تبیان، دستیار زندگی
پس لرزه های سفری که قرار بود یازدهمین روز از سال 95 انجام شود ولی در ساعات پایانی لغو شد، هنوز ادامه دارد. . .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جواب رد روحانی به اتریش

پس لرزه های سفری که قرار بود یازدهمین روز از سال 95 انجام شود ولی در ساعات پایانی لغو شد، هنوز ادامه دارد.....

بخش سیاست تبیان
روحانی

بنا بر اعلام قبلی رسانه ها قرار بود حجت الاسلام حسن روحانی در صدر هیاتی سیاسی و اقتصادی سفری دو روزه را به وین آغاز کند، اما به یکباره خبر لغو این سفر رسانه ای شد. دفتر ریاست جمهوری اسلامی ایران در اولین موضع گیری نسبت به این اتفاق اعلام کرد «این سفر با توافق طرفین و به منظور انجام هماهنگی های بیشتر و برای تامین شرایط مطلوب تر در خصوص برنامه و توافقات مورد نظر دو کشور با هماهنگی میزبان، در زمان مناسب انجام خواهد شد.»{
فیشر رییس جمهوری اتریش با انتشار بیانیه از لغو سفر ابراز تاسف کرد و آورد «هر ملتی باید تصمیماتی را برای حفظ امنیت و ایمنی خود اتخاذ کند. تاخیر این سفر تاثیری بر کیفیت روابط ایران و اتریش و همکاری های سیاسی دو کشور نخواهد گذاشت. کسب و کار و تجارت، تبادلات فرهنگی و علمی ما به شیوه ای جامع ادامه خواهد یافت» رییس جمهور اتریش همچنین در مصاحبه ای با تلویزیون ملی این کشور ( ORF) در خصوص لغو سفر حسن روحانی به وین گفت: این دیدار برای اتریش و ایران، دیدار مهم و ارزشمندی تلقی می شد و بنابراین از تعویق آن متاسفم. آنچه برای من مشخص و واضح است، اگر مسئله نگرانی های امنیتی باشد این به خود ایران و تصمیمش بازمی گردد. ارزیابی من آن است که مخاطرات امنیتی وجود نداشت.
وی این را هم گفت که «سفر رییس جمهوری ایران به اتریش در دوران ریاست جمهوری من برگزار نمی شود بلکه در دوران رییس جمهور آینده اتریش انجام خواهد شد.»

همنوایی رسانه های منتقد دولت با رسانه های غربی

گرچه در ابتدا لغو این سفر با حملات تروریستی بلژیک، خنثی سازی چند بمب گذاری در فرانسه و دیگر تهدیدات امنیتی در اروپا مرتبط دانسته شد؛ اما ماجرا از آنجا آغاز شد که برخی رسانه های غربی روایتی دیگر از این اتفاق را خبری کردند، و برخی رسانه های منتقد دولت و از جمله صداوسیما هم در همان مسیر رسانه های غربی به این موضوع پرداختند و اعلام کردند: مخاطرات امنیتی در سفر روحانی به اتریش وجود نداشت.

یک روزنامه اتریشی ادعا کرده بود، دلیل لغو سفر حسن روحانی، مخالفت دولت اتریش با ممانعت از برگزاری یک تظاهرات ضد جمهوری اسلامی ایران بوده است

بنا بر آنچه یک روزنامه اتریشی ادعا کرده بود، دلیل لغو سفر حسن روحانی، مخالفت دولت اتریش با ممانعت از برگزاری یک تظاهرات ضد جمهوری اسلامی ایران بوده است.
روزنامه «دی پرس» در شماره روز چهارشنبه ۱۱ فروردین خود و به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داده که دولت ایران از دولت اتریش خواسته بود تا از برگزاری یک تظاهرات علیه جمهوری اسلامی همزمان با سفر  روحانی به وین ممانعت کند. اما دولت اتریش اعلام کرده که نمی تواند مانع حق اشخاص و گروه ها برای برپایی تظاهرات و تجمع صلح آمیز شود و با این درخواست مخالفت کرده است.

