تبیان، دستیار زندگی
ن سینمای ایران نخستین جشن بزرگ بازیگران سینمای ایران جمعه شب گذشته با تقدیر از 4 بازیگر پیشكسوت سینما برگزار شد. به گزارش ایسنا ، در این مراسم كه به همت انجمن بازیگران سینمای ایران برگزار شد، از توران مهرزاد، رضا كرم‌...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قدردانی بازیگران از پیشکسوتان ، در جشن سینمای ایران

نخستین جشن بزرگ بازیگران سینمای ایران جمعه شب گذشته با تقدیر از 4 بازیگر پیشكسوت سینما برگزار شد.

به گزارش ایسنا ، در این مراسم كه به همت انجمن بازیگران سینمای ایران برگزار شد، از توران مهرزاد، رضا كرم‌رضایی، ژاله علو و جمشید لایق تجلیل شد.

پیش از بزرگداشت این بازیگران پیشكسوت، تصاویری از فعالیت‌ها و عكس‌هایشان به نمایش درآمد و داریوش مهرجویی، رخشان بنی‌اعتماد، صدرالدین شجره و جمشید مشایخی درباره‌ی آنها سخن گفتند.

مهرجویی در این تصاویر ضمن عذرخواهی از عدم حضورش در مراسم درباره‌ی توران مهرزاد گفت: ایشان یكی از هنرمندان ارجمند و دوست‌داشتنی سینما هستند. فیلم «هامون» اولین همكاری ما بود كه نقش مادر مهشید را بر عهده داشتند و هیچ شخص دیگری را نمی‌توانستیم به جای ایشان در این نقش تصور كنیم.

توران مهرزاد نیز گفت: از شاگردهای استاد نوشین در تئاتر بودم و بعد از آن به سینما راه پیدا كردم و در آثاری كه دوست داشتم بازی كردم.

وی گفت: برای اولین بار بعد از 60 سال است كه به چنین جشنی دعوت شدم و برای من جای افتخار است كه داریوش مهرجویی ‌درباره‌ی كار من در سینما صحبت كند، همچنین افتخار می‌كنم كه شاگرد عبدالحسین نوشین بودم و خوشحالم كه تنها پسرم را به تنهایی بزرگ كردم و الان در فلورانس آهنگساز بزرگی است.

علی نصیریان كه برای اهدای تندیس اولین جشن بازیگران سینمای ایران بر روی صحنه حاضر شده بود گفت: مهرزاد از ستارگان تئاتر ایران بودند و هستند. انتخاب ایشان برای تجلیل به شدت هوشمندانه بوده است.

به گزارش ایسنا، رضا كرم‌رضایی دومین فردی بود كه در این مراسم تجلیل شد.

در فیلم پخش‌شده از كرم رضایی، رخشان بنی‌اعتماد با اشاره به همكاریش با كرم‌رضایی در فیلم «نرگس» گفت: وقتی تصمیم گرفتم، ایشان را دعوت كنم، به شدت دستپاچه بودم و از اینكه بخواهم در فیلم آقای كرم‌رضایی را رهبری كنم برایم بسیار دشوار بود. ارادت نسل من به ایشان بیشتر به خاطر كارگردانی تئاتر و ترجمه كارهای ارزشمند‌شان است و معتقدم بزرگترین بزرگداشت برای چنین اساتیدی فراهم شدن امكانی برای انتقال دانش‌شان به نسل جوان است.

كرم‌رضایی نیز اظهار داشت: من وقتی كتاب خاطراتم را تمام كردم با خودم گفتم عجب راه طولانی را طی كردم و از خودم پرسیدم واقعا حاضرم این راه را دوباره طی كنم، گفتم:نه

وی افزود: عامه مردم من را به عنوان بازیگر می‌شناسند. من خودم را كارگردان تئاتر می‌دانم و معتقدم هر كسی كه نزد مردم گیرایی پیدا كرد موفق بوده است.

بنا به‌درخواست كرم‌رضایی، جمشید مشایخی برای اهداء تندیس به روی سن حاضر شد و گفت: برای من جای افتخار دارد كه در كنار یك انسان والا و هنرمند به معنای واقعی كلمه و كسی كه هرگام پیشش بودم از او یاد گرفتم، باشم.

كرم‌رضایی نیز اظهار داشت: بازیگران و ورزشكاران آخر تراژیكی دارند. آنها سرمایه‌شان جسم‌شان است و وقتی فرسوده می‌شوند، گرچه اولین خلاقیت‌شان از نظر ذهن است، اما باید بازنشسته شوند و این عمل انجمن بازیگران باعث می‌شود خیلی این تراژدی حس نشود.

صدرالدین شجره هم درباره ژاله علو در فیلم پخش شده از وی به صحبت پرداخت و گفت: ایشان یك لحظه دست از اندیشه، تفكر و تلاش درباره‌ی كارشان بر نمی‌داند و تكاپوی خانم علو برای بیشتر یاد گرفتن واقعا ستودنی است.

ژاله علو با بیان اینكه در خانواده‌ای فرهنگی وادبی بزرگ شده‌ است اظهار داشت: سینما، تئاتر، تلویزیون، رادیو و دوبله را دوست دارم و رادیو را خانه خودم می‌دانم.

وی سپس با حضور بر روی صحنه گفت:‌افتخار می‌كنم طی چند دهه نام من در كنار بهترین بازیگران آورده شده و خوشحالم چند دهه توانستم كار كنم و شاهد محبت مردم باشم.

داوود رشیدی جوایز ژاله علو را اهدا كرد.

جمشید لایق آخرین پیشكسوتی بود كه در اولین جشن بازیگران سینمای ایران تقدیرشد.

