تبیان، دستیار زندگی
صهیونیسم، مولود دوران تحول و انتقال سرمایه داری غرب به مرحله امپریالیسم به شمار می رود. در این دوره، همه قدرت های بزرگ، برای تأمین منافع استعماری، فعالانه در پی یافتن جای پایی محکم، در خاورمیانه شدند و نخستین بار ناپلئون بناپارت به جلب همکاری یهودیان علیه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اشاعه تفکر صهیونیسمی

صهیونیسم، مولود دوران تحول و انتقال سرمایه داری غرب به مرحله امپریالیسم به شمار می رود. در این دوره، همه قدرت های بزرگ، برای تأمین منافع استعماری، فعالانه در پی یافتن جای پایی محکم، در خاورمیانه شدند و نخستین بار ناپلئون بناپارت به جلب همکاری یهودیان علیه امپراتوری عثمانی دست زد .

فرآوری: آزاده مرنی - بخش سیاست تبیان
صهیونیست

تاریخچه ورود یهودیان به اروپا بدین ترتیب است كه پس از ظهور حضرت عیسی علیه السلام و اهانت قوم یهود به ایشان، قیصر روم به فلسطین حمله كرد و در حمله به این شهر (بیت المقدس) بسیاری از مردم و از جمله یهودیان را به قتل رساند و تعدادی از آنها را اسیر و به روم برد؛ همین مسئله باعث بازشدن پای یهودیان به اروپا شد.
ازدیاد نسل و جابجایی در بین سرزمین های مختلف، منجر به پراكندگی قوم یهود در سطح قاره اروپا شد. در قرن 8 میلادی نیز عده زیادی از مردم نواحی بین دریای خزر و دریای سیاه به یهودیت گرویدند كه به "خزرهای ترك" معروف شدند و در حال حاضر 9% از یهودیان اروپا و آمریكا و بخش قابل ملاحظه ای از جمعیت یهودی سرزمین های اشغالی از نسل همین گروه هستند.
یهودیان در كشورهای اروپایی و به طور كلی در محیط های محل سكونت خود، همواره یك نوع زندگی درونگرا و بسته ای داشته اند و بزرگان این قوم ایشان را از اختلاط و آمیزش با ملت های دیگر منع می نمودند. ملت های اروپایی هیچگاه دید مثبتی به یهودیان نداشتند و همین امر باعث شد كه قوم یهود همواره در انزوا و حاشیه به سر برد.

صهیونیسم (Zionism)

در سال های پیدایش و اعلام استقلال اسراییل، آمریکا اولین کشوری بود که آن را به رسمیت شناخت و در تمامی سازمان ها و مجامع بین المللی، از آن دفاع کرد

صهیونیسم، مولود دوران تحول و انتقال سرمایه داری غرب به مرحله امپریالیسم به شمار می رود. در این دوره، همه قدرت های بزرگ، برای تأمین منافع استعماری، فعالانه در پی یافتن جای پایی محکم، در خاورمیانه شدند. برای دست یابی به این هدف، نخستین بار ناپلئون بناپارت (امپراتور فرانسه)، به جلب همکاری یهودیان علیه امپراتوری عثمانی دست زد که البته در این کار، توفیق به دست نیاورد؛ سپس بیسمارک (صدراعظم سابق آلمان)، برای پاسداری از خط راه آهنی که قرار بود از برن - شهری در آلمان - به بغداد کشیده شود، به جذب یهودیان پرداخت1؛ اما سرانجام، این انگلیس بود که به آرزوی دیرینه اش، یعنی خلق اندیشه صهیونیسم و ترغیب یهودیان اروپای شرقی و غربی و روسیه، برای مهاجرت به فلسطین و تشکیل یک دولت یهودی که حافظ منافع آن کشور باشد، دست یافت.

نقش اروپا

اندیشه صهیونیسم در بستر عواملی چون بزرگ نمایی یهودآزاری، حمایت قدرت های اروپایی، پشتیبانی سرمایه داری یهودی، حمایت ادبیات صهیونیستی و تأثیر شخصیت های صهیونیسم، اندیشه های مارکسیستی، ایده برگزیدگی یهودی و عده های مذهبی و نیز برخی حوادث تاریخی، در کنفرانس بال سوئیس و در سال 1898میلادی به رهبری هرتصل، زاده شد و پس از آن، تلاش وسیعی از سوی صهیونیست ها، برای برپایی یک دولت یهودی در ارض موعود، انجام شد که سرانجام آن، تأسیس دولت اشغال گر قدس، در سرزمین فلسطین بود. آن چه به تأسیس رژیم صهیونیستی انجامید، تنها اندیشه صهیونیسم نبود؛ بلکه عوامل دیگری در اروپا به تحقق این امر کمک کردند که عبارتند از: جنگ و فرصت ، قرارداد سه جانبه ، خیانت بالفور.

نقش آمریکا

موضوع بسیار با اهمیتی که در سال های پس از جنگ جهانی دوم در سیاست خارجی آمریکا پدیدار شد، پیدایش دولت صهیونیستی در سرزمین فلسطین ، قلب خاورمیانه و جهان اسلام بود. در نیمه دوم قرن بیستم، بخش مهمی از استراتژی سیاست خارجی آمریکا، به تثبیت ، حفظ و توسعه نفوذ این رژیم اختصاص یافت. در سال های پیدایش و اعلام استقلال اسراییل، آمریکا اولین کشوری بود که آن را به رسمیت شناخت و در تمامی سازمان ها و مجامع بین المللی، از آن دفاع کرد.

سازمان جهانی صهیونیسم

سازمان جهانی صهیونیسم با نام اولیه «سازمان صهیونیستی» در اولین کنگره صهیونیستی در سال ۱۸۹۷، به عنوان چارچوب ساختاری جنبش سازمان یافته صهیونیستی و با هدف ظاهری ایجاد یک کانون یهودی برای قوم یهود، بنیانگذاری شد و شامل کلیه یهودیانی که برنامه صهیونیستی را می پذیرفتند، می گردید. از راه تاسیس سازمان صهیونیستی بود که صهیونیسم به جنبشی مدرن، دموکراتیک و مجهز به ابزارهای لازم برای فعالیت های سیاسی، مهاجرتی و تحقیقاتی در مقیاس وسیع تبدیل گردید.

نتیجه گیری

از مجموع آنچه گفته شد می توان چنین نتیجه گرفت که اگرچه فشارهای تاریخی ملل اروپایی بر یهودیان در سده های گذشته، موجب رشد و تقویت عقیده «ارض موعود» و لزوم بازگشت به آن در بین متفکران یهودی گردید و این مسئله خود زمینه و انگیزه اصلی برای پیدایش صهیونیسم بود، لکن همزمان شدن رشد و نمو این تفکر با تحولات جهانی و تلاش قدرت های بزرگ برای تغییر جغرافیای سیاسی جهان از یک سو و تلاش مردم و دولتمردان اروپایی برای خلاصی از یهودیان از سوی دیگر وحدت نظر و هدف را به صورت روشن و مورد اتفاق بین یهودیان و دولت های عمده غرب نظیر انگلستان، فرانسه به وجود آورد که این خود به فرصتی بسیار بزرگ تر برای دستیابی یهود و صهیونیسم به قطب های سرمایه، سیاست، اندیشه سازی و تبلیغات در جهان غرب تبدیل گردید.


منبع : سازمان تبلیغات اسلامی / سایت علمی پژوهشی یهود شناسی