تبیان، دستیار زندگی
مقالات خواندنی گروه دین در هفته ای که گذشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رودی عجیب در بهشت، زیارت امام حسین(ع) در رجب ...

مقالات خواندنی گروه دین در هفته ای که گذشت.

گروه دین تبیان
دین

سیاست اقتصادی ضرب سکه توسط باقر آل رسول 
مسلمانان در همان زمانی که از سلطه گران و دولتهای مشهور نامسلمان در هراس به سر می برند، دارای عظیمترین قدرتهای دنیا هستند اما خود را باور ندارند. هر قدر بیشتر وابسته باشند احتمال خطر بیشتر می شود.

هدیه بردن برای بیمار دستور دین است؟!
زندگی اجتماعی و تنظیم روابط میان انسانها نیازمند ضوابطی است تا این با هم بودن و حضور در کنار یکدیگر آسیبها و مشکلات کمتری را با خود به همراه داشته باشد. هرچه این ضوابط دقیق تر و جزئی تر باشد حضور در اجتماع و برقراری ارتباط با دیگران راحت تر و دلنشین تر می شود. تنظیم ضوابطی جامع و کامل ممکن نیست مگر از سوی کسانیکه شناخت کاملی از انسان دارند.

عضوی از بدن که مجرمان از او گلایه می کنند!
یكی از امور حتمی و واقعیّات غیر قابل اجتناب كه مورد اتفاق همه ادیان است، واقعه روز قیامت و امر حساب و رسیدگی به اعمال است. توجه دائمی به این امر انسان را برای مواجهه با آن آماده می کند.

به دنبال امام هادی علیه السلام در جستجوی حقیقت
اگر ما در زمان حضرت هادی علیه السلام بودیم آیا به دنبال حقیقت می گشتیم و امام معصوم را پیدا می کردیم یا مانند جمعیت عظیم مردم آن دوران زندگی خود را ادامه می دادیم؟

بهشت

رجب؛ رودی مافوق تصور در بهشت 
خداوند متعال همواره برای بندگان نادم و گنهکار، راه نجات و سعادتی قرار داده، تا اینکه از سیاهی و آلودگی های اخلاقی خود را نجات دهند. علاوه بر فرصت زیبای بازگشت و توبه به درگاه الهی، خداوند متعال ایامی را به طور خاص و ویژه برای سبقت گرفتن به سوی خود تعیین کرده، بندگان خاص الهی این ایام الهی را غنیمت می شمارند و بهترین توشه ها را در آن ایام خوشه چینی می نمایند.

کاربرانی که ماسک بر چهره زده اند!
با خودم عهد کرده بودم تا هر وقت ایام شهادت یا ولادت یکی از ائمه ی معصومین فرا رسید، سعی ام بر این باشد که از بوستان آن امام گلی چیده و آن را در گلدان زندگی گذاشته و با عمل، آن را زینت بخش خانه ام  کنم.

فرصت های طلایی ماه رجب
مقدمات ماه رمضان را در این ماه فراهم کنید
یکی از مناسک معنوی که در سال فقط یک بار نصیب انسان می شود، روزه ی ماه مبارک رمضان و درک لیالی پر برکت قدر است. ماه رمضان، ماه خدا و از بهترین ماه هاست. روزهایش بهترین روزها و شب هایش بهترین شب هاست. خواب در آن ثواب عبادت دارد و عمل ها در آن مقبول است. خلاصه این که درک این لحظاتِ استثنایی محتاج مقدماتی است که از پیش فراهم شده باشد و مقدمات آن در ماه رجب است.

چرا خدا به عده ای لطف نمی کند؟
گفتگوی خود با استاد گرانقدر حضرت آیة الله سید حسن مصطفوی  را در خصوص موضوع جبر و اختیار در هشتمین مقاله با بررسی دیدگاه " شیعه " ادامه می دهیم.

کربلا

اهمیت زیارت امام حسین (علیه السلام) در ماه رجب

یکی از زیباترین و شریف ترین ماههای سال ماه رجب ماه مغفرت الهی است. در متون و منابع روایی اعمال عبادی و ارزشمندی همچون دعا، استغفار  و روزه، برای این ماه مبارک ذکر شده است.

جهادی بالاتر از همه ی جهادها
رسیدن به کمال میسر نیست مگر با خودسازی و تهذیب نفس، چرا که کمال یابی و رسیدن به درجات قرب الی الله فقط یک راه دارد و آن تهذیب نفس است و هر کس بیش تر در این امر همت کند، نزد خداوند گرامی تر و مقرب تر است.

چشم امید ملائکه به لیلة الرغائب!
باید وقت را غنیمت شمرد و خود را از لیست محرومان پاک نمود، باید آرزوها را خوشه چین کرد، خدا منتظر بنده ای با کوله بار آرزوهاست. «وَ قالَ رَبُّكُمُ ادْعُونی أَسْتَجِبْ لَكُم؛ [سوره غافر، آیه60] پروردگار شما گفته است: «مرا بخوانید تا (دعاى) شما را بپذیرم!»

قبض روح

حضرت عزرائیل در یک لحظه جان چند نفر را می گیرد؟

گفته می شود حضرت عزرائیل (علیه السلام) جان می گیرد نحوه این کار چگونه است و چطور در یک لحظه، جان چند نفر را می گیرد. مثلا در یک حادثه مثل زلزله؟ در روایتی نقل شده شخصی که در حال جان کندن است دنیای بعد از مرگ را می بیند ولی در روایت دیگری آمده انسان نمی فهمد. مرده وقتی سنگ لحد را می گذارند، می خواهد بلند شود در آن زمان می فهمد که مرده. این دو روایت چگونه با هم جمع می شوند؟


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.