تبیان، دستیار زندگی
متاسفانه برخی نواقص و شیوه های مرسوم موجب ایجاد مشکلات و مسائل در سطح ملی می شود. باید به این نکته توجه داشت که در برخی کشورهای در حال توسعه وضعیت بسیار نابسامان است و ایران اسلامی در مسیر اصلاح برخی کاستی ها گام برمی دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دلیل وقوع انقلاب در کلام صالحی

متاسفانه برخی نواقص و شیوه های مرسوم موجب ایجاد مشکلات و مسائل در سطح ملی می شود. باید به این نکته توجه داشت که در برخی کشورهای در حال توسعه وضعیت بسیار نابسامان است و ایران اسلامی در مسیر اصلاح برخی کاستی ها گام برمی دارد.

بخش سیاست تبیان

صالحی

در این دوره که در ساختمان آموزشی دکتر حسابی سازمان انرژی اتمی برگزار شد، همچنین جمالی قمی، رییس امور برنامه ریزی و جذب نیروی انسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی و جمعی از معاونین و مدیران سازمان حضور داشتند.
 
پذیرفته شدگان پیشتر در آزمون متمرکز دستگاه های اجرایی در خردادماه سال 94 شرکت کرده و پس از طی فرآیند آزمون و مصاحبه، شرایط اولیه را احراز نمودند و پس از گذراندن موفقیت آمیز دوره آموزشی و تکمیل مراحل استخدامی در این سازمان به کار گرفته می شوند.
نباید فراموش کنیم که اهداف متعالی انقلاب اسلامی مقدس است. دست خدا با ما بوده و هست. لذا علیرغم همه کاستی ها و مشکلات، در مقام مقایسه با کشورهای منطقه دستاوردهای عظیمی داریم.

در این مراسم، معاون رییس جمهور با اشاره به بحث "عدالت محوری" که همواره در توصیه های مقام معظم رهبری در خصوص به کارگیری نیروی انسانی مورد تاکید قرار گرفته است، به تشریح مفاهیم مندرج در آیه ای از سوره نسا پرداخت که در آن خداوند متعال می فرماید: "امانت را به دست اهلش بسپارید" و افزود: یکی از دلایل اصلی که کشورهای در حال توسعه، دچار مشکل هستند این است که افراد مناسب و شایسته در جای خودشان به کار گرفته نمی شوند. اگر همین یک اصل از فرمان الهی را رعایت می کردیم و امانت الهی به دست اهلش سپرده می شد، امور قطعاً به مسیر صواب هدایت می شد. باید ساز و کاری فراهم شود که ضابطه به جای رابطه بنشیند. متاسفانه برخی نواقص و شیوه های مرسوم موجب ایجاد مشکلات و مسائل در سطح ملی می شود. باید به این نکته توجه داشت که در برخی کشورهای در حال توسعه وضعیت بسیار نابسامان است و ایران اسلامی در مسیر اصلاح برخی کاستی ها گام برمی دارد.
 
صالحی با اشاره به وجود برخی شیوه های نادرست در جذب کارکنان دستگاه های دولتی، گفت: قطعاً این چیزی نبوده که مد نظر انقلاب باشد. انقلاب کردیم که عدالت اجتماعی برقرار شود؛ در غیر اینصورت راه را اشتباه می رویم. انقلاب کردیم که شایسته سالاری تحقق یابد. هرکسی شایسته تر است وارد میدان عمل شود. اگر درست عمل کنیم برای همه کار هست. هیچ کس بیکار نمی ماند، به شرطی که هرکس بر اساس شایسته سالاری در جای خودش قرار بگیرد.
 
رییس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: بر آن بودیم روندی را در سطح مجموعه سازمان پیاده کنیم که مسیر استخدام، مسیر عدالت محوری و شایسته سالاری باشد. اگر این کار صورت پذیرد، دیگر انسان دغدغه ای ندارد و وظیفه اصلی خود را انجام داده است. اگر همه شایسته ها دور هم جمع شوند، دیگر اختلافی نخواهد بود، اگر هم باشد اختلاف علمی است. اما اگر بر اساس شایستگی نباشد روند امور از مجرای اصلی خارج می شود. الحمدلله این رویه در اکثر دانشگاه ها دیده می شود. برای مثال جایی که اساتید قوی انتخاب شده اند، همیشه سعی می کنند اساتید قوی تری را جذب کنند. این یک سنت تاریخی در حوزه آموزش عالی است.
 
معاون رییس جمهور به ذکر خاطراتی از اوایل انقلاب و توجه مسئولان به بیت المال پرداخته و گفت: زمانی در دانشگاه صنعتی شریف بودم، اتوبوس سرویس دانشجویان را با پول حق مسئولیت رئیس و معاونین دانشگاه تهیه می کردیم. آن زمان هرکسی بدنبال انجام کاری برای مردم بود. زمانی که گفتند الان باید بروید جانتان و خونتان را فدای کشور کنید، دانشگاه شریف صدها شهید به اسلام و انقلاب تقدیم کرد.
 
وی با تاکید بر ضرورت حفظ همان روحیه، گفت: باید در ضمن در پی تامین رفاه هموطنان عزیز و کارکنان دولت باشیم. یکی از اهداف انقلاب تامین معیشت مردم جهت حفظ کرامت انسانی است. نباید فراموش کنیم که اهداف متعالی انقلاب اسلامی مقدس است. دست خدا با ما بوده و هست. لذا علیرغم همه کاستی ها و مشکلات، در مقام مقایسه با کشورهای منطقه دستاوردهای عظیمی داریم. البته خیلی باید بالاتر باشیم اما حرکت ما به سمت تعالی ادامه دارد. اساس و بنیان ساختار سیاسی ما، سالم است، از این رو بنده بسیار امیدوارم که انشاء الله به مقصد نهایی خواهیم رسید.
 
