تبیان، دستیار زندگی
عدهای بر این گماناند که با وجود شبکههای اجتماعی بسیاری از امور اطلاعرسانی، خصوصاً در سطح عمومی تسهیل بخشیده شده است. عدهای بر این باورند که شبکههای اجتماعی با همه مزیتهایی که داشته به پیکره زبان فارسی ضربه زده است، چرا که سبک و سیاق ادبیات مکتوب رفته رفته
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازگشت لات و لوت ها به کانال های تلگرامی

عده ای بر این گمانند که با وجود شبکه های اجتماعی بسیاری از امور اطلاع رسانی، خصوصاً در سطح عمومی تسهیل بخشیده شده است. عده ای بر این باورند که شبکه های اجتماعی با همه مزیت هایی که داشته به پیکره زبان فارسی ضربه زده است، چرا که سبک و سیاق ادبیات مکتوب رفته رفته شکل و قالب سستی به خود میگیرد. در نهایت در سال های اخیر و به لطف گسترش تکنولوژی و توسعه ارتباطات، مجالی تازه برای عرض  اندام لات و لوت ها فراهم شده و این روزها کانال های تلگرامی و صفحات فیس بوکی لات و لوت ها مشتریان و اعضای پر و پا قرصی را به خود دیده است.

فرآوری: ه-هدایتی - بخش ارتباطات تبیان
تلگرام

عده ای بر این گمانند که با وجود شبکه های اجتماعی بسیاری از امور اطلاع رسانی، خصوصاً در سطح عمومی تسهیل بخشیده شده است. عده ای بر این باورند که شبکه های اجتماعی با همه مزیت هایی که داشته به پیکره زبان فارسی ضربه زده است، چرا که سبک و سیاق ادبیات مکتوب رفته رفته شکل و قالب سستی به خود میگیرد. در نهایت در سال های اخیر و به لطف گسترش تکنولوژی و توسعه ارتباطات، مجالی تازه برای عرض  اندام لات و لوت ها فراهم شده و این روزها کانال های تلگرامی و صفحات فیس بوکی لات و لوت ها مشتریان و اعضای پر و پا قرصی را به خود دیده که به نوعی احیاگر فرهنگ لات و لوتی دهه های قبل ایران شده است. در این شبکه های اجتماعی، لات و لوت های نوپا و به اصطلاح تازه به دوران رسیده، مرسومات خاص را مطرح می کنند که هیچ اشارتی به قاموس جوانمردی لات و لوت های دهه های قبل ندارد. گروه های تلگرامی و فیس بوکی لات و لوت های جدید، این روزها مانوری از قدرت بدنی، شاخ و شونه کشیدن برای رقبا، مفسده های اخلاقی و خلاصه دنیایی وارونه از لات و لوتی را نشان می دهند که می تواند در نوع خود قابل تامل و نگران کننده باشد. گروه های تلگرامی و فیس بوکی لات و لوت ها با هزاران عضو فعال ، نمادهای خشم و خشونت را تبلیغ می کنند که در نوع خود انواع سوء استفاده ها را برده و کمتر کسی هم کاری به کارشان دارد.

یارگیری برای لات ها

در گروه های لات و لوت ها در شبکه های اجتماعی، اعضا برای خود یارگیری می کنند و هر که زوربازو و حرف پر زورتری را داشته باشند، توفیق بیشتری برای عرض اندام پیدا می کنند. پس از این حضور، افراد در فضای حقیقی حاضر شده و کم کم دوران تازه ای را برای قلمروی لات و لوت ها مهیا می کنند. در سال های اخیر، لات و لوت های تازه به دوران رسیده در نقش بادیگارد و محافظ برای افرادی که دنبال اسم رسمی برای خود هستند ٓ از بازیگران سینما و تلویزیون گرفته تا ورزشکاران ٓ عمل می کنند. این روزها بازیگران درجه سه و چهار تلویزیون و سینما، با پول های ناچیزی که به لات و لوت های تازه به دوران رسیده پرداخت می کنند، در مکان های عمومی با محافظ حاضر می شوند تا خودنمایی بیشتری کرده و البته شهرتی برای خود کسب کنند.

