تبیان، دستیار زندگی
در دنیای پراضطراب و سراسر استرس امروز، آرامش داشتن و شاد بودن، نعمتی است و بهانه ای می خواهد تا مادر به عنوان مدیر خانه روزهای خوبی را به اهالی آن هدیه کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در ماه رجب شادی را مهمان خانه تان کنید

در دنیای پراضطراب و سراسر استرس امروز، آرامش داشتن و شاد بودن، نعمتی است و بهانه ای می خواهد تا مادر به عنوان مدیر خانه، روزهای خوبی را به اهالی آن هدیه کند. ماه رجب از آن ماههایی است که به راحتی می توانید علاوه بر پیوند اعضا خانواده با معنویات، محیط خانه را شاد سازید.

بخش خانواده ایرانی تبیان
گل

ماه رجب ، ماه ورود به بهار بندگی است. با برنامه ریزی در این ماه باید رفته رفته برای رسیدن به ماه مبارک رمضان آماده شد و کسب این آمادگی در جایی غیر از خانه و به دستان کسی غیر از مدیر فرهنگی خانواده، یعنی بانوی خانه محقق نمی شود. شادی خانم خانه برابر با شادی تمام اهل خانه است، آیا تا به حال به این موضوع دقت کرده اید؟ روزی که خانم شما شاد و سرحال است، انگار تمام آجرهای خانه هم شاد است و می خندد و وای از روزی که خانمتان، ناراحت و غمگین باشد، انگار از در و دیوار خانه غصه می بارد، بنابراین بهتر است خانم های كدبانو و مدیر و خانه دار تلاش كنند نقشه راهی متناسب با شرایط خانه و افراد خانواده خودشان پیدا كرده و طبق آن، برای استفاده بهتر و بیشتر افراد خانواده از ایام این ماه، برنامه ریزی كنند.

ماه عزیزی آمده

ماه رجب ماه آمادگی برای ورود به ماه مبارك رمضان است. سعی كنید 3-2 روزی را در این ماه روزه بگیرید یا برای ماه مبارك رمضان آماده شوید

در گذشته تلاش برای دیدن هلال هر ماه قمری آنچنان شوقی را در افراد و حتی كودكان ایجاد می كرد كه همه، خاطره شب ورود به ماه های خاصی مثل ماه رجب و رمضان را به یاد می سپردند. مناسبت ها رنگ و بوی خاص خودشان را داشتند و طبیعتا تأثیری عمیق در روند زندگی افراد داشتند.

اما متأسفانه این روزها فرزندان ما اسم ماه های قمری را هم نمی دانند و حتی مناسبت ها و اعیاد را خلاصه شده در چند ساعت برنامه تلویزیونی یا جشن های خارج از خانه و توسط نهادها می بینند. بنابراین سعی كنید از اهمیت ماه رجب و اعمال عبادی آن برای بچه ها بگویید و خودتان در اخلاق و اعمال تان تغییر محسوسی ایجاد كنید تا همسرتان و بچه ها جدیت در تغییر رفتار عبادی را در شما ببینند.

شهر را خبر کنید

یك عدد تخته وایت بورد كوچك تهیه كنید و آن را روی یخچال یا یك نقطه پر رفت و آمد خانه نصب كنید. روی این تخته اعمال ماه رجب را یادداشت كنید طوری كه همه افراد خانواده بتوانند هركدام را كه خواستند انجام دهند. اولویت را به اعمال كوتاه بدهید. مثلا ذكر موكد در این ماه «استغفرلله و اسئله التوبه» و یا خواندن زیارت سیدالشهدا است. این ذكر را همه افراد می توانند به راحتی انجام بدهند. برنامه های مذهبی و فرهنگی كه برای این روزها درنظر گرفته اید را با ذكر تاریخ و ساعت روزهای مشخص بنویسید، به عنوان مثال اگر به جشن های مذهبی خانوادگی، جشن عروسی، مراسم ادعیه و...به مناسبت ماه رجب دعوت شده اید همه را روی آن بنویسید و از سایر اعضای خانواده هم بخواهید برنامه های درسی و كاری شان را در تاریخ های مشخص بنویسند. با این كار تداخل های پیش آمده را می شود به راحتی مدیریت كرد.

