تبیان، دستیار زندگی
ذوق ایرانی، خوشنویسی جهان اسلام را زینت بخشید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ذوق ایرانی، خوشنویسی جهان اسلام را زینت بخشید

حسینعلی اسفندیاری استاد خطوط نستعلیق و شکسته درباره جایگاه خوشنویسی در ایران چنین اظهار نظر کرد:  ایران پیش از اسلام با خطوط اوستایی یا پهلوی نگارش خود را انجام می‌داد، ولی بعد از ورود اسلام به ایران خط کوفی جایگزین خطوط گذشته شد.  همچنین در ادامه ابن مقله بیضاوی و ابن بواب به عنوان پیشگامان خوشنویسی در ایران نسخ و ثلث را جایگزین خط کوفی کردند.

وی افزود: در ادامه پس از گذشت چند قرن، خط نستعلیق به همت میرعلی هروی خلق شد. دلیل این اتفاق نیز این بود که نسخ و ثلث، شکل دیوانی به خود گرفت. برای همین خطی به وجود آمد که در آن زیبایی فاکتور و شاخصه اصلی بود، البته در طول قرن‌ها بزرگانی بسیار چون؛ شاه محمود نیشابوری و... در این مسیر به تکمیل و زیبایی نستعلیق کمک کردند.

این خوشنویس ادامه داد: در قرن دهم هجری میر عماد قزوینی نستعلیق را به اوج خود رساند، اما در قرن 11 باز هم می‌بینیم که ذوق ایرانی به یاری خوشنویسی آمد و خطی را با نام شکسته توسط درویش عبدالمجید آفرید که زیبایی و ظرافت آن خیره کننده بود. این خط هنوز هم در حال طی کردن دوران پختگی است و به نظرم هنوز جا دارد تا به نقطه اوج این خط زیبا رسید.

وی در پاسخ به این سوال که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، خوشنویسی چه پیشرفت‌هایی داشته است؟ گفت: پیشرفتی که در حوزه حوشنویسی پس از انقلاب داشتیم را نمی‌توان با هیچ دوره‌ای مقایسه کرد، چون در زمان ما تعداد خوشنویسان به شدت رواج پیدا کرده است، برای همین امروز نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های بسیاری، برگزار می‌شود که هر کدام خود پرورش دهنده نیروهای جدید است، حتی در زمان دفاع مقدس، خوشنویسی کمک بسیاری کرد تا در جبهه‌های جنگ این هنر در بین رزمندگان هم رواج پیدا کند.

اسفندیاری در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: خوشنویسی ایرانی، حتی به روی دیگر خطوط نیز تاثیرگذار بود، برای نمونه در خط کوفی، خوشنویسی ایرانی این خط را به 42 شکل ارتقا داد. با توجه به این توضیح خوشنویسی ایرانی هنر همیشه در حال پویایی بوده و هیچگاه شکلی ساکن نداشته است، اما زمانی که حمایت از آن بیشتر شود جوابی که به دست می‌آید فوق تصور خواهد بود. برای همین از مسئولان این حوزه درخواست می‌کنم بیشتر از گذشته به خوشنویسی توجه کنند.


iqna.ir | خبرگزاری بین المللی قرآن

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .