تبیان، دستیار زندگی

12 راه جلوگیری از زمین خوردن سالمندان

شکستن استخوان لگن، مچ دست و مچ پا از شایع‌ترین علل بستری شدن سالمندان در بیمارستان‌هاست و دلیل اکثر آنها زمین خوردن است. تجربه‌ی این حوادث در این قشر از افراد، سبب افزایش استرس و گاها ایجاد ترس ناشی از افتادن در آنها شده است. با این وجود بهتر است به فکر چاره‌ای برای جلوگیری از بروز چنین حوادثی در این قشر ناتوان باشیم. در اینجا چند راه جلوگیری از زمین خوردن سالمندان را برایتان می‌گوییم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سالمندان، سلامت سالمندان، زمین خوردن، شکستگی استخوان،

مرتب کردن خانه

بیشترین زمین‌خوردن‌ها در خانه اتفاق می افتد. اگر در خانه سالمند دارید بهتر است به چیدمان مبل ها توجه کنید که دست و پا گیر نباشند، کف خانه را از اجسام ریز ، کابل های برق و دیگر اشیای مانع خالی کنید. اگر سطح خانه از سرامیک پوشیده شده است، از لیز نبودن این سطوح و سطوحی مانند کف حمام و سرویس‌های بهداشتی مطمئن شوید. در دو طرف پله‌ها محافظ قرار دهید و روی پله‌ها را با موکت و یا فرش محکم بپوشانید.

برف‌روبی محل عبور و مرور

کنار زدن برف‌ها از محل عبور و مرور و پیاده‌روهای اطراف خانه و استفاده از نمک، شن و ماسه در این مناطق برای جلوگیری از یخ زدگی در فصل زمستان، برای مراقبت از سالمندان اهمیت بسیار بالایی دارد. افراد مسن بیش از همه در معرض خطر هستند.

پنجره‌ها باعث ورود نور طبیعی به داخل خانه و افزایش دید می‌شوند. پس بهتر است پرده‌ی اتاق افراد سالمند را همیشه کنار بزنید


توجه به روشنایی

بیشترین اتفاقات برای افراد مسن خانه، در تاریکی رخ می‌دهند.

بهتر است مکان‌های حساس مانند خروجی خانه، حمام و سرویس‌های بهداشتی از روشنایی مناسب بهره‌مند باشند.

در صورت امکان، کلید لامپ ها را در محل های در دسترس قرار دهید.


امن کردن حمام

حمام شایع‌ترین محل زمین خوردن سالمندان است. استفاده از کف پوش های مناسب در حمام ، تعبیه‌ی میله‌هایی نزدیک دوش حمام برای گرفتن آن و راحت‌تر ایستادن سالمند، امن کردن وان حمام ( افتادن در وان عوارض سخت‌تری دارد)، گذاشتن یک صندلی مناسب در حمام و... از اقدامات لازم برای جلوگیری از آسیب دیدگی سالمندان است.


ورود نور آفتاب

پنجره‌ها باعث ورود نور طبیعی به داخل خانه و افزایش دید می‌شوند. پس بهتر است پرده‌ی اتاق افراد سالمند را همیشه کنار بزنید. ریسمان تنظیم کننده‌ی موقعیت پرده را نیز طوری قرار دهید که در دسترس فرد سالمند باشد.


مراقبت هنگام برداشتن لباس‌ها

حادثه زمانی رخ می‌دهد که فرد مسن برای برداشتن لباس‌های شسته شده از داخل ماشین لباسشویی و انتقال آنها به داخل سبد روی یک پا می نشیند.


انجام ورزش‌های تعادل

انجام ورزش یوگا به حفظ تعادل و جلوگیری از افتادن و ایجاد آرامش کمک می‌کند.


ترویج تغذیه‌ی سالم

سوء تغذیه در سالمندان به یک اپیدمی مخفی تبدیل شده است. رژیم غذایی دارای پروتئین و فاقد چربی به همه‌ی افراد مسن پیشنهاد می‌شود.


تقویت استخوان‌ها و مفاصل

استحکام استخوان‌ها و انعطاف‌پذیری مفاصل به جلوگیری از افتادن کمک می‌کند. زنان مسن تر، 18 تا 31 درصد کمتر از زنان جوان‌تر در پاهایشان قدرت دارند. ورزش‌هایی مانند دویدن که سبب افزایش تحمل وزن بدن توسط پاها می‌شود را نادیده نگیرید.


جلوگیری از پوکی استخوان

از آنجا که پوکی استخوان در حال افزایش است، باید مصرف غذاهای سرشار از کلسیم و ویتامین D و بهره‌مندی از نور مستقیم خورشید (15 دقیقه در روز) را جدی بگیریم.


بررسی بینایی

بررسی سالانه قدرت بینایی سالمندان و استفاده از عینک‌های مناسب می تواند تا حد زیادی مانع از زمین‌خوردن‌ها شود.


ارزیابی داروها

مصرف بیش از حد برخی داروها باعث کاهش تعادل سالمندان می‌شود، برای مثال یک فرد بزرگسال با مصرف داروها بعد از جراحی دندان در معرض خطر بالای افتادن قرار می گیرد. داروهایی که خطر زمین‌خوردن‌هارا افزایش می‌دهند، شامل داروهای فشار خون و آرامبخش نظیر Xanax و Valium و داروهای آنتی هیستامین مانند Benadryl می‌شوند.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.