تبیان، دستیار زندگی

چین و چروک ها از سلامتی ما چه می گویند؟

جالب است بدانید چین و چروک های پوست می توانند حقیقت هایی از سلامتی ما را آشکار کنند. در بسیاری از موارد، متاسفانه علائم خاصی از چین و چروک ها می توانند بیانگر مشکلات خاصی در وضعیت سلامتی فرد باشند. از جنبه مثبت، زمانی که این مشکلات شناسایی شدند، این امکان وجود دارد که زودتر راه درمان را پیدا کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چروک پوست

چین و چروک ها بخشی جدایی ناپذیر از فرآیند سالخوردگی هستند. همزمان با پیر شدن، پوست ما شل تر و نازک تر و خشک تر شده و قابلیت انعطاف پذیری اش را از دست می دهد. توانایی پوست برای محافظت از خودش با سالخوردگی کاهش می یابد و در نهایت چین و چروک و خطوط روی پوست ما شکل می گیرند.

پیری چین و چروک می آورد، از این ساده تر نمی توان گفت. چروک داشتن هم هیچ ایرادی ندارد، چون پروسه طبیعی پیری است. چین و چروک ها می توانند علامتی از زیبایی، خِرد، دانش، رشد و حتی سلامتی باشند، البته بستگی به نگاه ما دارد.

جالب است بدانید چین و چروک ها می توانند حقیقت هایی را از سلامت ما آشکار کنند. برخی موارد علائم خاصی از چین و چروک ها می توانند بیانگر مشکلات خاصی در وضعیت سلامت فرد باشند. از جنبه مثبت، زمانی که این مشکلات شناسایی شدند، این امکان وجود دارد که بتوان در پیداکردن راه درمان زودتر اقدام کرد.

پزشکان از روی تعداد چروک و خطوط چهره‌مان می‌توانند بفهمند که چقدر استرس داریم. حتی بعضی از متخصصان پوست از روی خطوط چهره بیمارشان می‌توانند میزان اضطراب او را تشخیص دهند

 

بیماری های قلبی

اگر نرمه یک یا هر دو گوش، چروک داشته باشد، شاید خطر بیماری های قلبی وجود داشته باشد، مانند بیماری عروق کرونر. محققان در مورد علت این ارتباط تردید دارند، اما دو تئوری وجود دارد:
یکی اینکه عضلات قلب و نرمه گوش از یک پایه ژنتیکی شکل می گیرند و ارتباط مستقیم بین این دو وجود دارد. دیگر این که خطوط و چروک گوش نوعی تخریب پوست هستند که دلیل اصلی آن بیماری عروقی می باشد. تحقیقات نشان داده است اگر فرد چنین علامتی داشته باشد، 67 درصد احتمال دارد بیماری عروق کرونری داشته باشد.

 

کاهش تراکم استخوانی

در مطالعه ای که در دانشگاه Yale انجام شد، ارتباط بین شدت چین و چروک و چگالی استخوانی مشاهده گردید. به گفته پژوهشگران، پوست و استخوان، واحدهای سازنده ی مشابهی دارند و سالخوردگی، همراه با تغییراتی در پوست و کیفیت استخوانی می باشد.

همچنین عمق و شدت خطوط پوست نشاندهنده چگالی استخوانی است؛ یعنی هرچه چین و چروک ها شدیدتر باشند، چگالی استخوانی کمتر است و این ارتباط، مستقل از سن و عواملی هستند که گفته می شود بر توده استخوانی موثرند.

اندازه گیری فشار خون بالا

 

فشار خون بالا

در پژوهش ها معلوم شد زنانی که ظاهر جوان تری دارند، مثلا چین و چروک کمتری داشته و یا افتادگی چشم های شان کمتر است، به طور کلی فشار خون پایین تری دارند. همچنین در همین مطالعات معلوم گردید افرادی که در سوابق خانوادگی شان، طول عمر بیشتری دیده شده بود، نسبت به سایر همسالان شان، چین و چروک و افتادگی کمتری در قسمت بازو و زیر بغل شان داشتند.

استرس زیاد

پزشکان از روی تعداد چروک و خطوط چهره مان می توانند بفهمند که چقدر استرس داریم. حتی بعضی از متخصصان پوست از روی خطوط چهره بیمارشان می توانند میزان اضطراب او را تشخیص دهند.

استرس اغلب باعث می شود پیشانی مان را چین بیاندازیم که باعث چروک های زودرس می شود. با این حال، این خطوط تنها محدود به پیشانی نمی شوند. استرس مداوم، کورتیزول زیادی تولید می کند و در نتیجه کلاژن پوست نابود شده و چین و چروک پدیدار می شود.

در پژوهش‌ها معلوم شد زنانی که ظاهر جوان‌تری دارند، مثلا چین و چروک کمتری داشته و یا افتادگی چشم‌هایشان کمتر است، به طور کلی فشار خون پایینتری دارند

 

مصرف زیاد قند

قند دارای عاملی چسبنده است که به پروتئین بدن می‌چسبد و ترکیبات گلیکوزیله نهایی آلبومین سرم را تولید می نماید که یک فرآورده جانبی است و از نظر شیمیایی، ساختار مولکولی دو نگهدارنده مهم سلامت پوست یعنی الاستین و کلاژن را تخریب می‌نماید. تخریب این دو جزء پوست، احتمال چین و چروک‌ها و خطوط اضافی را افزایش می دهد.

یک ایده خوب و سالم این است که به جای قند و شیرینی، میوه بخورید، مثلا انار برای پوست خیلی مفید است. تحقیقات نشان داده میوه ها حتی می توانند آسیب پوست را معکوس کنند.

ممکن است هیچ ربطی به سلامتی نداشته باشد، اما باز هم بررسی کنید

البته احتمال زیادی هم وجود دارد که چین و چروک ربطی به هیچ مشکلی نداشته باشد. همان طور که گفته شد چین و چروک پوست، یک بخش کاملا طبیعی از فرآیند پیری است. با این همه این عقیده وجود دارد که روش های مفیدی هستند که وضعیت سلامت فرد را بررسی می نمایند و ارزش امتحان کردن را دارند.

خواب ناکافی هم باعث ایجاد چین و چروک، افتادگی پوست اطراف دهان و رنگ پریدگی پوست می شود. میوه ها و سبزی ها دارای کاروتنوئید می باشند که یک آنتی اکسیدان قوی است. خواص کاروتنوئیدها، مخصوصا خاصیت ضدالتهابی آنها می تواند به سلامت پوست کمک زیادی کند.
نویسنده: هدی بانکی


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.