تبیان، دستیار زندگی
آمریکا به دنبال بهانه های مختلف برای مذاکره است، اگر برجام آنطور که نوشته شده اجرایی نشود باید منتظر برجام های 3 و 4 هم باشیم!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مذاکرات بی پایان اینبار بر سر برجام 3!

آمریکا به دنبال بهانه های مختلف برای مذاکره است، اگر برجام آنطور که نوشته شده اجرایی نشود باید منتظر برجام های  3 و 4 هم باشیم!

امیر رضوانی - بخش سیاست تبیان

برجام

" آنها از ایران اسلامی می هراسند نه ایران هسته ای" این جمله طلایی است که تحلیلی عمیق از رفتارها و بهانه جویی های غرب مطرح می کند.
بسیاری از تحلیل گران مذاکرات در سطح نگاه به برجام برای رفع مشکلات اقتصادی یا شروعی بر رابطه ایران و آمریکا مانده اند. این تحلیل ها دست کشیدن از انرژی هسته ای و عدم حساسیت زدایی از مواضع بین المللی را به مثابه آرامش پیش رو و کوتاه آمدن دشمن از نقشه ها علیه ملت ایران می دانند. اما تجربه گذشته در داخل کشور و همچنین سرنوشت متحدان منطقه ای آمریکا از صدام تا مبارک ما را به این سمت رهنمون می کند که تا زمانی که ملت ایران بر انقلاب خود استوار باشند دشمنی آنها با ملت ادامه خواهد یافت.
دولت های بسیاری هستند که قدرت هسته ای دارند اما آمریکا برای آنها مانع تراشی نمی کند، چرا که قدرت هسته ای آنها همراه با تسلیم پذیری از استکبار بوده است اما ایران چون خلاف این روحیه  گام برمی دارد نباید از این انرژی بهره مند باشد.  طبق این الگو  تا زمانی که ایران بر استقلال و اقتدار خود که از 37 سال پیش مهندسی سیاسی صهیونیسم را در جهان متزلزل کرد، پافشاری کند می بایست منتظر مانع تراشی و بهانه جویی های غرب باشد.
قطعا انرژی هسته ای و هر آنچه بر اقتدار و نفوذ ایران بیافزاید کار غرب را بیش از پیش سخت خواهد کرد همانگونه که این اتفاق اکنون در منطقه قابل لمس است و اسراییل ترس خود را از آن نمی تواند پنهان کند.
آمریکا با مذهب ایرانی ها مشکل دارد چرا که بعد اسلامیت در کنار جمهوریت عامل و انگیزه اصلی برای پیشرفت های علمی و نظامی است.  در واقع معنویت و اسلام قوه محرکه ای در جهت پیشرفت و استقلال است که آمریکا از طریق جنگ نرم برای صدمه به آن تلاش می کند.
آنچه در زمینه تحلیل برجام مهم می باشد این مسئله است  که این توافق را  فرصتی برای استفاده از رفع تحریم ها بدانیم و الا اگر به برجام بعنوان یک مقصد و راه حل نهایی نگریسته شود و عامل عادی سازی مذاکره با آمریکا شمرده شود تضعیف تلاش های دیپلماسی دولتمردان خواهد بود.
نگاه به برجام از دریچه جملاتی که رهبری در اینباره داشته اند، می گوید آمریکا همانطور که اوباما گفت به دنبال باز کردن تک تک پیچ های تاسیسات هسته ای است و به برجام بعنوان حربه ای برای جلوگیری از قدرت هسته ای ایران نگاه می کند.  بنابر  تجربه ای که در پس تحلیل های رهبری قرار دارد، آمریکا پس از مسئله هسته ای در جهت مانع تراشی در سر راه  سایر شئون اقتدار ایران اقدام خواهد کرد. ایشان اشاره داشتند که بعد از بهانه های هسته ای می بایست منتظر طرح مسائل موشکی و حقوق بشری از طرف مقابل باشیم. موضوعی که  هنوز جوهر امضای توافق نامه خشک نشده به وقوع پیوست و بهانه جویی های موشکی طرف مقابل در مواضع شان در حال افزایش است.

اما یقینا غرب  سعی خواهد کرد با مانع تراشی ها نگذارد ایران عقب ماندگی های به وجود آمده بر اثر امتیازات داده شده را از طریق پیشرفت در سایر زمینه ها جبران کند

