تبیان، دستیار زندگی
در مقابل من و تو و شبکه های اجتماعی تنها راهکار موثر تا به حال فیلترینگ و پارازیت بوده است و هیچگاه به حمله فکر نشده است!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به "جم تی وی" حمله کنیم؟

در مقابل جم تی وی و شبکه های اجتماعی تنها راهکار موثر تا به حال اقدامات سلبی بوده است و هیچگاه به حمله فکر نشده است!

رضوانی-بخش ارتباطات تبیان
 جم تی وی

1- تلاش دشمن برای ناکام گذاشتن انقلاب ملت ایران با گذشت 37 سال  نه تنها کم نشده بلکه ابعاد جدید و پیچیده تر پیدا کرده است. رهبری در طول این سالیان همواره نسبت به نقشه های دشمن هشدار داده اند و کلماتی کلیدی را برای مسئولین در شناخت و مواجه با آن بازگو کرده اند از تهاجم فرهنگی تا پروژه نفوذ. ایشان چندی است که به صورت خاص نسبت به نقشه و تلاش دشمن برای تغییر باور، آرمان و هویت ملت ایران هشدار می دهند؛ آنچه که می توان آن را یک جنگ نرم تمام عیار علیه ملت و جمهوری اسلامی ایران نامید.
هدف جنگ نرم این است که "مؤلفه های قدرت را از یک کشوری بگیرد و سلب کند؛ از نظام جمهوری اسلامی و ملّت ایران مؤلّفه های قدرت را بگیرد و او را تبدیل کند به یک ملّت ضعیف، به یک ملّت زبون، به یک ملّت تسلیم پذیر؛ هدف اینها است. بعد که یک ملّت تسلیم پذیر شد، دیگر اصلاً احتیاجی به جنگ سخت به وجود نمی آید؛" (1) مهمترین ابزار دشمن در راستای اجرای جنگ نرم و از بین بردن مؤلفه های قدرت از جمله نیروی جوان و خوش استعداد، معنویت، اقتدار نظامی و علمی و... رسانه ها هستند.

پروسه فرهنگ سازی و اشاعه ارزش ها فقدانی است که ما در برابر جنگ نرم دشمن داریم. علاوه بر تربیت افسران جنگ نرم می بایست صدای انقلاب ایران و ارزش های ایرانی اسلامی آن را به گوش ملت هایی رساند که در هجوم جنگ نرم هستند.

رسانه ها متکی بر تکنیک های عملیات روانی،  پازل تغییر فرهنگ ملت ایران را در بلند مدت دنبال می کنند.  سرخط فعالیت این رسانه ها لذت گرایی و اباحه گری، از هم پاشیدن بنیان خانواده،  از بین بردن فرهنگ حجاب و عفاف، القای ناامیدی نسبت به حال و آینده و... می باشد.
2- " تا سال2020 کلمه مادر را در ایران بی معنا خواهد کرد ، در سری اول آکادمی  در 14 سکانس متفاوت، سری دوم آکادمی در 17 سکانس و در سری سوم، در 72 سکانس متفاوت، خانم ها از شلوار ساپورت استفاده کردند! ،خیانت در تحلیل محتوای برنامه های جم تی وی موضوعی پر تکرار است، قبح شکنی شراب خواری از  تحلیل های فرامتنی برنامه بفرمایید شام بود" اینها تنها چند نمونه از سر خط های محتوایی است که سعی دارد ضد ارزش ها را میان ملت ایران قبح شکنی کرده و در پروژه "نظریه قورباغه آب پز" آنها را جزئی از پازل فرهنگ جهانی شدن کند. البته ماحصل جنگ نرم این رسانه ها بی اثر هم نبوده است، نگاهی به گوشه و کنار زندگی هایمان کنید که تجمل گرایی ها سروپای آن را گرفته ، سراغی از پرونده های قضایی بگیرید که چند درصد به طلاق و خیانت اختصاص دارد و همینطور گشتی در خیابان ها بزنید و آخرین مدهای ماهواره را در آنها جستجو کنید. اثرات برنامه سازی شبکه های ماهواره ای در تغییر سبک زندگی ایرانیان مشهود است.

