تبیان، دستیار زندگی
سرمربی تیم ملی فوتبال فقط باید سرمربی تیم ملی باشد. در هیچ كجای دنیا یك نفر هم در تیم ملی كشور و هم در یك تیم باشگاهی بزرگ و پرمسوولیت و با مشغله بسیار مسوولیت ندارد. قلعه‌نوعی یا باید سرمربی تیم ملی باشد یا مسوول...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عضو هیات مدیره استقلال : قلعه نوعی برود!


سرمربی تیم ملی فوتبال فقط باید سرمربی تیم ملی باشد. در هیچ كجای دنیا یك نفر هم در تیم ملی كشور و هم در یك تیم باشگاهی بزرگ و پرمسوولیت و با مشغله بسیار مسوولیت ندارد. قلعه‌نوعی یا باید سرمربی تیم ملی باشد یا مسوول فوتبال استقلال. با یك دست نمی‌توان چند هندوانه برداشت. تجربه هم نشان داده كسانی كه در گذشته همزمان سرمربی تیم ملی و در یك تیم باشگاهی بوده‌اند، نتیجه‌ای نگرفته‌اند و هر دو را از دست داده‌اند.

این بخشی از گفته‌های سید احمد رسولی‌نژاد، نایب رییس باشگاه استقلال تهران در گفت‌وگو با ایسنا است.

رسولی‌نژاد با تاكید بر آماده كردن تیم استقلال برای بازی‌های آسیایی گفت: آیا حرف بنده غیركارشناسی است كه قلعه‌نوعی باید یا سرمربی تیم ملی باشد یا سرمربی تیم استقلال؟ آقایان به جای تهمت زدن، ببینیم حرف ما منطقی است یا خیر.

وی با اشاره به سابقه‌ی مدیریتی و مسوولیت‌های ورزشی خود تصریح كرد: معتقدم جواب نمی‌دهد یك نفر هم سرمربی تیم ملی باشد هم بخواهد در باشگاهی دیگر مسوولیت داشته باشد. زمانی كه تیم بسته شده كه بنده عضو باشگاه استقلال نبودم، ولی همه سعی می‌كنند هرچه توپ است در زمین بنده بیندازند و بگویند هرچه مشكل در باشگاه وجود دارد زیر سرفلانی است.

وی با اشاره به سخنان اخیر قلعه‌نوعی و انتقاد وی از برخی از اعضای هیات مدیره باشگاه استقلال گفت: مشخص نیست خطاب قلعه‌نوعی چه كسانی بود‌ه‌اند؛ چرا كه بنده معمولا كم مصاحبه می‌كنم و در یك ماه اخیر تنها یك مصاحبه با ایسنا داشته‌ام.

وی افزود: این‌كه قلعه‌نوعی عنوان كرده كه برخی اعضای هیات مدیره مصاحبه‌های متعددی می‌كنند و برخی در طول 15 سال، 5 مصاحبه هم نداشته‌اند و یا جلسات مكرر در باشگاه می‌گذارند، منظور وی مشخص نیست. بنده در این چند ماه یك الی دو مصاحبه بیشتر نداشته‌ام. فكر نمی‌كنم این مصاحبه‌ها مكرر باشد. نمی‌دانم خطاب قلعه‌نوعی به چه كسی است؟ باید این موضوع مشخص شود.

نماینده‌ی دماوند و فیروزكوه، ذكر چند مطلب را لازم دانست و گفت: درخصوص وقایعی كه اتفاق افتاد باید گفت؛ اولا اتفاق آرا در هیات مدیره باشگاه بعد از شكست در برابر سایپا صورت گرفت؛ چون دو باخت متوالی در برابر این تیم، نگران‌كننده بود. كاری به باشگاه‌های دیگر نداریم و ما برنامه‌های خود را داریم.

نایب رییس باشگاه استقلال ادامه داد: آن‌چه تصمیم‌گیری شد، به اتفاق تمام اعضا غیر از خانم شایق بود كه به دلیل گرفتاری جلسه را ترك كرد. این‌كه در برخی روزنامه‌ها عدم حضور دكتر رضایی در جلسه را مطرح كرده بودند، صحت نداشت و تصمیمات در مورد باشگاه با حضور وی صورت گرفته است.

ما با پیروانی صحبت کردیم!

این نماینده‌ی مجلس خاطرنشان كرد: درهمان شب كه جلسه هیات مدیره برگزار شد، با یكی از گزینه‌های مربیگری كه مورد نظر اعضا برای همكاری با باشگاه بود، صحبت شد و صحبت با وی توسط یك نفر صورت نگرفت، بلكه چند نفر از اعضای هیات مدیره این كار را انجام دادند، منتهی قرار شد كه با گزینه‌های متعدد صحبت شود. بنابراین مذاكره با غلام‌حسین پیروانی و سردار جعفری سرمربی و مدیرعامل باشگاه فجر شهید سپاسی را تایید می‌كنم.

