تبیان، دستیار زندگی
اگر کسی اظهار می کند حقوق و عیدی خود را دریافت نکرده است، نام و شماره تماسش را بدهد تا با پیگیری مشکل را حل کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازنشستگانِ بی حقوق!

اگر کسی اظهار می کند حقوق و عیدی خود را دریافت نکرده است، نام و شماره تماسش را بدهد تا با پیگیری مشکل را حل کنیم.

نگار داریوش-بخش اقتصاد تبیان
بازنشستگان

"بازنشستگان نیروی فعال گذشته کشور هستند که تلاش کرده اند ، زحمت کشیده اند و بسیاری از آنان جوانی خود را صرف کار کرده اند و باید کشور به این تلاش و به این زحمت کشی مستمر دوران عمر پاسخ گوید. لذا دستگاه دولتی باید به صورت اساسی به مسایل بازنشستگان توجه و به صورت ویژه به آنها رسیدگی کند . . . " این جملات ، بخشی از بیانات مقام معظم رهبری درباره بازنشستگان و شان و منزلت آنها و همچنین وظایف مسئولین در برابر این قشر زحمتکش می باشد.
در واقع بازنشستگان افرادی هستند که پس از سال های متمادی کار و تلاش در عرصه ی اقتصادی ، دیگر توانایی اشتغال را به لحاظ جسمانی ندارند و تنها منبع درآمد اکثر آنها حقوق بازنشستگی می باشد و این درحالی است که جامعه ی ما همواره با معضل اختلال در نحوه ی پرداخت به موقع حقوق و عیدی این قبیل افراد روبرو می باشد و گاها این فشار به جایی می رسد که زندگی خانوارهایی با منبع درآمدبازنشستگی دچار اختلالات عمیقی می شود زیرا از منظر اقتصاددانان کوچک ترین خللی در دریافت حقوق افراد ، روند زندگی اقتصادی آنها را مختل نموده و ضربات غیرقابل جبرانی را رقم خواهد زد؛ زیرا یکی از آثار بحران های اقتصادی در زندگی افراد ، عدم دریافت به موقع حقوق آنها می باشد و طبق آمار و مستندات اقتصاددانان جامعه ؛ بیشترین بار بحران اقتصادی ، بر دوش کارگران و بازنشستگان می باشد.
به طور مثال چندی پیش  پیرو عدم پرداخت حقوق و پاداش بازنشستگان "فولاد مبارکه" از حدود دو سال پیش، جمعی از این افراد در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. حائزاهمیت آنکه مدیر عامل صندوق بازنشستگان فولاد در روزهای پایانی سال 95 گفته بود : "طبق دستور رئیس جمهوری حقوق تمامی بازنشستگان عضو صندوق فولاد تا تاریخی خاص و پیش از آغاز سال جدید پرداخت خواهد شد.  در نتیجه بازنشستگان صندوق فولاد با خیالی آسوده خود را برای استقبال از سال جدید آماده کردند، اما شیرینی این خبر با به پایان رسیدن اسفند ماه، جای خود را به تلخی داد.

در واقع بازنشستگان افرادی هستند که پس از سال های متمادی کار و تلاش در عرصه ی اقتصادی ، دیگر توانایی اشتغال را به لحاظ جسمانی ندارند و تنها منبع درآمد اکثر آنها حقوق بازنشستگی می باشد و این درحالی است که جامعه ی ما همواره با معضل اختلال در نحوه ی پرداخت به موقع حقوق و عیدی این قبیل افراد روبرو می باشد و گاها این فشار به جایی می رسد که زندگی خانوارهایی با منبع درآمدبازنشستگی دچار اختلالات عمیقی می شود .

پس از آغاز به کار ادارات در سال جدید این بازنشستگان باز هم چشم امید خود را بر احتمال واریز معوقات دوختند اما باز هم خبری نشد. در این راستا "مسلم دریه" مدیر عامل صندوق حمایت و بازنشستگی اظهار داشت : "اگر کسی اظهار می کند حقوق و عیدی خود را دریافت نکرده است، نام و شماره تماسش را بدهد تا با پیگیری مشکل را حل کنیم". وی با تاکید بر پرداخت عیدی بازنشستگان گفت : "پرداخت حقوق و عیدی بازنشستگان فولاد در اسفند ماه در طول عمر تاسیس این صندوق اتفاقی بزرگ بود. ما تا سال 92 هیچگاه موفق به پرداخت حقوق و عیدی در پایان سال نبودیم."

البته باید جانب انصاف را در نظر گرفت و بار تمامی این مشکلات را بر دوش دولت نینداخت زیرا این امر طبیعی است که گاهی به علت ایجاد برنامه های ناگهانی و همچنین کسری بودجه چنین اتفاقاتی رُخ دهد اما مسئولین موظف اند تا تدابیری را برای چنین بحران هایی بیاندیشند و راهکارهای مناسبی را در شرایط خاص به کار گیرند.
در این زمینه چندی قبل نمایندگان مجلس شورای اسلامی مجوز پرداخت بدهی های دولت به بخش های خصوصی و نهادهای عمومی غیر دولتی را با اولویت تامین اجتماعی صادر کرد که این مهم باب عظیمی است تا پرداخت های بازنشستگان در موقع مقرر انجام گرفته و بحرانی تحت عنوان "عدم واریز" رو به کم رنگی گذارد.
همچنین با ایجاد چنین شرایطی انتظار می رود  لوایحی که به دلیل کمبود اعتبارات سازمان های ذیربط ، (قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان ، بیمه زنان خانه دار ، افزایش مرخصی زایمان و ... ) مسکوت مانده به مرحله اجرا برسد. درواقع ، دیگر زمان آن فرارسیده تا دولت با اتخاذ تدابیری هدفمند و راهبردی به روند پایان بخشید و طی فوریتی با مجلس شورای اسلامی از چنین اختلالاتی ، قاطعانه جلوگیری نمایند.