تبیان، دستیار زندگی

بالا آمدن اسید معده تا گلو

بیماری ریفلاکس معده یا برگشت اسید معده به مری، یکی از شایع‌ترین اختلالات گوارشی در دنیاست. با وجود شیوع زیاد این بیماری ممکن است شما هنوز در مورد اینکه این اختلال چگونه رخ می‌دهد و چطور می‌توان با آن مقابله کرد، اطلاعات کافی نداشته باشید.ما در این مقاله، به برخی سئوالات متداول در این زمینه پاسخ خواهیم داد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اسید معده، سوزش معده، ریفلاکس معده،

آیا سوزش سردل همان ریفلاکس معده است؟

نه دقیقا، بسیاری از افراد گاهی دچار ریفلاکس معده می شوند. ریفلاکس معده به بالا آمدن اسید از معده به سمت مری اطلاق می‌شود و ممکن است علائمی مانند سوزش و فشردگی قفسه سینه (سوزش سردل)، اشکال در بلع غذا، احساس مزه ترش در دهان و سوزش گلو بروز یابد.

اگر ریفلاکس معده هفته ای دو بار اتفاق بیفتد، ممکن است به مری آسیب بزند و فرد دچار ریفلاکس مری شود. به طور خلاصه سوزش سر دل یک نشانه از ریفلاکس معده است.

سوزش سر دل شایع‌ترین علامت ریفلاکس معده است، اما این به تنهایی کافی نیست

 

چرا ریفلاکس معده اتفاق می افتد؟

هضم غذا یک فرآیند پیچیده است و از زمانی که غذا را در دهان‌تان می‌گذارید، آغاز می‌شود. پس از قورت دادن، غذا از مری به معده وارد می‌شود.

بین مری و معده یک دریچه به نام کاردیا وجود دارد که پس از ورود مواد غذایی از مری به معده، بسته می‌شود و غذا در معده با اسید معده مخلوط می‌گردد. در بیماری ریفلاکس معده، این دریچه (کاردیا) به درستی عمل نمی‌کند و اسید معده به مری باز می‌گردد.

آیا ریفلاکس معده خطرناک است؟

ریفلاکس معده بیشتر آزاردهنده است. گاهی اوقات علائم بیماری آن قدر شدید هستند که فرد گمان می‌کند دچار حمله‌ی قلبی شده است. به مرور زمان، اسید معده باعث تحریک و سایش دیواره داخلی مری می‌شود و التهاب، خونریزی و گاهی سرطان مری را باعث می‌گردد.

ممکن است در صورت داشتن سوزش سردل به ریفلاکس معده مبتلا شده باشیم؟

بله، سوزش سر دل شایع‌ترین علامت ریفلاکس معده است، اما این به تنهایی کافی نیست. علایمی مانند گرفتگی صدا، پنومونی عودکننده، درد بالای شکم و سرفه‌های مزمن نیز می‌توانند از علایم ریفلاکس معده محسوب شوند که کمتر شایع هستند (75 درصد از مبتلایان به آسم نیز مبتلا هستند).


چه کسانی در معرض خطر ابتلای بالایی هستند؟

هر کسی می‌تواند به این مشکل مبتلا شود، اما افرادی که اضافه وزن دارند، زنان باردار، مبتلایان به آسم و دیابت نوع دو و مبتلایان به بیماری های بافت همبند مانند اسکلرودرمی بیش از دیگران در معرض خطر بالا قرار دارند.


چطور درمان می‌شود؟

معمولا علائم این مشکل به دنبال مصرف نوشیدنی‌ها و غذاهایی مانند نوشیدنی‌های کافئین‌دار، غذاهای ادویه‌دار، سس‌های گوجه‌فرنگی و الکل بروز می‌یابند. خوردن وعده‌های کوچک غذایی و داشتن برنامه غذایی سالم می‌تواند به روند درمان کمک کند.

همچنین هرگز بلافاصله بعد از مصرف غذا بیش از اندازه خم نشوید و نخوابید. بالا بردن سر (گذاشتن چند بالش زیر سر) موقع خواب می‌تواند بسیار مفید باشد.

اگر تغییرات برنامه غذایی و شیوه ی زندگی کافی نبود، مصرف داروهای آنتی اسید تحت نظر پزشک متخصص می‌تواند به خنثی کردن اسید معده کمک کند. همچنین ممکن است نیاز به داروهای مسدود کننده پمپ پروتون داشته باشید که می‌تواند در نهایت منجر به التیام زخم های مری گردد.


آیا داروهای مسدود کننده پمپ پروتون خطر دارند؟

عوارضی که استفاده طولانی مدت این داروها ایجاد می‌کند شامل کاهش تراکم استخوان، کاهش سطح منیزیم خون، افزایش خطر ذات الریه و عفونت روده و سایر عفونت های دستگاه گوارش و زوال عقل می باشد.
بنابراین داروهای مسدود کننده  پمپ پروتون را هرگز بدون تجویز پزشک متخصص استفاده نکنید.


آیا جراحی کمک کننده است؟

بله، البته عمل جراحی همیشه آخرین راه درمان است، اما پزشک می‌تواند با استفاده از لاپاراسکوپی به تقویت دریچه‌ی کاردیا کمک نماید.


 

 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.