تبیان، دستیار زندگی
کینه داشتن از دیگران به آرامش روحی آسیب می زند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کینه داشتن از دیگران به آرامش روحی آسیب می‌زند

isna

به گزارش تبیان یک مدرس حوزه و دانشگاه گفت: کینه‌ورزی نسبت به دیگران از روی جهل و ناآگاهی است و این کینه‌ورزی سبب شود از نظر اجتماعی، روحی و حتی جسمی به انسان‌ها آسیب وارد شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین حق‌جو در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که « در اسلام در رابطه با تمامی مسائل یک سری دستورالعمل و شرایطی ذکر شده است» اظهار کرد: از جمله این مسائل صفت کینه‌ورزی نسبت به دیگران است، گاهی ما از برخی انسان‌ها کینه‌ای به دل می‌گیریم که این کینه‌ها بر اثر یک اشتباه ساده به وجود می‌آید و افراد نسبت به همدیگر هیچ گونه دشمنی ندارند. این کینه‌ها از نظر اسلام پسندیده نیست و باید کنار گذاشته شود.

این مدرس حوزه و دانشگاه تاکید کرد: اگر می‌خواهیم کینه‌های نادرست از بین برود باید آثار ناپسند آن‌ها را ببینیم. کینه سبب می‌شود که قلب انسان‌ها فاسد شود و آرامش روحی از بین برود. در روایات اسلامی وارد شده است که خصومت و کینه داشتن انسان را در نزد مردم منفی جلوه می‌دهد. اگر ما به این آثار منفی کینه آشنا باشیم دیگر هرگز به سمت آن نمی‌رویم.

حق‌جو تصریح کرد: یکی از راه‌های از بین بردن کینه‌ها، ابراز علاقه نسبت به یکدیگر است اگر مشکلی پیش آمده برای رفع آن می‌توان هدیه‌ای تهیه کرد و به طرف مقابل داد. بهتر است در زمانی که می‌خواهیم از کسی کینه به دل بگیریم خوبی‌های او را در ذهن مرور کنیم و امتیازاتش را بشماریم. تشکر کردن از رفتارهای خوب افراد نیز یکی دیگر از راه‌هایی است که سبب می‌شود کینه‌ها از بین برود حتی در جایی که لازم به عذرخواهی است می‌توان از طرف مقابل عذرخواهی کرد.

وی گفت: گاهی باید عوامل به وجود آمدن کینه را بررسی کنیم. ممکن است اشتباه از طرف ما باشد. از افراد بزرگتر می‌توان خواست که وساطت کنند و سبب شوند که اختلافات از بین برود. حتی در زمان امام صادق (ع) وقتی بین دو نفر اختلاف به وجود آمد آن هم بر اثر یک مسأله مالی و سبب شد که به کینه کشیده شود امام (ع) فرمودند که از بیت المال برای آشتی دادن و رفع کینه این‌ افراد استفاده شود. پس برای از بین بردن کینه حتی می‌توان از بیت المال نیز استفاده کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: مهمانی دادن هم یکی از مواردی است که می‌تواند موجب رفع کینه شود. امیدواریم بتوانیم از دستورالعمل‌های الهی برای رفع مشکلات در زندگی خود بهره ببریم.

انتهای پیام


ISNA News Feed

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.