برای مدرسه کیک بخرید

متأسفانه این روزها بعضی از مهدهای كودك و مدارس، مناسبت های غیرایرانی و غیرمذهبی را آنقدر پررنگ می كنند كه جایگاه شان در تصور كودكان مهم تر از جشن های مذهبی به نظر می رسد. اما شما به عنوان والدین كودك تان می توانید این رفتارها را جهت بدهید. یك روز عصر به كمك فرزندتان كیك، كاپ كیك یا حتی بیسكوئیت های كوچكی بپزید و آنها را با طرح های مورد علاقه او تزئین كنید و همراه با او به مهد یا مدرسه بفرستید. در كنار این كار شعری كودكانه مرتبط با یكی از مناسبت های ماه رجب به او یاد بدهید و از او بخواهید فردا، سر كلاس این شعر را بخواند و كیك هایش را میان دوستانش پخش كند تا با این كار در جهت تربیت مذهبی كودك تان قدمی برداشته باشید.

یك جشن کوچک با دلی بزرگ

ممكن است شما هم از آن دسته افرادی باشید كه علاقه به برگزاری جشن ها در داخل خانه خودتان دارید. ما به شما برای این بلند طبعی تبریك می گوییم و پیشنهاد می كنیم برای اینكه كارهای تان در یكی دو روز منتهی به روز جشن فشرده نشود و از كارهای اصلی خانه و برنامه های درسی فرزندان عقب نمانید، مقدمات كار را در روزهای قبل انجام دهید. سعی كنید خرید ها، هماهنگی با مهمانان و... را بسته به اولویت انجام دادن شان طوری عملی كنید كه در روز جشن با آرامش به آنها برسید.

یك روز مهمان خدا شوید

ماه رجب ماه آمادگی برای ورود به ماه مبارك رمضان است. سعی كنید 3-2 روزی را در این ماه روزه بگیرید یا برای ماه مبارك رمضان آماده شوید. ایام البیض (13،14 و 15 ماه) زمان مناسبی برای این كار است. سحری بپزید، فرزندان تان را برای صرف آن بیدار كنید و لذت افطاری خوردن در این هوای بهاری را با آنها به اشتراك بگذارید. حتما با این تدابیر هوشمندانه، هم خودتان و هم خانواده تان از ثواب های این ماه عزیز بهره مند می شوید.

شب آرزوها، آرزوهایتان را بنویسید

یك روز عصر به كمك فرزندتان كیك، كاپ كیك یا حتی بیسكوئیت های كوچكی بپزید و آنها را با طرح های مورد علاقه او تزئین كنید و همراه با او به مهد یا مدرسه بفرستید

لیله الرغائب زمان مناسبی است تا شما به واسطه آن بتوانید ویژگی های ماه رجب را برای كودكان تان بیان كنید. از اسم زیبا و تخیل برانگیز این شب استفاده كنید و شور و شوق فعالیت های مذهبی را در كودكان تان زنده كنید. لازم نیست آنها را به انجام نمازها و دعاهای وارد شده برای این ایام مجبور كنید، همین كه بتوانید آنها را با این مناسبت ها آشنا كنید و خانه را در فضایی معنوی حس كنند، كافی است و بركت این كار را در روند تربیتی شان خواهید دید. ان شاءالله.

پارکها را آذین ببندید

اگر خانه شما كوچك است و فكر می كنید درون خانه به همه برنامه هایی كه برای برگزاری یك جشن درنظر گرفته اید نمی رسید، ذهن تان را آزاد كنید و محیط یك پارك را برای برگزاری این جشن به دوستان و اقوام معرفی كنید. از چند روز قبل به یك پارك بروید، ظروف پذیرایی یكبار مصرف از نوع كاغذی شان را تهیه كنید و با هماهنگی انتظامات پارك قسمتی از یك آلاچیق یا سكوهای آن را تزئین كنید و برای بچه ها و در كنار شادی آنها، برای خودتان یك جشن ساده و كوچك بگیرید.

دنیا را دوباره ببینید

خیلی از مسایل در زندگی، هنگامی ارزش خود را نشان می دهند كه از زاویه درست دیده شوند؛ ولی نگرش های متشابه و كلیشه ای، دیدن این زیبایی ها را مشكل می سازد. اگر در همه ماه های خدا،  به هر مسأله ای از زاویه ای درست نگاه كنید، در آن چیزهای باشكوه و زیبایی خواهید دید. سعی كنید همه چیز و همه كس را با چشم های تازه ای ببینید كه از طریق عادت، تیره و تار نشده اند. با این روش، شما می توانید ثروت های نامحدود معنوی و مادی را كشف كنید. به خاطر داشته باشید كه اگر از زاویه ای درست به تمام چیزها و اشخاص نگاه كنید، هر شخص یا هر شیء و یا هر ماه  از طرف خالقتان برای شما ارمغان و پیام زیبایی به همراه خواهد داشت.


منبع: همشهری دو

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.