تبیان، دستیار زندگی
توصیه «مرحوم نخودکی» برای رفع کینه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توصیه «مرحوم نخودکی» برای رفع کینه

isna

به گزارش تبیان مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه آزاد رودهن گفت: با حلم و بردباری در برابر رفتار زشت برخی از افراد می‌توان کینه‌ها را از بین برد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدابراهیم سراج در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌ مطلب اظهار کرد: اگر ما بخواهیم در برابر برخی از مشکلات کینه به دل بگیریم و یا درصدد این باشیم که رفتار فرد مقابل را جواب بدهیم کینه‌ها و مشکلات بدتر می‌شود. بنابراین برای رفع کینه باید حلم و بردباری به خرج بدهیم تا طرف مقابل شرمنده شود.

وی تصریح کرد: هدیه دادن هم یکی دیگر از مسائلی است که در روایات اسلامی تاکید شده که می‌تواند کینه‌ها را از بین ببرد. اگر بین انسان‌ها کینه‌ای باشد از طریق هدیه دادن رفع می‌شود و اگر هم کینه‌ای نباشد هدیه دادن سبب تحکیم دوستی‌ها و محبت‌ها می‌شود.

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه آزاد رودهن تاکید کرد: ما اگر می‌خواهیم کینه‌ها از بین برود باید روش‌های اخلاقی که مد نظر اسلام است را در پیش بگیریم. نباید در مقابل سخن‌های دیگران برنجیم. این رنجش خاطر سبب می‌شود که انسان زمینه انتقام گیری را در خود فراهم کند.

سراج در ادامه گفت:‌ از حاج آقا مجتهدی رحمة الله نقل شده: آقای آخوند از آقای نخودکی اصفهانی که از عارفان و بزرگان بودند، خواستند که او را موعظه کند. آقای نخودکی فرمودند: مرنج و مرنجان. آقای آخوند گفت ما می‌توانیم دیگران را نرنجانیم ولی چگونه می‌شود از رفتار سایرین نرنجیم؟ مثلا وقتی بفهمم کسی مرا غیبت کرده یا فحش داده چطور نباید برنجم؟ آقای نخودکی می‌گویند علاج آن است که خودت را کسی ندانی. اگر خودت را کسی ندانستی دیگر نمی‌رنجی.

سراج گفت: تمام گرفتاری‌های ما از اینجا نشات می‌گیرد که خود را کسی می‌بینیم. اگر خود را کسی نبینیم در برابر گفتار و رفتارهای زشت سایرین کمتر می‌رنجیم و کینه به دل می‌گیریم.

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: با پیش گرفتن این روش راحت‌تر می‌توانیم در برابر زشتی برخی از اخلاق‌ها بایستیم و این روش یک روش مناسب برای کنترل رفتار خودمان است.

انتهای پیام


ISNA News Feed

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.