تبیان، دستیار زندگی
به منظور افزایش بهره وری کارمندان و نیروی انسانی پرداخت پاداش یک روش بسیار ساده است، اما پول، یک انگیزه ی کوتاه مدت است.آنچه برای یک کارمند اهمیت بالایی دارد، این است که فضایی امن برای کارکنان خود فراهم کند تا در این فضا استعداد ها شکوفا شوند و کارکنان بر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

من از مدیر چه می خواهم؟

راهکارهایی برای افزایش رضایت کارکنان

به منظور افزایش بهره وری کارمندان و نیروی انسانی پرداخت پاداش یک روش بسیار ساده است، اما پول، یک انگیزه ی کوتاه مدت است.آنچه برای یک کارمند اهمیت بالایی دارد، این است که فضایی امن برای کارکنان خود فراهم کند تا در این فضا استعدادها شکوفا شوند و کارکنان برای ترک فضای سازمان رغبتی نداشته باشند.

فرآوری:ه. منفرد - بخش خانواده ایرانی تبیان
کارمندان

یکی از عوامل موفقیت هر شرکتی دسترسی به نیروی متخصص و البته کارمندانی است که اعتقاد عمیقی به ماموریت و اهداف سازمان داشته باشند اما چه می شود که یک کارمند به چنین اعتقادی می رسد. در ادامه راهکارهایی برای افزایش رضایت کارکنان مطرح می شود. این راه حل ها علاوه بر بهبود وضعیت شرکت، از لحاظ مالی شرکت را ارتقاء می دهد.

الگو باشید

خلق وخوی خوب می تواند در محیط کار واگیردار باشد، مانند یک فردی که می تواند مثل یک قرص سمی عمل کند و روحیه ی تمامی افراد را از بین ببرد. مسلما اگر خود شما از نگرش مثبتی برخوردار نباشید، نمی توانید از کارکنان خود انتظار داشته باشید که سخت تر کار کرده و مثبت تر فکر کنند.

ایمیل ها را در مدت کوتاه جواب دهید

انگیزه در حفظ بهترین کارکنان و الهام بخشیدن به سایر کارکنان به منظور ارتقای جایگاه خود، نقشی کلیدی دارد. اگر به طور مداوم در روند انگیزش کارکنان خود و افزایش روحیه ی آن ها مشارکت نداشته باشید، میزان جابجایی بالایی را در شرکت خود تجربه می کنید

اگر حوزه ی روابط شما با کارکنان، به یک یادداشت، یک امضا، یک ایمیل و یا مراسم و مناسبت های خاص محدود می شود، کارکنان شما باید با چه انگیزه ای جهت رسیدن به اهداف خود با پشتکار بیشتری کار کنند؟ همچنین زمانی که ایمیل ها و سایر پیام های دریافت شده از جانب کارکنان، برای یک مدت طولانی بدون پاسخ باقی می مانند، شرایط بدتر می شود.زمانی که روند ارتباطات خود شما باعث پایین آمدن سرعت و کیفیت کار می شود، نمی توانید از گروه خود انتظار داشته باشید تا سخت تر کار کنند.

به کارکنان خود قدرت بدهید

از تیم خود بخواهید تا بیشتر در مورد کار خود صحبت کنند. از آن ها در مورد فعالیت های انجام شده ، پیشنهادات و ایده های آن ها سوال کنید. سپس با آن ها در مورد چگونگی بهبود عملکرد و فعالیت هایشان صحبت کنید.
اما فقط به سوال کردن اکتفا نکنید. اگر می خواهید این سیستم برای شما موثر واقع شود، باید به توصیه های آن ها گوش داده و آن ها را به کار بگیرید. به آنها اجازه دهید تا خود تصمیم بگیرند، کنترل خود بر روی روند کار و جزئیات را کمی کاهش دهید و اجازه دهید تا آن ها به گسترش فعالیت های خود بپردازند.

کارمندان را مشتاق فعالیت های اجتماعی کنید

خیلی از شرکت های موفق به کارمندان مشتاق خود اجازه ی حضور در گردهمایی ها و فعالیت های اجتماعی را می دهند. بدین ترتیب با پرداخت هزینه ها و موافقت با مرخصی ها، شرکت ها سفیرهای اجتماعی خود را به مکان های مختلف می فرستند.