مدیرعامل باشگاه استقلال در سفر حج بود و با وی نیز در این مورد صحبت شد. فعلا هم كه این بحث مسكوت گذاشته شده است. در هر صورت شخصا برای مرفاوی احترام خاصی قائل بوده و به توانایی‌های وی اعتقاد دارم، اما به هر صورت یك تصمیم جمعی گرفته شده است.

نماینده‌ی دماوند و فیروزكوه با تاكید بر تماس خود و برخی از اعضای هیات مدیره باشگاه استقلال با سرمربی و مدیرعامل باشگاه فجر شهید سپاسی شیراز گفت: با وجود این كه مذاكره صورت گرفته بود؛ این مساله را اعلام نكردیم؛ چرا كه هیات مدیره و مدیرعامل باشگاه فجر سپاسی اعلام كردند تا پایان فصل به مربی خود نیاز دارند. منتهی بهتر بود وقتی جواب منفی بود این مساله مطرح نمی‌شد تا بهانه به دست برخی داده شود تا هرچه بخواهند بگویند و دیگران را متهم كنند.

آقایان بر سر استقلال چه آورده اند؟

رسولی‌نژاد با بیان این‌كه حرف‌هایی وجود دارد كه باید زده شود، گفت: اولا از آقایانی كه مدعی هستند سال‌ها در باشگاه بوده‌اند و در حال حاضر می‌خواهند همه‌ی مشكلات باشگاه ظرف دو- سه ماه حل شود، باید سوال شود شما كه سال‌ها مسوولیت و مدیریت داشته‌اید، الان امكانات باشگاه كجاست؟ باشگاه در چند رشته فعالیت دارد؟ شرم دارد بگویم وزیر سابق رفاه برای باشگاه استقلال قصد ایجاد تیم والیبال استقلال گنبد را داشت، ولی بحث‌هایی پیش آمد. اگر قرار نیست تیمی به این نام داشته باشیم از همان اول گفته شود، نه این‌كه ایجاد حق شود و آنها هم یك روز قبل از مسابقه دنبال این بیایند كه امكاناتی مثل لباس و كفش و ... بخواهند. یا آقایان جواب دهند كه بر سر فوتسال باشگاه چه آمده است؟ چه‌قدر بر روی تیم‌های پایه كار شده و تا چه اندازه به صورت اصولی و ریشه‌ای در باشگاه در این سال‌ها كار كرده‌اند؟

وی با طرح این سوال كه چرا وقتی یك یا دو بازیكن جابه‌جا می‌شود، باید تا این حد نگرانی ایجاد شود، به خبرنگار ایسنا گفت: این سوالات باید جواب داده شود، بعد گفته شود كه تیم ناموفق بوده یا نتیجه نمی‌گیرد یا ...

رسولی‌نژاد عدم كار زیربنایی، اصولی و ریشه‌ای را در این زمینه مورد تاكید قرار داد و افزود: در مورد این‌كه گفته می‌شود هركس باشگاه را برای سكوی پرش خود و منافع خود می‌خواهد، صحبت زیادی است. ما برای آرامش تیم در چند روز اخیر سكوت كرد‌ه‌ایم.

من از بچگی فوتبالیست بودم!

وی در مورد انتقاد از كم‌تجربگی مدیریتی برخی اعضای هیات مدیره باشگاه استقلال نیز گفت: اولا رشته‌ی تخصصی بنده از دوره‌ی نوجوانی، فوتبال بوده و مثلا در جام آموزشگاه‌های تهران شركت داشته‌ام. همه كه نباید بازیكن تیم ملی باشند. بنده هم عضو كمیسیون فرهنگی مجلس بوده و ورزش زیرمجموعه كمیسیون ماست و در هر جلسه بخشی از كار خود را به اخبار ورزشی اختصاص می‌دهیم. مثل این است كه به حجت‌الاسلام یحیی‌زاده كه یكی از كارشناس‌ترین و تحلیل‌گر ورزش ما در كمیسیون است، گفته شود چون شما روحانی هستید پس نباید اظهار نظر كنید و یا بین سال 72-76 بنده عضو هیات رییسه یكی از فدراسیون‌های ورزشی بودم. آیا اینها جزو سابقه‌ی ورزشی حساب می‌شود یا خیر؟

نایب رییس باشگاه استقلال از برگزاری جلسه‌ی دیگری در این هفته خبر داد و افزود: تعجب می‌كنم ایراد می‌گیرند، چرا هیات مدیره مرتب جلسه می‌گذارد. حتی بر جلسات شبانه ما ایراد گرفته می‌شود. علت برگزاری جلسات بعد از اذان مغرب این است كه اكثر اعضای هیات مدیره مسوولیت‌هایی دارند. لذا از وقت استراحت و خانواده‌های خود می‌زنند تا مشكلات باشگاه را حل كنند و همه هم در جریان جلسات ما قرار می‌گیرند.