عده ای در مواضع سوگیرانه  با نادیده انگاشتن حمایت های بی دریغ رهبری از تیم مذاکره کننده در برابر منتقدان، هشدار ها و توصیه های ایشان را مخالفت با برجام جلوه می دهند، در حالی که ایشان تحلیل و توصیه های خود را مبتنی بر تجربه های گذشته و در راستای عدم انحراف برجام از مسیر دیپلماسی تقویت کننده انقلاب اسلامی ارائه می کنند که به وقوع پیوستن این توصیه ها با گذشت زمان بیشتر قابل مشاهده و ملموس است.
در واقع اقتدار کشور موضوع مهمی است که بر خلاف ایران که می خواهد از برجام در راستای تقویت قدرت خود استفاده کند، غرب به دنبال این است که با اینگونه توافق ها و سایر  بهانه جویی ها از این افزایش قدرت جلوگیری کند. اقتداری که باعث حفظ  استقلال کشور شده و چشم طمع مستکبران را کور خواهد کرد.
این اقتدار را نباید تنها در حوزه های نظامی خلاصه کرد بلکه ابعاد دیگر آن در حوزه های فرهنگی، علمی، سیاسی و اقتصادی  نیز قابل اهمیت است که دشمن قطعا برای آنها نیز برنامه خواهد داشت.
در زمینه هسته ای تا کنون دشمن بیش از موارد دیگر سعی کرده است تا از هر طریق که می تواند از ادامه روند پیشرفت آن جلوگیری کند زمانی با تهدیدهای نظامی و زمانی هم  به زعم خود با مذاکره و حال با بهانه جویی های خود در عرصه موشکی و حقوق بشر. یقینا این دو عرصه نیز آخرین تلاش های او نبوده و هر چه احساس کند که در زمینه عقب نشاندن ایران موفق تر بوده است برای برداشت  گام های بعدی مصمم تر خواهد شد. به همین جهت است که نباید گذاشت برجام یک فرصت سوزی باشد بلکه با نگاه واقعی به این توافق باید از آن به مثابه فرصت به وجود آمده در راستای افزایش قدرت در همه زمینه ها به ویژه اقتصاد مقاومتی سود جست.
اما یقینا غرب  سعی خواهد کرد با مانع تراشی ها نگذارد ایران عقب ماندگی های به وجود آمده بر اثر امتیازات داده شده را از طریق پیشرفت در سایر زمینه ها جبران کند. رهبر انقلاب در آخرین  هشدار خود گفته اند: " اگر به آنها رو بدهیم فردا سر مسائل زیست فناوری و نانو و مسائل علمی دیگر هم بازی درمی آورند و اشکال تراشی می کنند."(1)
اقتدار علمی
اقتدار علمی از گزینه هایی است که رهبری بارها نسبت به ضرورت آن تذکر داده و گفته اند در سند چشم انداز آینده، ایران باید در بسیاری از حوزه ها به ویژه حوزه علم  رتبه اول در منطقه را کسب کند.  تاکید بر مسائلی چون جنبش نرم افزاری، اسلامی کردن دانشگاه ها و حمایت از فعالیت های دانش بنیان در همین راستا بوده است.
دانشمندان و محققان ما در حوزه علم "ما می توانیم" را به اثبات رسانده و نشان دادند در زمانی که ما در زمینه هسته ای تحریم بودیم، متکی بر جوانان خود توانستیم به پیشرفت های چشمگیر هسته ای برسیم. این موضوع اما در حوزه هسته ای محدود نشده و ما رتبه های خوبی را در سایر حوزه های علوم به دست آورده ایم. در مسائل زیست فناوری رتبه چهاردهم در جهان و در آسیا از نظر تولید زیست فناوری و محصولات با فناوری بالا در رتبه  3و 4 هستیم.  

برجام

برجام


تعداد بروندادهای علمی حوزه زیست فناوری در سه کشور ایران، ترکیه و عربستان در سال های 2014-1996 ارائه شده است.
در حوزه نانو که در فرمایش رهبری نیز  مورد اشاره قرار گرفته است طی سالیان گذشته رشد خوبی داشته و ایران در رتبه ششم دنیا ایستاده است. حوزه های دیگر چون هوافضا و بیو تکنولوژی از این روند دور نبوده و ما ضمن عضویت در باشگاه فضایی ،رتبه 16 را در جهان داشته و در حوزه بیوتکنولوژی در پله 13 ایستاده ایم.
آنچه مهم تر از این رتبه ها است سیر صعودی پیشرفت ایران در اقتدار علمی است هر چند هنوز رتبه ایران در بسیاری از حوزه ها مطلوب نیست اما روند امیدوار کننده ای را دنبال می کند.
اقتدار علمی نه تنها به جایگاه ایران در مناسبات بین المللی کمک کرده بلکه در زمینه اقتصادی به ویژه اقتصاد غیر نفتی نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.
باید مسئولین با تلاش و کوشش مضاعف از فرصت برجام در راستای تقویت اقتدار علمی استفاده کرده و نگذارند خیال خام دشمن که رهبری نسبت بدان هشدار داده اند به وقوع بپیوندد. دشمن باید بداند ملت ایران بیدار است و نمی گذارد خیال وابستگی  و تضعیف استقلال کشور حتی به ذهن غرب خطور کند.
پی نوشت:
1- بیانات در دیدار اعضای انجمن های اسلامی دانش آموزان