تبیان، دستیار زندگی
1- هورمون درمانی بعد از یائسگی وقتی که زنان به یائسگی نزدیک می‌ شوند یا یائسه می‌ شوند، یکی از مهم ترین تصمیماتی که در خصوص سلامتی خود می ‌گیرند این است که هورمون درمانی کنند. تا این اواخر بسیاری از زنان از یک داروی استروژن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تهدید سلامت قلب در زنان

تهدید سلامت قلب در زنان

1- هورمون درمانی بعد از یائسگی

وقتی که زنان به یائسگی نزدیک می‌ شوند یا یائسه می‌ شوند، یکی از مهم ترین تصمیماتی که در خصوص سلامتی خود می ‌گیرند این است که هورمون درمانی کنند. تا این اواخر بسیاری از زنان از یک داروی استروژن همراه با پروژستین استفاده می ‌کردند تا خطر بیماری‌های قلبی را بکاهند. اما یک مطالعه ی جدید نشان داده است که این نوع هورمون درمانی احتمال پیشرفت بیماری‌های قلبی و بیماری‌های دیگر را افزایش می ‌دهد.

هورمون درمانی زیاد، احتمال سکته ی قلبی، مغزی، سرطان پستان و دمانس (زوال عقل) را در زنان افزایش می ‌دهد، ولی می ‌تواند احتمال سرطان روده و احتمال شکستگی لگن را در آنان کاهش دهد.

این نوع هورمون درمانی(استروژن + پروژستین) بعد از یائسگی، رایج ‌ترین درمان هورمونی توصیه شده برای زنانی است که رحم دارند.

اگر شما هورمون های استروژن و پروژستین مصرف می ‌کنید، باید چه کار کنید؟

- برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی، نبایستی مصرف این داروها را شروع کنید یا ادامه دهید. در مورد راه‌های پیشگیری از سکته ی قلبی با پزشک خود صحبت کنید که شامل تغییر در شیوه ی زندگی و مصرف داروهایی نظیر استاتین‌های پایین آورنده ی کلسترول و داروهای فشار خون هستند.

- اگر در حال حاضر این هورمون ها را برای پیش گیری از پوکی استخوان استفاده می ‌کنید یا قصد مصرف آن را دارید، با پزشک خود در مورد فواید و خطرات احتمالی آنها برای

سکته ی مغزی،  سکته ی قلبی، لخته ی خون و سرطان پستان  بحث کنید. درمان‌های جایگزینی که در پیش گیری از پوکی استخوان  و شکستگی استخوان بی‌ ضرر و موثر هستند را بکار ببرید.

- اگر برای درمان عوراض یائسگی نظیر گَُر گرفتگی یا مشکلات خواب، داروی استروژن + پروژستین مصرف می ‌کنید یا می‌ خواهید این درمان را شروع کنید با پزشک خود مشورت کنید.

- اگر تصمیم دارید که برای کنترل علایم یائسگی هورمون درمانی کنید تا آنجا که ممکن است برای مدت کوتاهی از آن استفاده کنید.

2- مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری

مطالعات نشان می‌‌دهد، زنانی که قرص‌های پیش گیری موسوم به HD را استفاده می ‌کنند، احتمال بیشتری برای حمله ی قلبی یا سکته ی مغزی دارند، چرا که تمایل به لخته شدن خون در رگ ‌های آن ها بیشتر است. استفاده از این قرص‌ها می ‌تواند اثر سایر عوامل خطرزا مثل سیگار کشیدن، فشار خون بالا، دیابت، چربی خون بالا و اضافه وزن  را بدتر کند.

اکثریت این اطلاعات از مطالعه بر روی قرص‌های ضد بارداری HD به دست آمده است. هنوز اطلاعات کاملی از تأثیر قرص‌های ضد بارداری LD در دست نداریم. در حال حاضر اغلب زنان در کشور ما از قرص‌های LD استفاده می ‌کنند.

زنانی که قرص‌های ضد بارداری HD را استفاده می ‌کنند، احتمال بیشتری برای حمله ی قلبی یا سکته ی مغزی دارند، چرا که تمایل به لخته شدن خون در رگ ‌های آن ها بیشتر است. ولی هنوز اطلاعات کاملی از تأثیر قرص‌های ضد بارداری LD در دست نداریم.

اگر در حال حاضر از هر نوع قرص جلوگیری از بارداری استفاده می‌ کنید یا تصمیم به این کار دارید این نکات را به خاطر بسپارید:

الف) در مدت مصرف قرص‌ها، سیگار نکشید

اگر سیگار می‌ کشید،

سیگار را ترک کنید یا از روش جلوگیری از بارداری دیگری استفاه کنید.

سیگار خطرات ناشی از قرص‌های جلوگیری از بارداری خوراکی به خصوص

خطر تشکیل لخته  را افزایش می ‌دهد. پس از 35 سالگی این خطر بیشتر می‌ شود.

به طور کلی زنانی که از قرص‌های ضد‌ بارداری خوراکی استفاده می ‌کنند، نباید سیگار بکشند.

ب) مراقب دیابت باشید

گاهی سطح گلوکز (قند) خون در زنانی که از قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌ کنند، تغییر می‌ کند. هر زنی که دیابت دارد یا فردی در فامیل نزدیک او مبتلا به

دیابت  است، در صورتی ‌که از قرص‌های ضد بارداری خوراکی استفاده می کند، بایستی به طور منظم قند خون خود را کنترل کند.

ج) فشار خود خود را کنترل کنید

بعد از آغاز مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری، احتمال بالا رفتن فشار خون وجود دارد. در بسیاری از افراد، این افزایش از حد طبیعی بیشتر نمی ‌شود، اما اگر فشار خون از 90/140 میلی ‌متر جیوه بیشتر شود باید با پزشک در مورد تغییر داروها یا استفاده از روش دیگر مشورت کنید.

حداقل سالی یک مرتبه

فشار خون  خود را کنترل کنید.

د) با پزشک خود صحبت کنید

اگر بیماری قلبی دارید یا سکته ی مغزی کرده‌اید، قرص‌های جلوگیری از بارداری را نباید مصرف کنید. حتماً پزشک خود را پیش از اینکه برایتان قرص پیش گیری از بارداری تجویز کند، از این مشکل یا سایر بیماری های مهم خود مطلع کنید.

*مطالب مرتبط در این سایت:

عوامل خطر اصلی بیماری قلبی ( قسمت اول ) و ( قسمت دوم )

ارزیابی خطر بیماری قلبی

بیماری قلبی در زنان

خانم ها، بیماری قلبی را جدی بگیرید

نقش سویا در كاهش عوارض دوران یائسگی

غذاهای موثر در پیشگیری از سكته مغزی

غذاهای مفید و مضر برای قلب

تغذیه سالم برای قلب

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.