تبیان، دستیار زندگی
روحانی : فقط سه ماه از اجرای برجام گذشته ، اما برخی فکر می کنند 30 سال گذشته است . . .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پاسخی قاطع به منتقدان برجام

روحانی : فقط سه ماه از اجرای "برجام" گذشته ، اما برخی فکر می کنند 30 سال گذشته است . .

فراوری:آزاده مرنی - بخش سیاست تبیان
روحانی

رئیس جمهوری روز گذشته در سمنان، بار دیگر از رویکردهای تخریبی برخی جریان های سیاسی نسبت به «برجام» به عنوان یک دستاورد ملی انتقاد کرد. روحانی از مواضعی گلایه کرد که مؤید موفقیت امریکا و رژیم صهیونیستی در مذاکرات هسته ای و شکست ملت و دیپلمات های ایران است. او درعین حال از افزایش مطالبات غیرواقعی نسبت به برجام نیز انتقاد کرد و گفت: «فقط سه ماه از اجرای برجام گذشته، اما برخی فکر می کنند 30 سال گذشته است.» اشاره روحانی به رویکردهای جناحی برخی چهره ها و رسانه هاست که درست از روز اعلام توافق هسته ای آغاز شد، رویکردهایی که هدف نهایی آن «هیچ انگاری» 23 ماه تلاش ملی است برشمرد. اینکه هدف این رویکردها چیست و چرا منتقدان دولت، با دستاوردهای ملی این گونه برخورد می کنند، پرسشی است که کارشناسان سیاسی و اقتصادی به آن پاسخ داده اند.

محمد هاشمی

محمد هاشمی (عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام): پیش از آنکه بپرسیم هدف منتقدان از تخریب برجام چیست، باید از آنان پرسید که اگر توافق هسته ای و برجام نبود، اکنون کشور در چه وضعیتی قرار داشت؟ محمد هاشمی با بیان اینکه براساس برنامه ریزی تحریم کنندگان، فروش نفت از 5/2 میلیون بشکه به 800 هزار بشکه رسیده بود و این روند همچنان سیر نزولی خود را حفظ کرده بود تا صادرات نفت ایران به طور کلی قطع شود، خاطرنشان کرد: هرچند صادرات نفت به طور کامل قطع نشد، اما بیمه کشتیرانی و روابط بانکی ما با بانک های جهانی قطع شده و سوئیفتی در کار نبود.
لذا منتقدان به این نکته جواب بدهند که اگر برجام نبود، کشور در چه شرایطی قرار می گرفت. اگر آنان در قضاوت های خود انصاف به خرج دهند، خواهند دید که برجام تا اینجای کار، مشکلات بسیار مهمی از کشور را حل کرده است. هاشمی با بیان اینکه نباید فراموش کرد طرف مقابل نیز بدعهدی ها یا کارشکنی هایی انجام داده است، این بدعهدی ها را ناشی از ماهیت روابط ایران و امریکا دانست و افزود: ما هیچ گاه به امریکا اعتماد نداشتیم از این رو محاسباتی در روابط دو کشور وجود دارد که بر اجرای برجام سایه انداخته است، هرچند می توان با برخی ابتکارات، این عوارض را به حداقل رساند.

علی مطهری

علی مطهری (نماینده مردم تهران در مجلس) ریشه مخالفت ها با برجام را نه سیاسی، بلکه اقتصادی دانست و گفت: علت اصلی تخریب ها علیه برجام و دولت، در این واقعیت نهفته است که حوزه فعالیت های برخی از افراد محدود شده است. زیرا با اجرای کامل برجام، شرایط اقتصادی، بویژه مبادلات تجاری به حالت طبیعی باز می گردد و در این صورت، دیگر جایی برای برخی انحصارها و امتیازها در اقتصاد نخواهد بود.

طبیعی است که برجام مانند هر توافق نامه ای نقاط منفی هم دارد ولی نقاط مثبت آن به مراتب از نقاط منفی آن بیشتر است و نظام کل آن را پذیرفته است

البته طبیعی است که برجام مانند هر توافق نامه ای نقاط منفی هم دارد ولی نقاط مثبت آن به مراتب از نقاط منفی آن بیشتر است و نظام کل آن را پذیرفته است.
وی با اشاره به اینکه روی دیگر مخالفت ها با برجام، تلاش برخی برای ارسال این پیام به دنیاست که سرمایه گذاری در ایران امن نیست، افزود: چرا که حضور سرمایه گذاران خارجی، سبب رونق و تنوع فعالیت های اقتصادی در کشور شده و این امر نیز به نوبه خود، برخی انحصارها و امتیازها را از میان خواهد برد.

