تبیان، دستیار زندگی

حقایقی درباره آرتروز

افراد زیادی در جهان درگیر بیماری آرتریت روماتوئید هستند که درصد بالایی از آنها را زنان تشکیل می‌دهند. انواع مختلفی از آرتریت روماتوئید التهابی وجود دارد که به وسیله واکنش‌های خاص سیستم ایمنی سبب درد و خشکی مفاصل می‌شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
درد مفاصل، آرتروز، آرترویت،

آرتریت روماتوئید می‌تواند موقتی باشد و یا برای مدت طولانی باقی بماند

آرتریت روماتوئید طیفی از علائم متفاوت را در افراد مختلف نشان می‌دهد که می‌تواند خفیف باشد و سال‌ها ادامه پیدا کند و سپس از بین برود. حتی ممکن است در طول دوره‌ی درمان نیز بیماری عود کند. در نوع شدید این بیماری، دردهای ثابت و تخریب کننده‌ی مفاصل دیده می‌شود. خبر خوب این است که در سال‌های اخیر پزشکان با درک بهتر این بیماری توانسته‌اند برای درمان همه‌ی انواع آرتریت روماتوئید چاره‌ای بیندیشند.


درمان یک موضوع شخصی است

علایم این بیماری از فردی به فرد دیگر متفاوت است و بهترین کار ممکن کاهش درد است. پزشک بر اساس نوع بیماری هر فرد با او برخورد می‌کند.

تغییر در برنامه غذایی و ورزش می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها برای درمان درد باشد. اما اکثر مردم ترجیح می‌دهند از داروها استفاده کنند.

در هر حال استفاده زودهنگام از داروهای درمان کننده‌ی آرتریت روماتوئید می‌تواند به نگهداری از مفاصل کمک بیشتری نماید.

استرس و نگرانی، خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید را افزایش می‌دهد و به گفته‌ی پزشکان حتی می‌تواند منجر به پیشرفت بیماری شود

 


داروها برای درمان

برخی پزشکان داروهای تسکین دهنده درد و برخی داروهای کاهش دهنده التهاب را تجویز می‌کنند. داروهای ضد روماتیسم مانند متوترکسات دوره‌ی بیماری را کاهش می‌دهند. داروهای تولید شده به روش مهندسی ژنتیک می‌توانند برای حفظ مفاصل کمک کننده باشند. این داروها مجموعه واکنش‌هایی که در نهایت منجر به التهاب می‌شوند را مختل می‌کنند.


می‌توان در موارد شدید سراغ جراحی رفت

در طی جراحی، مفاصل و تاندون‌های آسیب دیده ترمیم می‌شوند و یا به کلی جایگزین می‌گردند. امروزه از مفاصل مصنوعی در این قبیل جراحی‌ها استفاده می‌شود.


کاهش استرس می‌تواند درد مفاصل را تسکین دهد

استرس و نگرانی، خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید را افزایش می‌دهد و به گفته‌ی پزشکان حتی می‌تواند منجر به پیشرفت بیماری شود. تکنیک‌های تمدد اعصاب می‌تواند فرد مبتلا را از تحمل درد نجات دهد. می‌توان برای یادگیری این روش‌ها از پزشک کمک گرفت.


آرتریت روماتوئید می‌تواند استخوان را در معرض خطر قرار دهد

افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید در معرض خطر پوکی و شکستگی استخوان قرار دارند. این ممکن است به دلیل گلوکوکورتیکوئیدها (داروهای روماتوئید) و همچنین نازک شدن مفصل باشد. خوردن یک رژیم غذایی غنی از کلسیم و ویتامین د می‌تواند به قوی تر شدن استخوان ها کمک کند.علاوه بر این مواد لبنی، سبزیجات دارای برگ سبز تیره، ماهی و زرده تخم مرغ هم از مواد مفید هستند.


رابطه سیگار و آرتریت روماتوئید

توتون و تنباکو تنها به ریه‌ها آسیب نمی‌رسانند، بلکه 1.3 از موارد شدید بیماری آرتریت روماتوئید به استعمال سیگار مربوط می‌شود.

آرتریت روماتوئید به قلب نیز آسیب می رساند

درست مثل فشار خون و کلسترول خون بالا، آرتریت روماتوئید نیز افراد را در معرض خطر مشکلات قلبی قرار می‌دهد. التهاب مفاصل از طریق خون گسترش می یابد و به قلب آسیب می رساند. طبق بررسی ها احتمال حمله ی قلبی در افراد مبتلا به این بیماری 60 درصد است. روماتوئید آرتریت همچنین می‌تواند منجر به پریکاردیت (التهاب لایه ی نازک اطراف قلب) شود.

تمرینات ورزشی موثر

بهتر است بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید تمرکز خود را بر روی این سه تمرین ورزشی قرار دهند: فعالیت‌های هوازی نظیر شنا و پیاده‌روی سریع ، تقویت عضلات با روش‌هایی همچون وزنه زدن و در آخر تمرینات تعادل مانند ایستادن بر روی یک پا.


 

 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.