آقای وزیر لغو سفر روحانی را تصمیمی انقلابی تفسیر کرد

این احتمال آنجا رنگ و بویی از واقعیت گرفت که وزیر بهداشت دولت روحانی در پستی اینستاگرامی این اقدام رییس جمهور در لغو سفر به اتریش را اقدامی انقلابی، شجاعانه  و از موضع «عزت، حکمت و مصلحت» توصیف کرد و به برخی رسانه های داخلی که همپای رسانه های غربی این تصمیم رییس دولت کنایه زد و نوشت «دلم می سوزد. مدت هاست طیفی از رسانه ها در خصوص مسایل مهم سیاست خارجی و عملکرد دولت، نه تنها حرف رییس جمهور اتریش را بر بیانیه رسمی دفتر رییس جمهور خودمان ترجیح می دهند؛ بلکه اظهار نظر و تحلیل و گاه خیالپردازی مقامات غربی؛ و خیلی اوقات نیز افراد دست چندم و غیر مسئول آمریکایی را از سخن رییس جمهوری و مدیران ارشد کشورمان مستندتر می دانند و مداوما به بازتاب آن می پردازند. به راستی چرا و به چه قیمت؟ درد است. متاسفانه عده ای ندانسته، و چه بسا برخی هم آگاهانه، حقایق و منافع ملی را به پای سیاست قربانی می کنند. و البته مقامات و بخش های مسئولی هم، با کم کاری و بی دقتی، باعث تخریب و تضعیف مواضع جمهوری اسلامی؛ و بهانه دادن به این و آن، می شوند».

رییس مجلس: لغو سفر روحانی به اتریش تصمیم درستی بود

در همین رابطه رییس مجلس تصمیم رییس جمهور کشورمان در خصوص لغو سفرش به کشور اتریش را تصمیم درستی دانست. علی لاریجانی در دیدار نوروزی مدیرعامل و تحریریه پارلمانی ایسنا گفت: گاهی اخبار شفاف و روشنی در برخی امور توسط رسانه ها منتشر نمی شود که نمونه اخیر آن لغو سفر رییس جمهور به اتریش بود.
نماینده مردم قم در مجلس نهم گفت : بنده قبل از سفر در جریان مسائل بودم. رییس جمهور به درستی تصمیم بر لغو سفر به اتریش گرفت، اما برخی رسانه ها با طرح مسائل ابهام آمیز و غیرشفاف موضوع را جور دیگری جلوه دادند.

قرار بود رییس جمهور کشورمان به دعوت رسمی رییس جمهور اتریش 11 و 12 فروردین ماه جاری به این کشور سفر کند، اما این سفر در آخرین لحظات لغو شد

رییس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از رسانه هایی که سخن رییس جمهور اتریش مبنی بر «نبود مخاطرات امنیتی در سفر دکتر روحانی به این کشور» را بر سخنان مسئولان و منابع داخلی ترجیح دادند، گفت: معتقدم اگر در جایی مشکلی بوجود می آید باید توسط رسانه ها برای افکار عمومی باز شود تا مسائل حاشیه ای بوجود نیاید. لغو سفر رییس جمهور به اتریش نمونه این مسئله است. براساس اخبار دریافتی زمینه سفر از نظر امنیتی وجود نداشت، ولی در داخل برخی رسانه ها با استناد به سخنان رییس جمهور اتریش گفتند «مشکل امنیتی» در این کشور وجود نداشت.
لاریجانی ادامه داد: البته شاید منظور رییس جمهور اتریش فقدان ناامنی از ناحیه داعش در این کشور بوده باشد، ولی برخی در داخل مسئله را طور دیگری مطرح کردند و موجب تاثیر منفی بر افکار عمومی داخلی شدند در حالی که اصلی ترین وظیفه رسانه علاوه بر اعلام خبر باید صحت و درستی آن باشد تا در داخلی ابهامی بوجود نیاید.
نماینده مردم قم در مجلس نهم با اشاره به مطلب منتشر شده توسط وزیر بهداشت و درمان در صفحه تلگرام شخصی اش درباره لغو سفر به اتریش و تایید آن افزود: ایشان سخن درستی را اعلام کردند؛ البته بنده قبل از سفر در جریان مسائل بودم. رییس جمهور تصمیم درستی مبنی بر لغو سفر گرفت. وقتی در سفری به طراز امنیتی از سوی کشور دعوت کننده به همه جهات توجه نمی شود، میهمان باید تصمیم درستی بگیرد که رییس جمهور چنین کرد.
قرار بود رییس جمهور کشورمان به دعوت رسمی رییس جمهور اتریش 11 و 12 فروردین ماه جاری به این کشور سفر کند، اما این سفر در آخرین لحظات لغو شد. پایگاه اطلاع رسانی دولت دلیل لغو سفر را دلایل امنیتی و برای تامین شرایط مطلوب تر در خصوص برنامه و توافق های مورد نظر دو کشور با هماهنگی میزبان که در زمان مناسب انجام خواهد شد، اعلام کرد.


منبع : خبرآنلاین