تبیان، دستیار زندگی
در دولت دوستانی هستند که عملکرد مقامات آمریکا را توجیه می کنند در صورتی که در نامه مقام معظم رهبری در خصوص اجرای برجام تصریح شده است که نباید هیچگونه تحریم جدیدی با هر بهانه ای علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عراقچی عملکرد آمریکا را توجیه می کند!

در دولت دوستانی هستند که عملکرد مقامات آمریکا را توجیه می کنند در صورتی که در نامه مقام معظم رهبری در خصوص اجرای برجام تصریح شده است که نباید هیچگونه تحریم جدیدی با هر بهانه ای علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال شود.

بخش سیاست تبیان
فواد ایزدی

فؤاد ایزدی، کارشناس مسائل هسته ای در مورد اظهارات اخیر اوباما درمورد اجرای برجام و تحریم های هسته ای ایران اظهار داشت: آمریکایی ها نمی خواهند از سیاست تحریم ایران دست بردارند به این دلیل که می دانند این سیاست، سیاست کارآمدی است چراکه متاسفانه عده ای در داخل ایران همه مشکلات را برگردن تحریم ها انداخته و کلید تمام حل مشکلات را برجام تلقی می کردند همواره ادعا می کردند که با اجرایی شدن برجام تمام مشکلات اقتصادی کشور حل خواهد شد. لذا دولتمردان آمریکایی با این ادعاها به این نتیجه رسیده اند که تحریم ها علیه ایران برای آن ها بسیار کارآمد بوده است و لزومی ندارد تا تحریم ها لغو شود و در حال حاضر به این وضعیت علاقه مند هستند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر آمریکا خود همواره دشمن ایران می داند و درصدد است تا ایران را تحت فشار قرار دهد تا از این طریق به اهداف خود دست پیدا کند.

این کارشناس هسته ای در واكنش به این صحبت مقامات آمریکا مبنی براینکه روح توافق نامه هسته ای مستلزم این است که ایران باید اقداماتی انجام دهد، اظهار داشت: در واقع آمریکایی ها به دنبال این هستند تا در حوزه تسلیحاتی و موشکی نیز ایران را تحت فشار قرار دهند چراکه از این امر كه ایران همواره امنیت منطقه را تأمین می کند نگران و ناراحت هستند و از سلاح و موشک های ایران هراس دارند لذا عنوان می کنند تا زمانیکه شما به این اقدامات خود پایان ندهید ما با تحریم ها با شما بازی خواهیم کرد.

ایزدی به اظهارات عراقچی در گفتگوی ویژه خبری اشاره کرد و افزود: در داخل کشور نیز دوستان متوجه شده اند که طرف مقابل چطور با تحریم ها بازی می کند اما نمی خواهند بپذیرند که باید برای مردم توضیح دهند و برخی اشتباهات خود را بپذیرند. اقای عراقچی در گفتگوی ویژه خبری یک ساعت گفتگو می کند اما زمانی که آمریکایی ها برجام را نقض می کنند، عملکرد آن ها را توجیه می کند.

این کارشناس مسائل هسته ای ادامه داد: در دولت دوستانی هستند که عملکرد مقامات آمریکا را توجیه می کنند در صورتی که در نامه مقام معظم رهبری در خصوص اجرای برجام تصریح شده است که نباید هیچگونه تحریم جدیدی با هر بهانه ای علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال شود.

وی به مشکلات بانکی و تجاری اشاره و گفت: ما مشکلات زیادی در حوزه بانکی داریم و حتی شاید نخواهیم از دلار آمریکا استفاده کنیم اما به دلیل اینکه آمریکا قصد دخالت در تمام تجارت های بین المللی را داشته است مجبور هستیم. به طور مثال روپیه را به دلار و سپس به ریال تبدیل کنیم که آقای عراقچی در صحبت های خود از آن به عنوان touch استفاده کرد، یعنی باید ابتدا این مجوز را ما داشته باشیم که هنوز نداریم.