صالحی با بیان نوع به کارگیری نیرو در مجموعه سازمان انرژی اتمی ایران گفت: به کارگیری کارکنان مجموعه صنعت هسته ای به سه صورت انجام می شود. یکی مسیر شماست که امتحان می دهید، مسیر را طی می کنید و به استخدام رسمی می رسید. این روش یک خوبی دارد و یک خطر. در استخدام رسمی فرد از تثبیت کار خود اطمینان می یابد. همین امر ممکن است آرام آرام باعث فتور و سستی شود. این به خود شما بستگی دارد. شما همواره باید به نیازها و شرایط کشور فکر کنید و اینکه حقوقی که دریافت می کنید، متعلق به ملت است. ما باید وظیفه خود را به درستی انجام دهیم. اگر اهمال و سستی پیش آید در پیشگاه خدا مسئولیم. انشاء الله در عمر اداری خود همانطور که تازه نفس و با علاقه آمدید، تا انتهای خدمت اداری با علاقه کار کنید و اینجا را متعلق به خودتان بدانید. هرکس، در هر جایگاهی قرار می گیرد، فکر کند متعلق به خودش هست. همین سازمان روزی میراث فرزندان ما خواهد بود. پس این امانت را درست به دست آنها برسانیم.
 
رییس سازمان انرژی اتمی افزود: دومین نوع استخدام در مجموعه سازمان، استخدام شرکتی است. خوشبختانه در این روش سالی یکبار بهره وری و کارآیی کارکنان مورد ارزیابی قرار می گیرد و قرارداد سالانه بسته می شود. لذا اگر کسی بهره وری خوبی نداشته باشد، شرکت می تواند در استفاده از آن فرد، بازنگری کند. ما خواهان آن هستیم که برای همه کار ایجاد کنیم. وضعیت اشتغال چندان مناسب نیست. انشاء الله سال 95 با اجرای اصل "اقتصاد مقاومتی" -که مقام معظم رهبری فرمودند- آغازی برای اصلاح امور باشد. فسادها و انحرافات در سطح جامعه عمدتاً ناشی از عدم اشتغال است. حتی اگر کسی امکانات مالی هم داشته باشد اما شغل نداشته باشد، واقعاً افسرده می شود. شغل فقط برای تامین معیشت نیست بلکه برای شادابی و نشاط زندگی هم هست. شغل "مقدس" است.
 
صالحی ادامه داد: نوع دیگر استخدام نوع پروژه ای است. پروژه، همانگونه که از عنوان آن قابل فهم است، مدتی بعد به انتها می رسد. گاهی زمزمه هایی شنیده می شود. ما تعدادی نیروی پروژه ای داشتیم. عده ای به کار گرفته شده بودند. پروژه ها به اتمام رسیده و پول دولت هم برای آن پروژه تخصیص یافته است. قرارداد این پروژه ممکن است 8 سال باشد و بعد از آن، تعهدی وجود ندارد. کارکنان پروژه ها هم آن را با اختیار انتخاب کرده اند. اما وقتیکه پروژه ای به اتمام می رسد، طبیعتا تخصیص اعتبار هم نیست. با این وجود ما نمی توانیم به آسانی بگوییم برای او دیگر کاری نداریم، چون آن فرد زندگی خود را بر این مبنا قرار داده است. درست است که تعهد اداری نیست لیکن تعهد ضمیری و وجدانی ایجاب می نماید که به زندگی و خانواده ایشان توجه کنیم. لذا معاونین محترم سازمان تلاش می کنند تا آنجا که ممکن و مقدور است این عزیزان را یاری رسانند.
 
صالحی افزود: این روند موضوع و اتفاق جدیدی نیست و همواره وجود داشته است اما متاسفانه عده ای معدود در شبکه های اجتماعی اخباری کاملاً خلاف واقع منتشر می کنند و هر کس را که در سازمان جابه جا شده و یا به مجموعه ای دیگر منتقل می شود، "دانشمند هسته ای" می نامند. ارزش گذاری در جامعه باید براساس ضوابط درست باشد.
 
معاون رییس جمهور به ذکر خاطره ای از قول یکی از اساتید دانشگاه های مغرب زمین پرداخت و گفت: آن استاد می گفت دخترم راننده کامیون است و از کارش بسیار خرسند و راضی است. ایشان به این نکته اشاره کرد که شرف کار به خود کار است. آن کسی که کاری را برای منافع مردم انجام می دهد، هر شغلی داشته باشد، شرف دارد. اما متاسفانه برخی از ما، بر خلاف آموزه های اسلامی افراد و مناصب را طبقه بندی می کنیم.
 
صالحی خطاب به حاضرین گفت: سعی کنید در هر جایگاه و موقعیتی که قرار می گیرید، فعالیت خود را با نیت خدمت به انجام رسانید. اگر وظیفه خود را درست به انجام رسانید، همیشه مستغنی هستید. انشاء الله خدمتگذار صدیق و صادق این مملکت باشید.
 
گفتنی است در بخشی از این مراسم قائم مقام معاونت توسعه مدیریت و منابع و مدیرکل توسعه منابع انسانی و رفاه سخنانی در خصوص برگزاری این دوره ایراد کردند. مدیرکل توسعه منابع انسانی گزارشی آماری و مبسوط از روند به کارگیری نیروهای جدید ارائه کرد.

منبع : خبرگزاری باشگاه خبرنگاران
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .