تبیان، دستیار زندگی
اختلال و درست عمل نكردن این ماده انسولین موجب می شود قند اضافی در بدن باقی بماند و در این صورت به رگ ها و اعصاب مختلف بدن آسیب وارد می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

متخصص تغذیه: نیمی از مبتلایان به دیابت از بیماری خود خبر ندارند

دیابت

به گزارش تبیان به نقل از ایرنا هدی تهرانیان در جشنواره غذای سالم كه در محل تالار عقیق رفسنجان برگزار شد افزود: انسولین ماده ای است كه از لوزالمعده در بدن ترشح می شود و جابجایی مواد شیرین در بدن را برعهده دارد كه اختلال در این ماده، موجب بروز دیابت در افراد می شود.

وی گفت: اختلال و درست عمل نكردن این ماده انسولین موجب می شود قند اضافی در بدن باقی بماند و در این صورت به رگ ها و اعصاب مختلف بدن آسیب وارد می شود.

وی اظهار كرد: مصرف زیاد شیرینی، نوشابه، غذاهای فست فودی و ورزش نكردن باعث می شود در كار انسولین در بدن اختلال ایجاد شود.

این متخصص افزود: بروز بیماری خطرناك دیابت در افراد منجر به آسیب دیدن رگ ها، چشم ها، كلیه ها و حتی قطع عضو می شود و در برخی افراد ارثی و در برخی نیز به دلیل كم تحركی و تغذیه ناسالم بروز می كند.

وی خشكی دهان، احساس تشنگی و آب خوردن زیاد را از علائم دیابت ذكر كرد و گفت: اگر افراد نسبت به این بیماری آگاه باشند و بدانند چه محصولات غذایی مصرف كنند و ورزش انجام دهند تا سال های سال می توانند زندگی سالمی داشته باشند.

تهرانیان بیان كرد: در حال حاضر در هر سنی بروز دیابت مشاهده می شود كه افراد باید نسبت به سلامتی خود و خانواده آگاهی های لازم را در جلوگیری از بروز این بیماری كسب كنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشكی رفسنجان هم گفت: هرچه پیش می‌رویم سبك تغذیه جامعه بدتر شده و با استفاده از مواد قندی، نوشابه‌ها و شیرینی‌ها بر بروز دیابت افزوده می‌شود.

احمد جمالی زاده افزود: با رفتن به سمت فست ‌فود و غذاهای آماده به‌ ویژه بین جوانان این خطر بیشتر و با این سبك زندگی آمار دیابت رو به رشد است.

وی خاطرنشان كرد: مصرف قند در ایران چندین برابر متوسط دنیاست و دیابت بیماری خاموشی است كه از مغز سر تا نوك انگشتان پا را گرفتار می‌كند لذا باید با مراقبت‌های لازم جلوی عوارض بیماری را بگیریم.

جشنواره غذای سالم با حضور 52 شركت كننده با ارائه 60 نوع غذا برگزار شد كه در نهایت بتول اسماعیلی، ثریا حمزه‌ای و ربابه سپهری نفرات اول تا سوم شدند.

یكم تا هفتم اردیبهشت هفته سلامت نام دارد و شعار امسال 'غلبه بر دیابت' است.


ایرنا

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.