تبیان، دستیار زندگی

گیاه دم اسبی؛ از دوره باستان تاکنون

گیاه دم اسبی یکی از گونه‌های گیاهان خودروی پرمصرف از دوره‌ی باستان است. این گیاه خواص درمانی زیادی دارد. این گیاه بیشتر در مناطق مرطوب می‌روید و حتی گاهی به عنوان یک گیاه هرز از بین برده می‌شود. در این مطلب به گلچینی از خواص این گیاه اشاره می‌کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گیاه دم اسبی

روش‌های استفاده از گیاه دم اسبی

از گیاه دم اسبی به روش‌های متعددی می‌شود استفاده کرد:

- به صورت دم کرده : برای این کار از یک قاشق چایخوری گیاه دم اسبی برای هر لیوان آب جوش استفاده می‌شود. می‌توانید از عسل برای شیرین کردن این دم کرده استفاده کنید، چون طعم آن تلخ است.

- به صورت تنتور: می‌توانید از داروخانه یا عطاری ها، تنتور گیاه دم اسبی را خریداری کرده و با توجه به دستور مصرف، از آن استفاده کنید.

- داخل وان حمام یا تشت: برای این کار کمی از گیاه را داخل آب ولرم به مدت 13 دقیقه خیس کنید و پاهایتان را به مدت نیم ساعت داخل آب قرار دهید.

- به صورت کپسول یا پاستیل :که در عطاری ها به فروش می رسند.

- به صورت پماد یا ژل : برای مقابله با سلولیت می‌توانید روزانه یک مرتبه از کرم یا ژل آن را به پوستتان زده و ماساژ دهید.

  • به صورت شامپو : کافیست مقداری از گیاه دم اسبی را دم کرده و خنک کنید. سپس آن را به شامپوی معمولی خود اضافه کرده و هفته ای دو مرتبه با آن موهایتان را بشویید.

    مصرف این گیاه به خانم‌های باردار و شیرده توصیه نمی‌شود


خواص مصرف گیاه دم اسبی

گیاه دم اسبی ادرار آور است

گیاه دم اسبی به دفع آب بدن کمک می‌کند و حجم ادرار را تا 30 درصد افزایش می دهد. این گیاه به کاهش وزن و دفع چربی‌های تجمع یافته در ناحیه‌ی شکم کمک می‌کند. اگر دچار مشکلاتی مانند احتباس آب، چاقی مفرط، اسیداوریک زیاد، آرتریت و نقرس هستید، می‌توانید به این گیاه اعتماد کنید. گیاه دم اسبی از بروز بیماری‌های دستگاه ادراری جلوگیری کرده و خطر بروز سنگ کلیه و مشکلات پروستات را کاهش می دهد.

گیاه دم اسبی برای قطع خونریزی

گیاه دم اسبی حاوی اسیدپکتیک و گالیک است که از خونریزی جلوگیری می‌کنند. در واقع این گیاه برای قطع خونریزی بینی، خون در ادرار و خونریزی شدید ماهانه مناسب است.

گیاه دم اسبی برای تقویت استخوان‌ها

گیاه دم اسبی حاوی میزان بالایی سیلسیوم است و به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند. مصرف گیاه دم اسبی برای افراد سالمند و افرادی که از مشکل شکستگی استخوان رنج می‌برند توصیه می‌شود چون به تقویت استخوان‌ها و تثبیت کلسیم در آنها کمک می‌کند.
علاوه بر این گیاه دم اسبی برای تقویت تاندون ها موثر بوده و در نتیجه باعث کاهش آسیب های ورزشی می‌شود. این گیاه برای پارگی لیگامنت‌ها و کشیدگی عضلانی مفید است و از بروز پوکی استخوان در خانم‌ها جلوگیری می‌کند.


مصرف موضعی گیاه دم اسبی

گیاه دم اسبی برای بهبود وضعیت موها و ناخن ها

سیلسیوم موجود در گیاه دم اسبی به پیشگیری از کچلی و بروز شوره سر کمک می‌کند. این گیاه باعث تقویت ناخن‌های شکننده شده و سرعت رشد آنها را بالا می‌برد. می‌توانید از شامپوی این گیاه استفاده کنید. برای تقویت ناخن‌هایتان نیز کافیست دم کرده آن را به ناخن‌ها بزنید. مصرف دمنوش آن نیز برای تقویت مو و ناخن‌ها موثر است.

گیاه دم اسبی برای درمان مشکلات پوستی

اگر از مشکلات پوستی مانند اگزما، درماتیت و یا هر مشکل دیگری رنج می‌برید می‌توانید به گیاه دم اسبی اعتماد کنید. این گیاه برای درمان زخم‌های سطحی و همچنین بهبود سریع جای زخم فوق العاده است.

گیاه دم اسبی برای بهبود مشکلات چشمی

این گیاه برای درمان التهاب چشم، گل مژه و ملتحمه‌ی چشم مفید است و خارش و سوزش چشم ها را برطرف می‌کند. گیاه دم اسبی سرشار از خواص ضدالتهابی است و یک روش ساده و طبیعی برای پیشگیری از گلوکوم (آب سیاه)، خارش و حساسیت های چشمی است.

گیاه دم اسبی برای کاهش عفونت های زنانه

خانم‌هایی که از التهاب یا عفونت های واژینال رنج می برند، می‌توانند از این گیاه برای شستشوی خود استفاده کنند. خواص درمانی و ضدالتهابی این گیاه باعث تسکین علائم مشکل می‌شود.

گیاه دم اسبی برای به تاخیر انداختن پیری

خاصیت آنتی اکسیدانی این گیاه برای پیشگیری از پیری زودهنگام و ایجاد چین و چروک روی پوست موثر است. با توجه به اینکه این گیاه خواص احیاکنندگی دارد می‌تواند برای کاهش ردپای گذر زمان و خط و خطوط لب ها و دور چشم ها موثر باشد.

گیاه دم اسبی برای لاغری و رفع سلولیت

ماساژ دادن پوست دارای سلولیت با این گیاه، باعث کاهش این توده‌های چربی می‌شود. گیاه دم اسبی به لاغری ناحیه‌ی شکم، ران‌ها و پهلوها کمک می‌کند.

گیاه دم اسبی حاوی میزان بالایی سیلسیوم است و به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند

 

مواد منع مصرف گیاه دم اسبی

درست است که داروهای گیاهی کم عارضه هستند، اما در هر حال در مصرف هر دارویی باید مواردی را در نظر داشت. باید بدانید که این گیاه حاوی برخی ترکیباتی است که زیاده روی در مصرف آن می‌تواند برای بدن خطرناک باشد. از جمله عوارض مصرف زیاد گیاه دم اسبی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشکلات گوارشی
    - عصبانیت
    - سردرد
    - کاهش اشتها
    - افسردگی
    - حساسیت عضلانی
    - تحریک پذیری مخاط معده
    - آریتمی
    - افزایش ضربان قلب

هشدار

- مصرف این گیاه به خانم‌های باردار و شیرده توصیه نمی‌شود.
- مصرف این گیاه نباید بیش از چهار هفته‌ی متوالی باشد.
- استفاده‌ی خارجی آن روی پوست نیز نباید بیش از شش هفته باشد.
- اگر با مصرف این گیاه دچار علائم غیرعادی شدید، خیلی سریع مصرف آن را قطع کنید.
- اگر از مشکل خاصی رنج می برید، قبل از شروع مصرف حتما با یک متخصص طب سنتی یا عطار مشورت کنید.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.