تبیان، دستیار زندگی
فجر؛ سهم تئاتر دفاع مقدس 10 نمایش است سهم تئاتر دفاع مقدس در جشنواره‌ی بیست و پنجم فجر 10 نمایش است كه در این میان، اغلب این نمایشها متعلق به تئاتر شهرستانها ست. از میان نمایشهایی كه با موضوع دفاع مقدس در این دوره ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درجشنواره‌ی بیست و پنجم تئاتر فجر؛ سهم تئاتر دفاع مقدس 10 نمایش است


سهم تئاتر دفاع مقدس در جشنواره‌ی بیست و پنجم فجر 10 نمایش است كه در این میان، اغلب این نمایشها متعلق به تئاتر شهرستانها ست.

از میان نمایشهایی كه با موضوع دفاع مقدس در این دوره از جشنواره اجرا می‌شوند، دو نمایش متعلق به تهران است و 7 نمایش دیگر از شهرستانهای اصفهان، سنندج، یاسوج، قم ، میثاق و دهلران به صحنه می‌روند، همچنین در این میان 3 نمایش در بخش «جشنواره جشنواره‌ها» اجرا می‌شوند.

بر اساس این گزارش، نمایش «خیال روی خط موازی» به نویسندگی و كارگردانی حمیدرضا آذرنگ، از جمله این نمایش‌ها است كه از تهران در این دوره حضور دارد.

هر چند این نمایش پیش از این در چهارمین جشنواره تئاتر رضوی اجرا شده بود، اما موضوع آن در ادامه همان دغدغه‌های همیشگی حمیدرضا آذرنگ درباره‌ی جنگ و پیامدهای مربوط به آن است.

این نمایش در جشنواره تئاتر رضوی مورد توجه قرار گرفت و بعد از جشنواره هم به مدت چند شب در تالار چهارسو اجرا شد.

دیگر نمایش تهرانی «امشب دیگر مهره‌های پشتم نی‌لبك می‌زند» است، این نمایشنامه را حمیدرضا نعیمی نوشته و كارگردانی آن را زری اماد انجام می‌دهد.

نمایش درباره‌ی مردی است به نام سهراب كه از اسارت برگشته و همسرش تلاش می‌كند موجبات آرامش او را فراهم آورد، اما او كه تصور می‌كند باعث شهادت هم‌رزمانش شده، دچار نوعی عذابی همیشگی است.

«چگونه می‌توان یك قصه عاشقانه را روایت كرد؟» عنوان نمایشی است به نویسندگی و كارگردانی محمدرضا رهبری كه از اصفهان در جشنواره اجرا می‌شود.

نمایش درباره‌ی ابراهیم و حبیب است، دو دوستی كه از نوجوانی با یكدیگر همبازی بوده‌اند اما حبیب در جنگ كشته می‌شود. سال‌ها بعد كه ابراهیم در تنهایی خود به نقاشی و مجسمه‌سازی مشغول است، جنازه‌ای را با نام حبیب می‌آورند، جنازه‌ای كه ...

نمایش «دیدار» نوشته فارس باقری به كارگردانی فرشید گویلی است. این نمایش متشكل از پنج اپیزود كه دو اپیزود آن به طور مستقیم به جنگ و پیامدهای آن می‌پردازد و 3 اپیزود دیگر نیز درباره‌ی رابطه مرده‌ها و زنده‌هاست. این نمایش از سنندج در این دوره از جشنواره شركت می‌كند.

اما «سه‌گانه سوظن و سوسك» عنوان نمایشی است كه جنگ به شكل نامحسوس در آن روایت می‌شود، جنگی كه پیامدهای آن موجب اختلالات روانی مردم در سال‌های بعد می‌شود.

این نمایش محصول شهر یاسوج است و نویسندگی و كارگردانی آن را رضا گشاسبی انجام می‌دهد.

نمایش «نامدار» به نویسندگی و كارگردانی سعید خیراللهی منتخب هفتمین جشنواره سراسری تئاتر بسیج است. این نمایش كه در بخش «جشنواره جشنواره‌ها» شركت می‌كند، درباره‌ی نامدار است كه بعد از مدتها، جنازه او توسط گروه تفحص پیدا شده و در همین روز قرار است گوهر نامزد سابق او با برادرش نامدار ازدواج كند و ...

احمد سلیمانی از شهرستان قم نمایش «یك دختر یك سرباز» را در جشنواره اجرا ‌كند. این نمایش كه منتخب سیزدهمین جشنواره تئاتر كودك و نوجوان است، توسط محمدرضا كوهستانی نوشته شده و كاری از گروه تئاتر آیین است.

این نمایش تلاشی است برای خلق یك نمایش با موضوع دفاع مقدس در رده‌ی سنی كودك و نوجوان كه تلاش می‌كند به طور مستقیم به بیان مفهوم جنگ و دفاع مقدس برای این گروه سنی بپردازد.

به گزارش ایسنا، در حالیكه امسال جشنواره‌ی تئاتر دفاع مقدس برگزار نشد، این نمایش‌ها فرصت پیدا كردند تا در جشنواره تئاتر فجر اجرا شوند و در این میان كارگردان‌های حرفه‌ای تئاتر همچون علیرضا نادری كه همواره به موضوع دفاع مقدس پرداخته ، امسال نیز همچون دو سال گذشته، جزوغایبان جشنواره فجر است.

نادری شهریور ماه در گفت‌وگویی با خبرنگار تئاتر ایسنا گفته بود : جایگاه تئاتر "جنگ" علی رغم آنكه مدت زمانی است از شروع این رویداد می‌گذرد، هنوز در تئاتر ایران مشخص نشده است.

این نمایشنامه نویسی و كارگردان تئاتر معتقد است: اصولا تئاتر جنگ، معترض، منتقد و پرسشگر است، اما این ژانر نمایشی در كشور ما جایگاه شایسته خود را پیدا نكرده است.

وی با اشاره به تاسیس بنیادها و نهادهای گوناگون در زمینه‌ی هنر دفاع مقدس تاكید می‌كند: هرگز در این سالها رهاورد وخروجی این نهادها مشخص نشده است و این روند به‌گونه‌ای است كه گاه برنامه‌های این مراكز تنها به برگزاری همایشها و اردوهای كوتاه مدت سپری می‌شود.

وی تاكید كرد: هرگز جریان مستمر تئاتر جنگ در این نهادها پیگیری نشده است در حالیكه سالانه بودجه‌ی بسیاری به هر یك از این نهادها تعلق می‌گیرد.

لینک:

گزارش نخستین روز جشنواره...

برنامه کامل جشنواره تئاتر فجر

زمان رسیدن به "فجر تئاتر" در تئاتر...

منبع : ایسنا