستاد گام دوم می تواند برای تکمیل لیست خود از بین کاندیدهای باقیمانده دست به انتخاب بزند،

دسته اول: حوزه هایی که فقط کاندیداهای لیست امید به دور دوم رفته اند.

فقط در یک حوزه هر دو نامزد راه یافته به دور دوم از لیست امید هستند. طبیعتا تصمیم گیری در مورد کاندیدای مورد حمایت در دور دوم برعهده ستاد گام دوم است. دو کاندیدای اصولگرا در این حوزه در مرحله اول 32% و 43% آرا را کسب کردند. کاندیداهاهای ناموفق لیست امید و لیست اصولگرایان نیز به ترتیب 10.8% و 14% آرا را کسب کرده بودند.

دسته دوم: حوزه هایی که فقط کاندیداهای لیست امید یا فقط کاندیداهای لیست اصولگرایان رقابت خواهند کرد (در واقع، تکلیف لیست امید در دور دوم خود به خود مشخص است). تعداد کرسی: 10

دسته سوم: حوزه هایی که تعداد کافی از کاندیداهای لیست امید به دور دوم راه یافته و با ترکیبی از کاندیداهای مستقل و اصولگرا رقابت خواهند کرد (در واقع، همچنان تکلیف لیست امید در دور دوم خود به خود مشخص است.) تعداد کرسی: 20


دسته چهارم: حوزه هایی که تعداد ناکافی از کاندیداهای لیست امید به دور دوم راه یافته و با ترکیبی از کاندیداهای مستقل و اصولگرا رقابت خواهند کرد. در این حوزه ها لیست امید ناقص است و ستاد گام دوم می تواند برای تکمیل لیست خود از بین کاندیداهای مستقل دست به انتخاب بزند.

تعداد کرسی: 8

دسته پنجم: حوزه های که فقط کاندیداهای مستقل به دور دوم راه یافته اند. در این حوزه ها لیست امید فعلا کاندیدایی ندارد و ستاد اصلاح طلبان می تواند برای تکمیل لیست خود از بین کاندیداهای مستقل دست به انتخاب بزند. برای ارزیابی موقعیت کاندیداهای لیست امید در دور اول (چه آنها که انتخاب شدند و چه آنها که حذف شدند)، در ستون آخر جدول نیز درصد آرای این کاندیداها آمده است.

تعداد کرسی: 12

دسته ششم: حوزه هایی که فقط ترکیبی از کاندیداهای لیست اصولگرایان و کاندیداهای مستقل به دور دوم راه یافته اند. در این حوزه ها لیست امید فعلا کاندیدایی ندارند و ستاد گام دوم می تواند برای تکمیل لیست خود از بین کاندیداهای باقیمانده دست به انتخاب بزند. برای ارزیابی موقعیت کاندیداهای لیست امید در دور اول، در ستون آخر جدول زیر درصد آرای کاندیدای لیست امید در دول اول آمده است.

تعداد کرسی: 16

دسته هفتم: حوزه هایی که فقط کاندیدهای لیست اصولگرایان به دور دوم راه یافته اند. در این حوزه ها لیست امید فعلا کاندیدایی ندارد و ستاد گام دوم می تواند برای تکمیل لیست خود از بین کاندیدهای باقیمانده دست به انتخاب بزند، برای ارزیابی موقعیت کاندیدای لیست امید در دور اول، در ستون آخر جدول زیر درصد آرای کاندیدای لیست امید در دور اول آمده است.



منبع : تسنیم

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .