تبیان، دستیار زندگی
گاهی اوقات به نظر می رسد مردان و زنانی كه زندگی مشتركی را شروع می كنند، هیچ چیز مناسبی به دست نخواهند آورد، حتی یك گوش شنوا. یكی از دلایلی كه باعث می شود بسیاری از ازدواج ها منجر به شكست شود، ناتوان بودن در برقرار...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دو گوش ویک دهان


گاهی اوقات به نظر می رسد مردان و زنانی كه زندگی مشتركی را شروع می كنند، هیچ چیز مناسبی به دست نخواهند آورد، حتی یك گوش شنوا. یكی از دلایلی كه باعث می شود بسیاری از ازدواج ها منجر به شكست شود، ناتوان بودن در برقراری ارتباط و درك دو طرف است.

نداشتن گوش شنوا یكی از دلایل مهمی است كه باعث می شود مردم یکدیگر را عصبانی كنند. بیشتر اوقات می شنویم زنان از این كه همسرانشان به حرف آنها گوش نمی دهند، یا آنها را نادیده می گیرند، شكایت دارند و بیشتر اوقات هم حق با آنهاست.

اما حقیقت این است كه گناه زنان هم به اندازه گناه مردانی است كه به سخنان آنها گوش فرا نمی دهند.


راه حل های پیشنهادی


1 - شنیدن، نیازمند سعی و كوشش است

چه باور كنید و چه باور نكنید، در حقیقت گوش كردن یک حركت فیزیكی است. این بار كه به حرف های همسرتان گوش می كنید توجه داشته باشید كه چگونه ضربان قلب شما تند می شود و حرارت بدنتان بالا می رود. البته اگر واقعاً متوجه این تغییرات شوید، احتمالاً دیگر واقعاً به آنچه همسرتان می گوید، گوش نمی دهید.

پیشنهاد:بنابراین سعی كنید هنگام گوش دادن به سخنان همسرتان هوشیار باشید و حواس خود را كاملاً به سخنان او معطوف سازید.


2- کمتر صحبت کنید
ما یك دهان و 2 گوش داریم، پس باید 2 برابر میزانی كه صحبت می كنیم، گوش دهیم. اگر شما می خواهید همسرتان را بهتر درك كنید، ابتدا باید بفهمید كه نمی توانید به زور حق صحبت كردن را از او سلب كنید. صبور باشید و به دقت گوش كنید. قطعاً نوبت حرف زدن شما هم فرا خواهد رسید.


3- افكار سریع

ظرفیت و توانایی ما در فهم سخن دیگران بسیار سریع تر از زمانی است كه خود سخن می گوییم. به طور متوسط شخص شنونده می تواند در هر دقیقه 600 كلمه را طبقه بندی كند. در حالی كه این میزان، هنگام صحبت كردن بین 125 تا 150 كلمه نزول می یابد. بنابراین چون مغز ما هنگام شنیدن، توانایی ضبط كلمات بیشتری را نسبت به زمان سخن گفتن دارد پس هنگام شنیدن، ما وقت اضافه پیدا می كنیم تا به عالم رؤیا برویم، در مورد نگرانی های شخصی خود فكر كنیم و یا درصدد پاسخ گفتن به طرف مقابل باشیم. در این حالت است كه شخص گوینده متوجه رفتار ظاهری ما می شود و اظهار ناراحتی می كند.

پیشنهاد: این بار هنگام گوش كردن به سخنان همسرتان سعی كنید، این وقت اضافی را صرف فهمیدن عقاید و مشكلات و شكایات او نمایید.

4- مفروضات غلط (پیشداوری)

پیشداوری های ما اغلب نتیجه زیادی خواهی ها و خودخواهی های ماست. بیشتر اوقات مردم به حرف یكدیگر گوش نمی كنند، چون معتقدند كه آنچه دیگری می خواهد بگوید، آنها بهتر می دانند و یا مشكل آن قدر پیچیده است كه قابل حل نیست و یا آن قدر هم مهم نیست كه لازم باشد به آن گوش داد.

پیشنهاد: شما باید ابتدا سعی كنید به جای تمام این پیشداوری ها، شنونده خوبی باشید و قبل از اتمام سخنان طرف مقابل در مورد او پیشداوری و قضاوت نكنید. لازم است عقاید همسر خود را قبل از این كه در مورد او قضاوت كنید، به خوبی درك كنید یعنی ابتدا خوب گوش كنید و وقتی مطمئن شدید متوجه منظور طرف مقابل شده اید آن وقت آنها را ارزیابی كنید.


5- شما از قبل مجهز شده اید

فرو رفتن در نگرانی های شخصی به مراحل شنیدن كمكی نمی كند. گاهی اوقات ما فشارهای روانی و یا نگرانی های زیادی در زندگی داریم كه مانع از توجه ما به سخنان گوینده می شود.

پیشنهاد: به جای انجام دادن كارهای دور از ادب و تظاهر به گوش كردن به همسرتان، شما باید او را از وجود نگرانی ها و مشكلات خود آگاه سازید. در این صورت شاید همسرتان برای گوش دادن به حرف های شما بسیار هم مشتاق باشد.


6- تعدد صحبت كنندگان

در زندگی های پرمشغله امروزی ما با انواع صداها اعم از صدای بچه ها، والدین، دوستان، همكاران، تلویزیون، فروشندگان دوره گرد و... مواجه هستیم. بنابراین گاهی اوقات به خود اجازه می دهیم حواسمان پرت شود و یا به طور گزینشی یكی از صداها را انتخاب می كنیم و در نتیجه به طور كامل حواسمان به سخنان كسی كه با ما صحبت می كند معطوف نمی گردد.

پیشنهاد: اساس كار برای خوب شنیدن، مقدم شمردن فردی است كه برای ما مهم است. مثل همسر، بچه ها، خانواده، همكار و رئیسمان.


7- حواس پرتی

روان شناسان عوامل تمركز نداشتن و حواس پرتی را وجود یك صدای خارجی می دانند. مثل :صدای بلند تلویزیون، مكالمات تلفنی، ترافیك، دستگاه تهویه و... كه همگی می توانند در توانایی شنیدن به طور مؤثر دخالت داشته باشند.

پیشنهاد: اگر می بینید هنگام صحبت كردن با همسرتان تمركز حواس لازم را ندارید، سعی كنید عوامل حواس پرتی را كاهش دهید و یا حذف كنید. تلویزیون را خاموش كنید. پنجره ها را ببندید. صدای موزیك را كم كنید، یا به محیط آرام تری بروید.


8- بد شنیدن

گاهی اوقات عدم توانایی در شنیدن ممكن است ناشی از یك مشكل روانی باشد. حتی یك ناراحتی جزیی می تواند در قدرت شنوایی و تمركز حواس شما مؤثر باشد و مشكل آنجاست كه شما خود به این امر واقف نباشید.

پیشنهاد: اگر فكر می كنید خود شما یا طرف مقابلتان از ناشنوایی حتی جزیی رنج می برد، حتماً با یك شنوایی سنج مشورت كنید و آزمایش شوید. خوشبختانه با یك نگرش صحیح شما می توانید خوب گوش كنید و مطمئن شوید كه روابط بین شما و همسرتان محكم و استوار باقی می ماند. در پایان چند پیشنهاد ساده برای این كه شنونده خوبی باشید مطرح می شود.


9- پیام های مهم طرف مقابل را كشف كنید
هنگام صحبت كردن همسرتان كاملاً به حرف های او گوش دهید و اگر مورد مبهمی بود، حتماً سؤال كنید چون از این طریق هیچ نقطه ابهام و سوءتفاهمی باقی نمی ماند. اگر شما دوست دارید طرف مقابل سخنان شما را بشنود و احساسات شما را درك كند، خود نیز باید همین موارد را در مورد او رعایت كنید.

در پایان می توان نتیجه گرفت اگر همسرتان اغلب از شما عیب جویی می كند و ناراحت است، شاید به این خاطر باشد كه می خواهد چیزی به شما بگوید ولی چون شما گوش نمی كنید، او مجبور است به گفتن خود ادامه دهد تا شما را بالاخره وادار به گوش كردن كند.

منبع:آرزو سهیلی پور


مقالات مرتبط:

مرد شما حرف هایتان را بهتر مى فهمد، اگر...

اگر گوش برای شنیدن ندارید، لطفا سخن نگویید

به صحبت های او گوش فرا دهید

راهی برای رسیدن به تفاهم بین همسران

وجود همسرتان را عادی تلقی نکنید

فروش کتاب های روان شناسی ،خانواده ومتفرقه در فروشگاه اینترنتی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.