تحریم ها علیه ایران به تدریج وضع شده است لذا نباید انتظار داشت که آثار لغو همه تحریم ها یکجا دیده شود چراکه این موضوع زمان بر است

ایزدی به فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره و افزود: مقام معظم رهبری فرمودند که برجام در حال تبدیل شدن به خسارت محض است به این علت که طرف مقابل به تعهداتش عمل نکرده است واین قابل پیش بینی بود اگر آن ها این موضوع را با آگاهی می دانستند و آن را حل نکردند پس چرا به چنین توافقی تن داده اند.

وی تاکید کرد: دولت باید در حوزه هایی که اشتباه عمل کرده بازنگری کند و اشتباهات خود را مطرح کند. چرا معاون وزیر خارجه کشورمان باید در تلویزیون عملکرد دشمنان کشورمان را توجیه کند، ما باید در عمل و در گفتار نیز تابع مقام معظم رهبری باشیم. همانطور که بارها مطرح شده است، هدف آمریکا از برجام محدود کردن برنامه هسته ای ایران بود و هم اکنون در دوره پسابرجام آمریکا در حال اعمال محدودیت های بیشتر علیه ایران است تا بتواند از این طریق به تمام هدف های خود دست پیدا کند و ایران را در همه زمینه ها تضعیف کند.

*نباید برجام را زیر سؤال برد

حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل هسته ای نیز در گفتگو با خبرنگار الف، در مورد اظهارات اخیر اوباما و روند اجرایی شدن برجام اظهار داشت: اینکه برخی در داخل میگویند در برجام هیچ اتفاقی به نفع ایران صورت نگرفته است، درست نیست چراکه اقدامات بسیار زیادی انجام شده و نباید آن را زیر سؤال برد. در ضمن مطالباتی که در رسانه مطرح می شود با واقعیت های موجود متفاوت است.

وی تصریح کرد: تحریم ها علیه ایران به تدریج وضع شده است لذا نباید انتظار داشت که آثار لغو همه تحریم ها یکجا دیده شود چراکه این موضوع زمان بر است. در حال حاضر تمام تحریم های بانکی، بیمه و کشتیرانی ما لغو شده است، ادعاهای ناجوانمردانه علیه ایران در فصل ۱۲ و ۶۶ بند طی گزارش آمانو موارد خطرناکی را که به ایران نسبت داده بودند همه لغو شده و تمام بهانه ها از دست دشمن گرفته شده است.

این کارشناس مسائل هسته ای ادامه داد: در زمینه تحریم ها نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است به طور مثال در زمینه حق بیمه در کشتیرانی اقدامات موثری در این خصوص انجام شده است. همچنین برخی از پول های بلوکه شده ایران به داخل کشور برگردانده شده است، درست است هنوز یکسری موارد مثل کار با دلار مشکل دارد که وزیر خزانه داری آمریکا اعلام کرده است که این مشکل را برطرف می کند؛ اما اینکه بگوییم هیچ کاری صورت نگرفته است بی انصافی است.

وی تاکید کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش اخیر عنوان کرد که ایران به همه تعهدات خود بیش از انتظار عمل کرده است، این موضوع بیانگر این است که ما بهانه از دست دشمن را گرفته ایم و در چارچوب تعهدات بین المللی عمل کرده است.

بهشتی پور به اظهارات اوباما در مورد برجام و تحریم های ایران اشاره کرد و گفت: اظهارات رئیس جمهور آمریکا در مورد موشک های ایران است که ادعا می کند این موضوع فضا را متشنج می کند، من نمی خواهم بگویم که این اقدامات صحیح است یا درست، اما آن ها ادعا می کنند که این گونه اقدامات ایران بهانه ای برای عدم سرمایه گذاری و تجارت خارجی در ایران درست می کند.

وی خاطرنشان کرد: ما همواره به این موضوع اعتقاد داریم که آمریکا دشمن ماست اما نباید با اقدامات خود بهانه به دست آن ها بدهیم بلکه باید در چارچوب نظام بین المللی از حق خود دفاع کنیم و مطالبات حداکثری از آن ها داشته باشیم و یادمان نرود که با برجام توانستیم چهره واقعی ایران را به دنیا نشان بدهیم.


منبع: الف