وی با بیان این‌كه تحت تاثیر مسایلی مثل انتقاد از عملكرد مدیریت قرار نمی‌گیریم، گفت: نجف‌نژاد شبانه‌روز وقت خود را برای باشگاه گذاشته است، اما سفر 10 روزه وی وقتی به 12 روز رسید، مطالبی در این رابطه در برخی روزنامه‌ها نوشته شد؛ در حالی كه مشكل اصلی باشگاه مدیریت نیست، مشكل مالی است.

به گفته‌ی وی، زمان لازم است تا مسایل حل شود. بارها گفته‌ام فوتبال و باشگاه‌داری ما حرفه‌ای نیست. این‌كه باشگاه‌های بزرگ وابسته به دولت شوند و پولی از دولت بگیرند و آن را راه اندازند و گاهی با خریداری نامناسب مواجه‌ شده و هزینه‌های سنگینی از بیت‌المال به باشگاه تحمیل شود، اینها پسندیده نیست. وقتی باشگاه به بخش غیردولتی واگذار شود، برای آن دل‌سوخته خواهد شد و حساب شده بازیكن و مربی به كار می‌گیرد و حساب شده قرارداد می‌بندد.

رسولی‌نژاد گفت: بحث‌هایی وجود دارد كه صلاح نمی‌دانم بیان كنم؛ چون دنبال آرامش در باشگاه هستیم، منتهی برخی دوستان در برخی مسوولیت‌هایی كه باشگاه برای آنها قرار داده شده، پاسخ دهند چه‌قدر برای باشگاه وقت می‌گذارند؟!

وی با بیان عدم حضور خود به مدت 3 هفته در باشگاه گفت: بعد از این مدت پی‌گیری‌های خود را در مورد مشكلات باشگاه ادامه می‌دهم.

به رئیس جمهوری نامه می دهیم

رسولی‌نژاد از آماده شدن نامه‌ای برای ارسال به رییس‌جمهور در مورد باشگاه استقلال خبر داد و گفت: ایده‌های مختلفی برای باشگاه داریم، ولی از برخی دوستان توقع می‌رفت كه تا حدودی انصاف را رعایت كنند. اگر بعضی دوستان ادعا می‌كنند باشگاه نیاز به آرامش دارد، ما نیز این مطلب را قبول داریم. لذا به جای برخی جوسازی‌ها و شیطنت‌ها اجازه دهند هیات مدیره كارش را انجام دهد. با برنامه‌ریزی كه هیات مدیره خواهد كرد در آینده‌ی نزدیك شاهد تحولاتی در باشگاه خواهیم بود. ما اعتقادی به بحث‌های شعاری نداشته و به كارهای زیربنایی معتقدیم.

وی با اشاره به این‌كه منظور برخی آقایان در بحث كم‌تجربگی مدیران، معلوم نیست چه كسانی هستند به ایسنا گفت: بهتر است این مساله را تعریف كنند تا ببینیم منظورشان چیست.

این نماینده مجلس، هم‌چنین با اشاره به بحث چارت سازمان فوتبال در باشگاه استقلال نیز تصریح كرد: بحث سازمان فوتبال در مجموعه‌های خارجی به این عنوان دیده نشده است. در ایران نیز تنها ابومسلم دارای چنین چارتی است. در این رابطه كارشناسان نظر دهند با توجه به آن‌كه باشگاهی دارای هیات مدیره و مدیرعامل است، جایگاه سازمان فوتبال چیست؟ و آیا تداخلی بین رییس سازمان فوتبال با سرمربی به وجود نمی‌آید؟ یا اگر سرمربی بخواهد اختیارات تام داشته باشد می‌تواند آن‌گونه كه می‌خواهد تیم را اداره و رهبری كند؟

رسولی‌نژاد ادامه داد: چارت و شرح وظایف سازمان فوتبال باید بیاید و ببینیم جایگاه این سازمان چیست؟ چون با وجود چنین سازمانی، این دردسر در برخی باشگاه‌ها ایجاد خواهد شد كه بین سازمان فوتبال و سرمربی اختلافاتی به وجود آید. حال كه بازی‌ها تعطیل بوده، بهتر است بر روی عناوینی كه در باشگاه به یك‌باره ایجاد می‌شود بررسی‌هایی صورت گیرد.