تفریحات گروهی و کلاسهای ورزشی برگزار کنید

مدیر با صرف هزینه ای کم می تواند به خرید بلیط گروهی سینما یا هر فعالیت دیگری مثل تشکیل تیم های ورزشی بیرون از فضای کار با آنها تعامل داشته باشد. یکی دیگر از کارها آن است که مطالعه را رکن اصلی شرکت کند حتی برای نیروهای خدماتی. با این کار همدلی بین اعضای گروه افزایش پیدا می کند و برای ساعتی کارمندان به خارج از دنیای کار پرتاب می شوند.

امکانات رفاهی فراهم کنید

اگر شرکت شما کالا یا سرویسی را به بازار مصرف کنندگان ارائه می کند، می توان با تخفیف هایی خاص این محصولات را به کارمندان ارائه کرد. اعضای گروه شما باید جزء کسانی باشند که از خروجی های شرکت استفاده می کنند. بنابراین با استفاده ی کارمندان و خانواده ی آنها، می توان به وفاداری آنها در دراز مدت امیدوار بود.

افراد کارآمد را معرفی کنید

خلق وخوی خوب می تواند در محیط کار واگیردار باشد، مانند یک فردی که می تواند مثل یک قرص سمی عمل کند و روحیه ی تمامی افراد را از بین ببرد

خیلی از شرکت ها به کارمندان خود برای معرفی نیرو های ارزشمند پاداش می دهند. بنابراین اگر کارمندی بتواند فردی را به شرکت برای استخدام معرفی کند و فرد استخدام شده حداقل به مدت شش ماه در سازمان به ارزش آفرینی بپردازد، تا  پاداش دریافت می کند. با این روش سازمان از فرآیندهای پیچیده ی پیدا کردن افراد متخصص خلاص می شود و در عین حال رضایت کارمندان خود را نیز بدست می آورد. پاداش حتما نباید به جنبه ی مالی محدود شود و می توان انگیزش های روحی را نیز شامل شود.

پاداش در نظر بگیرید

اعطای مزایای بالا، تصویر بهتری از سازمان را در ذهن کارمندان خواهد ساخت. نیروی انسانی یکی از منابع اصلی در کسب مزیت رقابتی پایدار در بازار محسوب می شود. نگهداری افراد در سازمان و افزایش رضایت مندی آن ها یکی از استراتژی های مهم هر سازمان است.
در واقع پاداش به عنوان یکی از ابزارهای انگیزه دهنده برای افراد عمل می کند. اما نباید به عنوان تنها ابزار انگیزه دهنده در نظر گرفته شود. زمانی که شرکت شما به عنوان یک شرکت دارای فرهنگ کارمند محور فراگیر شناخته شود، پاداش می تواند به باعث ترغیب تیم شما شود و لازم نیست که حتما گرانقیمت و پرهزینه باشند. گزینه های مناسب برای پاداش می توانند بلیط سینما و دیگر مکان های تفریحی، کارت هدیه برای صرف شام، مرخصی با حقوق، و یا صرف ناهار به حساب شرکت باشد.

با کارمندان دیدار کنید

بهترین رویکرد، دیدار با برخی کارکنان فعلی سازمان و گفت وگو با آنها است. با آنها صحبت کنید و از آنها درباره مدیر سازمان سوال کنید: «نقاط مثبت او چیست؟ آیا در برخورد با او دچار چالش شده اید؟» اما حدود را رعایت کنید. آنها ممکن است به دلایل مختلفی مثل رازداری، تمام حقایق را برای شما فاش نکنند. وقتی شغلی به شما پیشنهاد می شود، درخواست کنید تا یک روز کاری (یا کمتر) را با همکاران آینده خود در محیط کار بگذرانید. گپ و گفت درباره کار اطلاعات مفیدی را در اختیار شما می گذارد.
انگیزه در حفظ بهترین کارکنان و الهام بخشیدن به سایر کارکنان به منظور ارتقای جایگاه خود، نقشی کلیدی دارد. اگر به طور مداوم در روند انگیزش کارکنان خود و افزایش روحیه ی آن ها مشارکت نداشته باشید، میزان جابجایی بالایی را در شرکت خود تجربه می کنید زیرا بسیاری از کارکنان را که به دنبال موقعیت های بهتر هستند از دست می دهید.



منابع:
وب سایت پونیشا،زومیت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.