مشایخی در فیلم پخش شده از این بازیگر اظهار داشت: جمشید پیشكسوت من است، وی عاشق تئاتر بوده و هست و معتقدم قدر او را ندانستند.

لایق نیز بازیگری را كار بسیار مهمی دانست و گفت: هنر ناب هنگامی برایم معنی پیدا كرد كه با شاهین سركیسیان آشنا شدم. با كسانی هم كه كار كردم بهرام بیضایی تنها كسی است كه می‌توانم بگویم كارش را یاد دارد.

وی سپس با حضور بر روی صحنه یكی از متن‌های زمان جوانی‌اش را اجرا و هدایای خود را از جمشید مشایخی دریافت كرد.

در ادامه این مراسم پرستویی پیشكسوتان بازیگری را سرمایه‌های جاودانه هنر ایران دانست و گفت: اینها راه دشواری را پیموده‌اند و نسلی كه امروز به سینما می‌آید باید قدر این سرمایه‌ها را بداند.

وی سپس قطعه‌ای ادبی را قرائت كرد.

كیانیان این جشن را نقطه درخشانی در كارنامه هیات رییسه انجمن بازیگران دانست و اظهار داشت: اینكه ما به عنوان بازیگر هویت پیدا كردیم، مرهون تلاش همین دوستان هستیم. انجمن احتیاج دارد كه ما حمایتش كنیم تا به حیاتش ادامه دهد.

وی همچنین از نبود امنیت شغلی در حرفه‌اش گلایه كرد وخواستار حل این مشكل شد.

ایرانمنش هم در سخنانی از ورود بی‌ضابطه افراد به بازیگری گلایه كرد و گفت: سینما متاسفانه بی‌در و پیكر شده و پیشكسوتان را داریم كه كسی سراغی از آنها نمی‌گیرد. باید تلاش كنیم تا برای این حرفه ورودی و خروجی منظمی پیدا كنیم.

در بخش پایانی این مراسم شورای مركزی انجمن بازیگران متشكل از رویا تیموریان، جمشید گرگین، علی دهكردی، حبیب دهقان‌نسب، حسین محجوب، افسانه چهره‌آزاد، مریلا زارعی و پرویز پورحسینی از 25 بازیگر پیشكسوت دعوت كردند تا با حضور بر صحنه لوح‌های تقدیر، سكه بهار آزادی، دیوان حافظ، كتاب مثنوی و معنوی و كارت طلایی عضویت درا نجمن بازیگری را دریافت كنند.

عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان، حمیده خیرآبادی، ژاله علو، محمدعلی كشاورز، جمشید مشایخی، توران مهرزاد، داوود رشیدی، جمشید لایق، داریوش اسدزاده، پروین سلیمانی، شهلا ریاحی، مهری مهرنیا، مهری ودادیان، نیكو خردمند، پری امیرحمزه، اسماعیل داورفر، حمید دلشكیب، ملكه رنجبر، فهمیه راستگار، ولی‌الله‌ شیراندامی، پرویز شاهین‌خو، فرخ‌لقا هوشمند، رضا كرم‌رضایی و جعفر والی بازیگرانی بودند كه این جوایز را از سوی موسسه‌ی حامی این جشنواره دریافت كردند.

در ابتدای مراسم جمشید گرگین مجری و دبیر نخستین جشن بزرگ بازیگران سینمای ایران هدف از برپایی این جشن را ارزش‌گذاری بایسته به بازیگران عنوان كرد و گفت: در پایان دوره دو ساله خود تصمیم به برپایی این جشن گرفتیم و علی‌رغم كاستی‌ها با حمایت مدیرعامل خانه سینما این مراسم برگزار شد.

رویا تیموریان رییس شورای مركزی انجمن بازیگران نیز ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران اظهار امیدواری كرد این جشن بدعتی باشد برای دوره‌های آینده‌ی برگزاری آن.

همچنین پخش تصاویری از بازیگرانی كه سال گذشته از دنیا رفتن همچون جعفر بزرگی، سروش خلیلی، رضا سعیدی، اقدس صحت‌بخش، غلامرضا طباطبایی، احمد قدكچیان، نرسی گرگیا، حسین كسبیان، پوپك گلدره، ملیحه نظری، یوسف یوسف‌پشندی ومنوچهر نوذری از دیگر بخشهای این مراسم بود.

در این برنامه دكتر محمد سریر و كیوان ساكت به همراه گروهش به اجرای برنامه پرداختند.

به گزارش ایسنا، جمعی از بازیگران همچون علیرضا خمسه، محمدعلی كشاورز، فهمیه راستگار، پروین سلیمانی، شهلا ریاحی، فرخ‌لقا هوشمند، ولی شیراندامی، حسین یاری، فاطمه گودرزی، میرمحمود تجدد، محسن قاضی‌مرادی، فرهاد آییش، گوهر خیراندیش، مهری مهرنیا، هادی مرزبان، حمیده خیرآبادی، حسین خانی‌بیك، دانیال حكیمی، مسعود رایگان، شبنم قلی‌خانی،حسام نواب صفوی، سیامك اطلسی، هرمز هدایت، مرضیه برومند، مجید مشیری، ابراهیم آبادی، سروش صحت، بیوك میرزایی، سعید پیردوست، مهدی میامی، ملكه رنجبر، جمشید شاه‌محمدی، فخرالدین حجازی، مهوش وقاری، كمند امیرسلیمانی، امیرحسین صدیق، حمید دلشكیب، مریم امیرجلالی، مرتضی ضرابی در این مراسم حضور داشتند.

لازم بذكر است در این مراسم علاوه بر تندیس به تقدیرشدگان، دیوان حافظ، مثنوی معنوی، لوح یادبود و 7 سكه بهار آزادی اهدا شد.

منبع: ایسنا