آنچه مشخص است اینكه فرهنگ لات و لوتی اكنون در صفحات شبكه های مجازی به طور عجیبی با استقبال مواجه شده است به طوری كه كانال لات و لوت ها در تلگرام  در ساعت 14و30 دقیقه بعدازظهر روز 24 فروردین حدود 193697 نفر عضو داشت اما هنوز ثانیه ای از این رقم نگذشته بود كه  2 نفر به كانال اضافه شدند و این روند در حال تداوم یافتن است

در مقابل، لات و لوت ها نیز «پز» محافظت از فلان بازیگر سینما و تلویزیون را می دهند که هنوز تعداد بازی های هنری اش به تعداد انگشتان یک دست نرسیده است! از طرفی، رسمیت یافتن حضور لات و لوت های نسل جدید در اماکن عمومی و در کنار شخصیت ها سبب شده تا آنها نیز در دنیای درون خود، به رجز خوانی و ساماندهی تشکیلاتی بپردازند.

لات و لوت های نسل جدید که به مدد شبکه های اجتماعی، فعالیت بیشتری پیدا کرده اند، اکنون مشاغل مختلفی را برای خود رقم زده اند. گروهی، به دستفروشی های شبکه ای در معابر و میادین شهر می پردازند، گروهی دلالی و داد و ستدهای دسته چندمی انجام می دهند، گروهی نیز از خانه های تیمی گرفته تا خلاف های رایج در جامعه را مدیریت می کنند. همه اینها، در سایه بازگشت فرهنگ لات و لوتی دهه های قبل ایران در حال رقم خوردن است که می تواند روزگار تازه ای را برای زندگی شهرنشینی رقم زند.آنچه مشخص است اینكه فرهنگ لات و لوتی اكنون در صفحات شبكه های مجازی به طور عجیبی با استقبال مواجه شده است به طوری كه كانال لات و لوت ها در تلگرام  در ساعت 14و30 دقیقه بعدازظهر روز 24 فروردین حدود 193697 نفر عضو داشت اما هنوز ثانیه ای از این رقم نگذشته بود كه  2 نفر به كانال اضافه شدند و این روند در حال تداوم یافتن است. «حسین باهر»جامعه شناس و استاد دانشگاه درباره چرایی احیای فرهنگ لاتی و لوتی در ایران و اینكه این موضوع چه تبعاتی در جامعه ایرانی می تواند داشته باشد می گوید: فرهنگ لاتی در كشور سابقه طولانی دارد، بی شک یکی از عناصری که طی تاریخ اجتماعی ایران حضوری گاه پررنگ و گاه کمرنگ داشته اند، افرادی بوده اند که با ادعای، از قوی گرفتن و به ضعیف دادن و انجام مرام هایی خاص، در پی نمایاندن خود به شکل مدعی العموم و حق ضعفا بوده اند و گاه نام خود را عیار و گاه پهلوان و گاه لوطی می گذاشتند.
لات و لوت، خس و خاشاک، بی پدر و مادر، بی سر و پا، بی بتّه و بنه و خلاصه «بی همه چیز» اصطلاحاتی است که برای خود سوابق تاریخی و جغرافیایی داشته و حتی می شود گفت «ضد فرهنگ هایی» را رقم زده اند و همواره با این ویژگی ها شناخته شده اند.این استاد دانشگاه با بیان اینكه  لات و لوت های دهه 50  و 90  هر كدام دارای تفاوت های بسیاری هستند ،تاكید كرد: در چند سال گذشته لات های كشور در برخی موارد خواهان حفظ شرافت وناموس و... بودند اما در سال های اخیر خود این افراد دیگر به دنبال لوطی گری نیستندبلكه نام نیكی از خودشان به جا نگذاشتندو همواره در پی اغتشاش،تعرض به زنان و بچه ها هستند

بهداشت سایبری گم شده این روزها در فضای مجازی

سایت های متعدد داخلی و خارجی، چت روم ها و وبلاگ ها و هزاران فضای مدیریت نشده دیگر رها در عالم اینترنت در دسترس جوانان، نوجوانان و بعضا حتی کودکان قرار دارند و باید به صراحت عنوان کرد که موج ورود دیتا در شبکه جهانی اینترنت به قدری سهمگین است که با فیلترینگ رسمی و هوشمند نیز به طور کامل مدیریت نمی شود.