غلامحسین کرباسچی

غلامحسین کرباسچی (دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی) با بیان اینکه کسی هم نگفته است که همه ابعاد «برجام» در یک لحظه خود را نشان می دهد، گفت: این یک کار زمانبر است که باید رفت و آمد ها و مذاکرات برای اجرای کامل آن انجام شود. در برخی موارد در مذاکرات هم لازم است نقد ها مطرح شود، اما توافق در این ابعاد گسترده کار آسانی نیست که در یک چشم برهم زدن همه مسائل آن رفع شود.
وی افزود: اینکه در تبلیغاتی همه بگویند «تقریباً هیچ»؛ نشان می دهد کانون سیاسی خاصی برای این تبلیغات علیه دولت شکل گرفته و در حال فعالیت است. اینکه مدام انتقاد کنیم و راه حلی ارائه نکنیم، منطقی نیست مردم هم این را می فهمند ما هشت سال با دنیا به گونه ای برخورد کردیم که آثارش را دیدیم حالا این دولت برای جبران این تخریب ها آمده است.
اگر رقبای دولت نقدی دارند خوب است راه حل خود را هم ارائه کنند چون دنیای سیاست دنیای مذاکره و حرف است. دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی همچنین از عملکرد صدا و سیما در نقد برجام گلایه کرد و گفت: این رویکرد خبری و تحلیلی صدا وسیما در نهایت نتیجه عکس می دهد و امروزه صدا و سیما دیگر تنها مرجع اخبار و تحلیل مردم نیست.

غلامحسین فیروزفر

یک اقتصاددان نیز با اشاره به اینکه دولت تمام تلاش ها را به خرج داده، اتاق فکر و ستاد اقتصادی مناسبی طراحی کرده و از هر فکر و اندیشه ای در کشور برای رفع موانع اقتصادی و اجرای بهتر برجام کمک گرفته است، به «ایران» گفت:  اما نباید میزان مطالبات مردم را بالا برد. غلامحسین فیروزفر با بیان اینکه برجام دو بخش دارد و یک بخش آن ایران است که به تعهدات عمل کرده، افزود: براساس مشکلاتی که سال ها بین ما و امریکا وجود داشته است، طرف مقابل باید فرصت یابد تا به تعهدات خود عمل کند.
طبیعی است که امریکایی ها بخواهند چوب لای چرخ جمهوری اسلامی بگذارند تا کارها با رکود بیشتری جلو برود، اما در همین شرایط نیز باید فرصت داد تا تیم دیپلماسی دولت کار خود را انجام دهد، نه اینکه دولت خود را زیر فشار قرار دهیم. این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اروپایی ها گام های بلندتری برای گسترش مناسبات با ایران برداشته اند، به سفر اخیر «فدریکا موگرینی» به تهران اشاره کرد و گفت: نکته کلیدی دسترسی ما به نظام بانکی امریکا و دلار است که اگر حل شود، و اروپایی ها این کار را بکنند، عملاً مشکل مناسبات مالی ما با جهان رفع خواهد شد که باید فرصت لازم را برای حل این مشکل داشت.
با تمام اینها باید توجه داشت که در فضای قبل از برجام به غلط و دروغ چهره ای که از ایران ارائه شده بود چهره ای به عنوان یک تهدیدکننده صلح و امنیت جهانی بود. در قالب این گونه تصویرسازی ناهنجار، دشمنان هرگونه اقدام علیه جمهوری اسلامی را می توانستند توجیه کنند چنانکه می دیدیم هر سال نخست وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا و سازمان ملل سفر می کرد و با دستی پر از تحریم های جدید علیه ایران بازمی گشت و دیپلمات های کشورمان با عملکرد هدفمند خود سعی بر اصلاح این فضا را در سطح جهانی دارند.


منبع : روزنامه ایران / الف