تبیان، دستیار زندگی
با هر تلنگر و به هر بهانه ای سعودی ها بارفتارهای بچه گانه ی خود سعی میکنند به هر نحوی که شده است به ایران ضربه وارد کنند اما روابط ایران و عربستان از کجا تیره شد که حالا عربستان جا پای آمریکا گذاشته است و قصد دارد با کشت و کشتار و اعمال تحریم های مختلف ،ا
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سعودی ها از کی منفور ملت ایران شدند؟

با هر تلنگر و به هر بهانه ای سعودی ها با رفتارهای بچه گانه ی خود سعی می کنند به هر نحوی که شده است به ایران ضربه وارد کنند اما روابط ایران و عربستان از کجا تیره شد که حالا عربستان جا پای آمریکا گذاشته است و قصد دارد با کشت و کشتار و اعمال تحریم های مختلف ،ایران را به قول خودش از پا در بیاورد!؟

هدی سادات پاک نهاد-بخش سیاست تبیان
مرگ بر آل سعود

روز به روز شاهد تیره شدن روابط بین ایران و عربستان هستیم و خواهیم بود . با هر تلنگر و به هر بهانه ای سعودی ها با رفتارهای بچه گانه ی خود سعی می کنند به هر نحوی که شده است به ایران ضربه وارد کنند اما روابط ایران و عربستان از کجا تیره شد که حالا عربستان جا پای آمریکا گذاشته است و قصد دارد با کشت و کشتار و اعمال تحریم های مختلف ،ایران را به قول خودش از پا در بیاورد!؟

کشتار حجاج در مکه

تیره شدن روابط ایران و عربستان به زمانی بر می گردد که در روز جمعه مرداد ماه سال 1366 حجاج ایرانی تصمیم گرفتن در طی تظاهرات برائت از مشرکین « شعار مرگ بر آمریکا » و « مرگ بر اسرائیل» را سر دهند  و نیروهای امنیتی آنان را مورد حملات خود قرار دادند. در این تظاهرات حدود 1051نفر مورد حمله قرار گرفتند که از این بین 275 ایرانی کشته و 303 نفر هم زخمی شدند .پس از این واقعه حکومت عربستان سعودی سفارتخانه خود در ایران را تعطیل و روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد. اما این روابط در دوران ریاست جمهوری های مختلف ایران دچار تغییراتی بود :

دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی:

اینبار سعودی ها قصد کرده اند جا پای تحریم کنندگان بگذارند و با تحریم خنده دار خود ،هیاهویی را برای هیچ راه انداخته اند! گویا سعودی ها حافظه خود را هم از دست داده اند و یادشان رفته که مدت هاست که پروازی از ایران به عربستان سعودی صورت نمی گیرد و بعد از به آتش کشیدن سفارت عربستان هم کلیه روابط دیپلماتیک به این کشور قطع شده است! پس این تحریم هوایی چه معنایی را می تواند داشته باشد؟!

در دوران ریاست جمهوری ایشان روابط ایران و ریاض که بعد از کشتار حجاج ایرانی قطع شده بود مجدد  اصلاح شد. در آن زمان  ولیعهد عربستان امیر عبدالله بود که در چندین اجلاس به نشست هایی پرداختند و آقای هاشمی هم سفرهای مختلفی را به عربستان سعودی انجام دادند و از این طریق جایگاه خاصی را در بین مقامات سعودی پیدا کردند. این جایگاه به حدی بود که بعد از اتمام دوره ریاست جمهوری هاشمی و در ۲۰ خرداد ۱۳۸۷، از وی که سمت رئیس مجلس خبرگان رهبری و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را بر عهده داشت، به عنوان مهمان ویژه کنفرانس بین المللی گفتگوی اسلامی دعوت به عمل آمد تا در این کنفرانس شرکت کند. در این سفر ۱۰ روزه به هاشمی اجازه داده شد از منطقه فدک بازدید نماید.

دوران دولت اصلاحات :

با توجه به اینکه اساس سیاست خارجی دولت اصلاحات را گفتگوی تمدن ها تشکیل می داد روابط دو جانبه بین ایران و عربستان در آن زمان تقویت شد که البته این روابط بدون چالش هم نبود . مانند بمب گذاری برج های خبر که مظنون آن را ایران دانستند و ....

دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد:

با روی کار آمدن محمود احمدی نژاد تنش بین روابط ایران و عربستان به اوج خود رسید و ایشان تنها در دوران ریاست جمهوریشان یکبار توانستند به عربستان سفر کنند. ایشان اکثرا در سخنرانی هایشان کشورهای عرب را مقصر کشتار مردم فلسطین می دانستند . همچنین در دوران ایشان اتفاقاتی مانند جنگ داخلی سوریه،خیزش بحرین ، انقلاب مصر  اتفاق افتاد که در این بین اختلاف نظراتی بین ایران و عربستان وجود داشت.

دوران ریاست جمهوری حسن روحانی:

بعد از کاندید شدن و پیروز شدن حسن روحانی در انتخابات دور یازدهم ریاست جمهوری، عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه وقت عربستان  از اولین رهبران سیاسی بود که پیروزی حسن روحانی را تبریک گفت و روحانی هم  این پیام  را پاسخ داد و ابراز امیدواری کرد و عربستان را برادر خود خواند اما در پی جدی شدن روابط ایران و آمریکا و مذاکرات هسته ای، عربستان نارضایتی خود را اعلام کرد و درصدد سنگ اندازی روابط ایران و گروه5+1 بر آمد اما با وجود نارضایتی های عربستان  از توافق بین ایران و 5+1 ، عربستان در سکوتی چند روزه پیام تبریکی محتاطانه در خصوص امضای چنین تفاهم نامه ای منتشر کردند و سپس با اقدامات خود  دست به اقدامات  بچه گانه ای زد که فقط موجبات خنده دیگران را فراهم میکنند.

ضربه به ایران با کاهش قیمت نفت!

بعد از کاندید شدن و پیروز شدن حسن روحانی در انتخابات دور یازدهم ریاست جمهوری، عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه وقت عربستان  از اولین رهبران سیاسی بود که پیروزی حسن روحانی را تبریک گفت و روحانی هم  این پیام  را پاسخ داد و ابراز امیدواری کرد و عربستان را برادر خود خواند اما در پی جدی شدن روابط ایران و آمریکا و مذاکرات هسته ای، عربستان نارضایتی خود را اعلام کرد و درصدد سنگ اندازی روابط ایران و گروه5+1 بر آمد

در پی کاهش شدید قیمت نفت در ماه های انتهایی سال ۲۰۱۴ و اوایل سال ۲۰۱۵، دولت ایران و سایر کشورهای عضو اوپک که به دلیل افت شدید قیمت نفت دچار کاهش بی سابقه درآمدهای نفتی شده بودند، عربستان را متهم کردند که با افزایش بی سابقه تولیدات نفتی خود، در پی کاهش قیمت و ضربه به تولیدکنندگان نفتی است. پس از ماه ها عدم موضع گیری صریح دولت روحانی در این خصوص، وی در ژانویه ۲۰۱۵ (میلادی) عربستان سعودی و کویت را متهمان اصلی افت قیمت نفت عنوان کرد و این دو کشور را تهدید به متضرر شدن از این تصمیم خود کرد.

تجاوز جنسی به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده!

در فروردین سال گذشته ماموران بازرسی فرودگاه جده به دو نوجوان ایرانی که قصد بازگشت به کشورشان را داشتند تجاوز کردند که این مساله تنش بین ایران و عربستان را تشدید  کرد و در پی آن مجلس در طرح فوریتی دستور لغو سفر به حج عمره را صادر کردند تا دو مجرمان متجاوز محاکمه شوند .

تکرار کشتار حجاج ایرانی در سال 94!