این جنگ نرم در ابعاد فرهنگی خود نیز در نهایت اهداف سیاسی را دنبال کرده و تغییر هویت، باور و آرمان های ملت ایران را پی می گیرند. این پروسه به طور خاص تر در رسانه هایی چون بی بی سی، یورو نیوز، صدای امریکا و برخی از برنامه های شبکه من و تو  دنبال می شود. این رسانه ها با تکنیک هایی چون برجسته سازی، مدیریت تکرار و.. سعی در این دارند که ملت را نسبت به وضع موجود ناراضی و آنها را نسبت به آینده ناامید کنند و در نهایت هویت انقلابی شان را استحاله نمایند. در این راستا از نقشه های جنگ نرم و آنچه شبکه من و تو آن را خاص تر از سایرین دنبال می کند موجه سازی رژیم پهلوی است که رهبری نیز نسبت به این پروژه متذکر شده اند.

مهمترین ابزار دشمن در راستای اجرای جنگ نرم و از بین بردن مولفه های قدرت از جمله نیروی جوان و خوش استعداد، معنویت، اقتدار نظامی و علمی و... رسانه ها هستند.

3-  رهبری  نسبت به مواردی چون استحاله انقلاب و موجه سازی چهره پهلوی هشدار داده اند اما ما در مقابل این حربه ها چه کرده ایم؟ در واقع جنگ، دو جبهه دارد یک طرف توپخانه دشمن با مصادیقی که ذکر شد و در طرف دیگر جبهه داخلی. در داخل باید فکری برای مقابله با این جنگ نرم داشت اینکه در برابر حجم پیام های نامناسب، عملیات های روانی و همچنین تعداد پرشمار شبکه های ماهواره ای، برای مصونیت افکار عمومی چه برنامه ای داشته و خواهیم داشت. آنچه تا امروز جدی دنبال شده، جنگ سخت افزاری در مقابل جنگ نرم دشمن بوده است. بیش از کارهای کیفی فرهنگی، تعداد شبکه های سیما، افزایش سایت های فرهنگی و اقدامات سلبی قابل لمس بوده اند، در حالی که در برابر این دفاع سخت در وهله اول فعالیت های ایجابی و نرم لازم است آنچه می توان آن را فرهنگ سازی و مقاوم سازی و چهارچوب بندی افکار عمومی نامید. در وهله دوم نیز تاکتیک حمله در مقابل حمله در کنار دفاع موردی قابل تامل و ضروری است، رهبری در اینباره می گویند:"   جنگ نرم همین الان برقرار است، طرف مقابل مشغول حمله است؛ ما هم از این طرف مشغولیم؛ حالا ما مشغول حمله ایم یا مشغول دفاعیم، آن [یک ] بحث دیگری است که عقیده ی من این است که این طرف هم به جای دفاع باید حمله کند،"  پروسه فرهنگ سازی و اشاعه ارزش ها فقدانی است که ما در برابر جنگ نرم دشمن داریم. علاوه بر تربیت افسران جنگ نرم می بایست صدای انقلاب ایران و ارزش های ایرانی اسلامی آن را به گوش ملت هایی رساند که در هجوم جنگ نرم هستند. البته از مواردی چون جنگ سایبری نیز نباید غفلت ورزید. دفاع نرم و مقابله ی فرهنگی در کشور ما در نقطه صفر قرار ندارد اما کارهای کیفی و برنامه ریزی در این راستا بسیار ضعیف است.
پی نوشت:
1- بیانات در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش؛ ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
2- بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای انجمن های اسلامی دانش آموزان؛ ۱۳۹۵/۰۲/۰۱