تبیان، دستیار زندگی
مجلس شورای اسلامی دارای 290 كرسی است .مرحله دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در تاریخ 10 اردیبهشت سال 95 در 56 حوزه انتخابیه در 21 استان كشور برگزار می شود تا تكلیف 69 كرسی باقی مانده تعیین شود و وزارت کشور تمام تلاش خود را کار بسته تا قبل از 7 خ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرونده ناتمام انتخابات

مجلس شورای اسلامی دارای 290 كرسی است .مرحله دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در تاریخ 10 اردیبهشت سال 95 در 56 حوزه انتخابیه در 21 استان كشور برگزار می شود تا تكلیف 69 كرسی باقی مانده تعیین شود و وزارت کشور تمام تلاش خود را به کار بسته تا قبل از 7 خرداد سال جاری پرونده انتخابات مجلس را ببندد.

فرآوری: آزاده مرنی - بخش سیاست تبیان
انتخابات

باتوجه به نزدیک شدن زمان برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی (10 اردیبهشت) ، باز هم فضای جامعه رنگ و بوی اسفند 94 را به خود گرفته است. همانطور كه در مرحله اول انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ، حضور گسترده مردم از ابعاد مختلف اهمیت بالایی داشت، حساسیت مرحله دوم این انتخابات نیز كمتر از مرحله اول آن نیست و به علت بسته نشدن پرونده انتخابات ، اهمیت آن پابرجا و لازم است كه این مهم را با مشاركت خود و به بهترین نحو ممكن به پایان برسانیم.
حسینعلی امیری (سخنگو و قائم مقام وزارت کشور) با اعلام آمادگی وزارت کشور در برگزاری دور دوم انتخابات گفته بود : "وزارت کشور با همان جدیت و حساسیت که دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در هفتم اسفند 94 را برگزار کرد دور دوم انتخابات مجلس را نیز با همان ویژگی ها در دهم اردیبهشت 95 برگزار می کند. مسئولان وزارت کشور در حال برنامه ریزی برای اجرای دور دوم انتخابات به مانند همان مرحله اول هستند." وی تاکید کرد : "تعرفه های مرحله اول انتخابات در مرحله دوم به هیچ عنوان قابل استفاده نخواهد بود و یقینا برای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی تعرفه های جدید ارائه می کنیم که آیتم های امنیتی مجزا برای آن پیش بینی می شود. همچنین تعرفه ها در استان ها متفاوت خواهند بود و امکان جعل و سوء استفاده در آن وجود نخواهد داشت."

در این مرحله ی دوم انتخابات کسانی می توانند در انتخابات شرکت کنند که در مرحله نخست در همان حوزه های انتخابیه رای داده باشند

حائز اهمیت آن که 69 کرسی باقی مانده مجلس شورای اسلامی در این دوره از انتخابات تعیین تکلیف خواهند شد و 2 برابر این 69 کرسی داوطلبان ، با یکدیگر رقابت خواهند کرد.
طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، احکام قانونی در مرحله دوم انتخابات مانند مرحله اول بوده و نامزدها تنها یک هفته فرصت برای تبلیغات انتخاباتی خود خواهند داشت و تبلیغ خارج از زمان مقرر قانون شکنی محسوب شده و با خاطیان با قاطعیت و قانونی برخورد خواهد شد.
در این مرحله ی دوم انتخابات کسانی می توانند در انتخابات شرکت کنند که در مرحله نخست در همان حوزه های انتخابیه رای داده باشند. البته کسانی که در مرحله اول رای نداده اند نیز می توانند در این مرحله از انتخابات شرکت کنند.
حضور گسترده ی مردم در دور دوم انتخابات ، شعور سیاسی و بینش آحاد ملت را نشان می دهد و این بیداری جامعه ، دشمن های ما را خشمگین و ناامید می كند. البته مسئولین نیز در قبال جامعه باید امانت دار خوب و حافظ ارزش های انقلاب باشند و اگر وظیفه ای بر عهده آنها گذاشته شده است، به طور شایسته آن را انجام دهند. همه دست اندركاران نظام اسلامی به طور مستقیم یا غیر مستقیم توسط مردم انتخاب شده اند و اگر آنها دغدغه های اصلی مردم را شناسایی و به آن پاسخ مناسب دهند، اعتماد مردم را حفظ خواهند كرد و در غیر این صورت به این اعتماد خدشه وارد خواهد شد.
مجلس شورای اسلامی دارای 290 كرسی است .مرحله دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در تاریخ 10 اردیبهشت سال 95 در 56 حوزه انتخابیه در 21 استان كشور برگزار می شود تا تكلیف 69 كرسی باقی مانده تعیین شود و وزارت کشور تمام تلاش خود را به کار بسته تا قبل از 7 خرداد سال جاری که روز تشکیل مجلس دهم است کلیه امورات مربوط به انتخابات با همکاری شورای نگهبان به غایت برسد.


منبع : ایرنا / باشگاه خبرنگاران جوان / فرارو