چند ماهی از رفتار غیر اخلاقی سعوی ها در تجاوز به دو نوجوان ایرانی نگذشته بود که مجددا دو حادثه مصیبت بار بزرگی در حج تمتع رخ داد .سقوط جرثقیل ساخت و ساز و حادثه ی منا! که موجب کشته شدن تعداد زیادی ایرانی شد که این مساله به روابط ایران و عربستان دامن زد. در این بین ایران مقامات عربستانی را مقصر اعلام کرد و خواهان عذرخواهی آنها شد ، از طرف دیگر مقامات سعودی سعی کردند بدون هیچ گونه عذرخواهی ، طوری خبر را در منابع رسانه ای خود انعکاس دهند که گویی اصلا اتفاقی نیفتاده است!

اعدام شیخ نمر!

در 12 دی سال گذشته بود که مقامات سعودی ، شیخ نمر را که از مخالفان دولت عربستان بود به اتهام جرائم تروریستی اعدام کردند . در پی این اقدام ایرانیان دست به اعتراضاتی زدند و  معترضان در مشهد، پرچم عربستان را از ساختمان کنسولگری این کشور پایین کشیده اند. عده ای از معترضان مواد آتش زا به ساختمان کنسولگری عربستان پرتاب کرده اند. در تهران نیز از ساعت ۲۲ شب تجمع در مقابل سفارت انجام شد که عده ای از این تجمع کنندها وارد ساختمان سفارت شدند، پرچم عربستان را پایین آوردند و سفارت را به آتش کشیدند.  بعد از این اقدامات خود سرانه بود که عادل الجبیر در فردای آن روز روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد و از هیئت دیپلماسی ایرانی خواست تا ظرف ۴۸ ساعت خاک این کشور را ترک کنند.

در آمد زایی عربستان در ایران!

سال گذشته «عائض القرنی» مبلغ عربستانی شهروندان این کشور را به تحریم کالاهای ایرانی تشویق کرد و گفت کسانی که کالاهای ایرانی خرید کنند از یک کشور متجاوز حمایت کرده اند اما متاسفانه  ما  با وجود این همه برخورد ظالمانه عربستان به راحتی از کالای آنها استفاده می کنیم وحتی تحریم ها و جنایات آنها هم نتوانسته  دست سرمایه داران عربستانی در سفره ایرانیان را پنهان کند!  همین صنایع غذایی بهشهر که روغن و کره با برند بهار و لادن و نسترن تولید می کند، سهامداری به نام «سلیمان بن عبدل قادر المهیدب» دارد که یکی از نزدیکان شاهزاده های عربستان است و 80 درصد سهام صنایع غذایی بهشهر را در اختیار  دارد. البته کم نیستند شرکت های ریز و درشت عربی که در بازار ایران حضور دارند و محصولاتشان به فروش می رسد. از بیسکویت و سس فلفل و سیر گرفته تا کره مارگارین! که این تنها جزیی از درآمدزایی های کلان عربستان در ایران است .

تحریم هواپیمایی ماهان !

گویا عربستان قصد ندارد به هیچ نحوی دست از اقدامات نابخردانه خود بردارد و هر سال و هر ماه و هر هفته باید خود را به نحوی محفل سوژه های خبری کند!اینبار سعودی ها قصد کرده اند جا پای تحریم کنندگان بگذارند و با تحریم خنده دار خود ،هیاهویی را برای هیچ راه انداخته اند! گویا سعودی ها حافظه خود را هم از دست داده اند و یادشان رفته که مدت هاست که پروازی از ایران به عربستان سعودی صورت نمی گیرد و بعد از به آتش کشیدن سفارت عربستان هم کلیه روابط دیپلماتیک به این کشور قطع شده است! پس این تحریم هوایی چه معنایی را می تواند داشته باشد؟!
در پایان باید به ذکر این نکته پرداخت که عربستان در حدی نیست که بخواهد با تحریم های خود به اقتصاد ایران لطمه وارد کند  چرا که با قطع روابط سیاسی و اقتصادی بین دو کشور آن طرفی که در شرایط کنونی بیشترین زیان را می بیند سعودی ها خواهند بود چرا که با اجرایی شدن  برجام و گشوده شدن درهای سرمایه گذاری در این بین تنها سعودی ها از قافله عقب می مانند  و چه بسا که در آینده ی نه چندان دور در کنار شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل مان شعار مرگ بر سعودی هم اضافه شود!!