در چند سال گذشته لات های كشور در برخی موارد خواهان حفظ شرافت وناموس و... بودند اما در سال های اخیر خود این افراد دیگر به دنبال لوطی گری نیستندبلكه نام نیكی از خودشان به جا نگذاشتندو همواره در پی اغتشاش،تعرض به زنان و بچه ها هستند

در چنین فضایی در کنار واژه امنیت سایبری که ناظر به حفاظت اطلاعات در برابر دزدیده شدن توسط هکر هاست واژه دیگری تحت عنوان بهداشت سایبری ذهن اندیشمندان و کارشناسان حوزه فضای مجازی را به خوددرگیر کرده است. 
در حوزه بهداشت سایبر برخلاف امنیت سایبر نگرانی از دست رفتن اطلاعات مطرح نیست بلکه نگرانی از بابت ورود اطلاعاتی است که فرهنگ و ادبیات رایج جامعه را مخدوش می کند و سلامت روانی را برهم می زند. 
این گونه اطلاعات و دیتا الزاما از سوی کشور های غربی نمی آیند و ادبیات سخیف و مستهجن تولید شده در گروه ها و چت رومهای داخلی متعلق به برخی از طیف های جوانان و نوجوانان نیز نقش مهمی در برهم زدن آرامش روانی جامعه دارد.

بهداشت سایبری چه مواردی را شامل می شود

در حقیقت بهداشت سایبری ناظر بر شکل گیری یک فضای مجازی عاری از ادبیات سخیف و توهین آمیز، متن های غیر اخلاقی اعم از خشونت بار یا مستهجن، تصاویر و ویدیو هایی با این مضامین، به سخره گرفتن های بی حد و مرز و توهین به شخصیت هایی حقیقی و حقوقی یا قومیت ها و ملیت ها، تجاوز به حریم خصوصی افراد نظیر انتشار ویدیوهایی که برخی را در ادامه زندگی اجتماعی دچار مشکل می سازد، توهین و تمسخر اعتقادات ادیان و به راه اندازی جریان های ضد فرهنگی(لات و لوت ها )مانند آن است.

آیا تنها ایران به بهداشت سایبری می اندیشد؟

این چنین نیست که نگرانی از بهداشت محتوا و پیشگیری از نشر محتوای سخیف و برهم زننده آرامش روانی جامعه مختص کشور ایران باشد و امروزه حتی کشورهای غربی که خود تولید کننده بخش اعظمی از محتوای مستهجن-به عنوان بخشی از محتوای غیربهداشتی- در فضای مجازی هستند با خطوط قرمزی که برای خود تعریف کرده اند به پالایش فضای مجازی از محتوای غیربهداشتی می پردازند و مواردی همچون انتشار تصاویر و ویدیوهای خصوصی یا انتشار پورنوگرافی کودکان و یا توهین و مورد تمسخر قرار دادن افراد و ادبیات های سخیف و غیر فرهنگی را از مصادیق رفتار مجرمانه ارزیابی می کنند.

مسئولان از رسانه ها برای ترویج فرهنگ بومی  استفاده كنند

چه بخواهیم و نخواهیم باید با این خرده فرهنگ ها یا ضدفرهنگ ها روبه رو شویم . بهترین کار برای داشتن نسلی سالم وکشوری توسعه مند وجوانانی خودباور وبا پشتکار داشتن برنامه ریزی صحیح ودراز مدت فرهنگی است . ابزارها همان طور که برای دشمنان می توانند مفید باشند برای ما هم می توانند مفید واقع شوند یعنی همان طور كه كشورهای غربی از رسانه های خود برای نشر و پخش اطلاعات صحیح استفاده می كنند، مسئولان می توانند با به كارگیری رسانه های داخلی فرهنگ درست را در جامعه ترویج دهند.  در این شرایط در مقابل جریان های فرهنگی (لات و لوت)  جامعه دچار كمترین آسیب می شود.از دوران كودكی در كتاب های درسی باید به فرزندان در زمینه فرهنگ بومی آموخت. بنابراین می توان بر خرده فرهنگهای متعارض غلبه کرد و فرهنگ بومی خود را در كشور حفظ كرد.


منابع: گرداب / پیام آنلاین / تابناک