وی در پاسخ به این انتقادات گفت: باید اصولی بحث شود. روزنامه‌های كه نسبت به اظهارات بنده انتقاد دارند و به دور از هرگونه مسایل حاشیه‌ای، به این مساله توجه كنند كه چرا تیم‌های باشگاهی ما در بازی‌های آسیایی در چند سال اخیر نتیجه نمی‌گیرند و همان دور اول حذف می‌شوند و یا اگر به دور بعد می‌رسند، چرا در مرحله‌ی بعد نتیجه نمی‌گیرند. این مساله نیاز به كار كارشناسی دارد.

به گفته‌ی نایب ‌رییس هیات‌ مدیره استقلال، به جای هیاهو و جنجال بیاییم این مسایل را بررسی كنیم. بنده به باشگاه برنامه داده‌ام و عنوان كرده‌ام با برخی باشگاه‌های اروپایی ارتباط برقرار كنیم. حتی بازیكن رد و بدل كرده و یا در راستای آموزش مربی و رفت و آمد و گفت‌وگو با هم كار كنیم و مربی خود را به علم روز مجهز كنیم، واقعا كجای این حرف‌ها اشكال دارد؟

نماینده فیروزكوه و دماوند هم‌چنین با اشاره به این‌كه تیم امید ما نتیجه‌ی خوبی در بازی‌های آسیایی قطر نگرفت و بازی‌های خوبی از خود به نمایش نگذاشت، توجه مربی تیم ملی را به تیم‌های پایه مورد تاكید قرار داد.

وی در ادامه گفت: به جای این‌كه بیاییم همدیگر را بی‌جهت تخریب كنیم، بیاییم انتقاداتی كه دلسوزانه مطرح می‌شود را بشنویم. تیم ملی متعلق به همه‌ی ملت قهرمان ایران است و ما هم به عنوان نماینده‌ی مردم حق داریم كه با حساسیت ویژه مسایل تیم را پی‌گیری كنیم. تیم استقلال نیز متعلق به همه بوده و قیم ندارد و این‌كه بگوییم یك نفر باید برای آن تعیین تكلیف كند؛ درست نیست.

رسولی‌نژاد هم‌چنین در ارزیابی از اتمام نیم فصل لیگ برتر فوتبال اظهار داشت: در مورد زمان بازی‌ها و برنامه‌ریزی در این مورد بهتر می‌شود؛ كار كرد. هم‌چنین فاصله‌ی بازی‌ها در نیم فصل اول بیش از حد معمول زیاد می‌شد و این فاصله به تیم‌ها لطمه می‌زند.

وی اظهار امیدواری كرد در نیم‌فصل دوم برنامه‌ریزی‌ها دقیق‌تر، مرتب‌تر و منظم‌تر شود. شاید اشكال در این رابطه به این مساله برمی‌گردد كه كادر فدراسیون فوتبال، كادر موقت هستند. البته فیفا هم مسایلی برای ما پیش آورد كه بدون شك تاثیرگذار بوده است.

رسولی‌نژاد با تاكید بر كار شدن بیشتر در بحث داوری‌ها، گفت: اشكالاتی در این زمینه هم وجود دارد كه باید تلاش شود به حداقل برسد. قطعا داور نیز مانند بازیكن و سرمربی اشتباه می‌كند. البته باید تحمل‌پذیری را به‌ویژه در تماشاگران بالا ببریم. در مورد استقلال هم، هرچند روز جمعه در برابر پاس نتیجه گرفتیم، اما ورزشگاه بدون تماشاگر هیچ صفایی ندارد و تیم‌ها بدون تماشاگران احساس غربت می‌كنند.

نماینده‌ی فیروزكوه و دماوند با تاكید بر برنامه‌های بیشتر و منظم‌تر و مجهز شدن به علم روز كمیته داوران نیز افزود: سازمان تربیت بدنی باید برنامه‌ریزی دقیق‌تر داشته و داوری بهتری در نیم‌فصل دوم را شاهد باشیم.

وی در مورد آرای كمیته‌ی انضباطی نیز گفت: باشگاه‌ها باید آیین‌نامه انضباطی ابلاغ شده را مورد مطالعه قرار دهند و جلساتی در این مورد برای سرمربی و بازیكنان بگذارند. كمیته انضباطی هم باید با توجه به ویژگی یك بازیكن و پس از ندامت و پشیمانی با رفعت برخورد كند. هم‌چنین باید كار فرهنگی بیشتری در باشگاه‌ها صورت گیرد.

زریبافان در هیات مدیره استقلال