تبیان، دستیار زندگی
رقابت های گزینشی المپیک قزاقستان به همان اندازه که برای کشتی آزاد ایران خوش یمن بود برای کشتی فرنگی چنگی به دل نزد. شاگردان رسول خادم که پیش تر 5 سهمیه در رقابت های جهانی لاس وگاس برای المپیک 2016 کنار گذاشته بودند برای تکمیل پازل المپیکی ایران در ریو فقط
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پسر نابغه قید المپیک را می زند؟

رقابت های گزینشی المپیک قزاقستان به همان اندازه که برای کشتی آزاد ایران خوش یمن بود برای کشتی فرنگی چنگی به دل نزد.

بخش ورزشی تبیان
سوریان

شاگردان رسول خادم که پیش تر 5 سهمیه در رقابت های جهانی لاس وگاس برای المپیک 2016 کنار گذاشته بودند برای تکمیل پازل المپیکی ایران در ریو فقط نیازمند یک سهمیه در سنگین وزن بودند. اتفاقی که به دست کمیل قاسمی رقم خورد تا او با برد مقابل دولت شابانیای قزاق (نتیجه 11- صفر) صاحب گردن آویز طلا شود و متعاقبا خیال خادم را راحت کند. به این ترتیب کشتی آزاد ایران با 6 سهمیه کامل راهی برزیل خواهد شد.
آستانه اما شهر تکمیل رویاهای المپیکی شاگردان محمد بنا نبود. در حالی که چشم همه به پسر نابغه کشتی فرنگی ایران بود تا با درخشش در قزاقستان بلیت ریو را اوکی کند اما باخت خارج از پیش بینی (با نتیجه 7- 4) حمید سوریان به حریف ژاپنی در دور اول مسابقات سهمیه المپیک سبک وزن کشتی فرنگی را پراند (در این رقابت ها فقط کشتی گیران فینالیست می توانستند سهمیه المپیک کسب کنند). هر چند که از دست رفتن سهمیه المپیک در وزن 59 کیلو تا حدودی کاروان کشتی فرنگی ایران را در قزاقستان شوکه کرد اما امید نوروزی نماینده وزن 66 کیلو با برد مقتدرانه (با نتیجه 11- یک) راویندر از هند در مرحله نیمه نهایی، علاوه بر حضور در دیدار فینال چهارمین سهمیه را برای کشتی فرنگی به نام خود سند زد.
او در دیدار پایانی اما مقابل توموهیرو اینو از ژاپن و نفر سوم آسیا شکست خورد و به نقره رسید. بدین ترتیب تیم کشتی فرنگی ایران که تاکنون 4 سهمیه المپیک در اوزان 66، 75، 85 و 98 کیلوگرم به دست آورده و باید برای به دست آوردن 2 سهمیه دیگر، در رقابت های گزینشی که با حضور تمامی نمایندگان کشورهای جهان 2 تا 4 اردیبهشت ماه در اولان باتور مغولستان (نفرات اول تا سوم هر وزن) و روزهای 16 تا 18 اردیبهشت در استانبول ترکیه (نفرات اول و دوم هر وزن) برگزار می شود، شرکت کند. البته خبرهای رسیده حاکی از عدم حضور سوریان دارنده 7 مدال طلای جهان و المپیک در رقابت های مغولستان است.
چراکه گفته می شود با تصمیم محمد بنا، سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی، سامان عبدولی و مهرداد مردانی در وزن 59 کیلوگرم و بشیر باباجان زاده و امیر قاسمی منجزی در وزن 130 کیلوگرم برای این مسابقات در نظر گرفته شده اند.
حمید بنی تمیمی، دبیر فدراسیون درباره این تصمیم کادر فنی به ایسنا می گوید: «سوریان چند روز پیش در مسابقات گزینشی قزاقستان شرکت کرده بود و از آنجا که مسابقات گزینشی مغولستان اوایل اردیبهشت برگزار می شود، سوریان نمی توانست در این مدت اندک 2 مرتبه وزن کم کند چراکه فشار زیادی در این صورت به او وارد می شد. بنابراین با توجه به این شرایط اعزام دوباره سوریان به مسابقات گزینشی مغولستان منطقی و عقلانی نبود. عبدولی نتایج خوبی در مسابقات اخیر به دست آورده و از آمادگی مطلوبی برای حضور در مسابقات گزینشی برخوردار است. اگر عبدولی از شرایط خوبی برخوردار نبود بدون شک کادر فنی تیم ملی چنین تصمیمی اتخاذ نمی کرد. امیدوارم در مغولستان بتوانیم 2 سهمیه باقیمانده المپیک را بگیریم و با خیالی آسوده به فکر آماده سازی تیم ملی جهت حضور موفق در المپیک باشیم.»
کادر فنی تیم ملی کشتی فرنگی در حالی به بهانه وزن کم کردن از درج نام سوریان در لیست اعزامیان به مسابقات کسب سهمیه مغولستان فاکتور گرفت که حالا شایعات نه چندان خوشایندی جست و گریخته به گوش می رسد. زمزمه ها اما به شایعه خداحافظی پسر نابغه از دنیای قهرمانی ختم می شود.
ششم فروردین ماه بود که سایت های خبری از جمله سایت میزان چنین نوشتند: «گفته می شود سوریان بعد از پایان مسابقه گفته قصد ندارد دیگر کشتی بگیرد. نه کادر فنی تیم ملی کشتی فرنگی و نه خود سوریان هنوز این صحبت ها را تایید نکرده اند. ظاهرا قرار است محمد بنا، سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی با سوریان صحبت و او را از این تصمیم منصرف کند.»
یکی از اعضای کادر فنی تیم ملی با تایید این خبر به میزان می گوید: «سوریان حرف از خداحافظی زد اما فکر می کنیم به خاطر فشار باخت و ناراحتی، این حرف را زده باشد. با شروع تمرینات، با او صحبت می کنیم تا از این تصمیم منصرف شود و خود را برای مسابقات بعدی آماده کند.» ناگفته نماند مرحله یازدهم اردوی تیم ملی کشتی فرنگی در حالی از 6 فروردین آغاز شده و 11 فروردین ماه هم به پایان رسید که سوریان در روزهای اول این اردو غایب بود. برخی سایت های خبری مدعی بودند قرار بوده او به این اردو اضافه شود اما خبری مبنی بر پیوستن سوریان به اردوی یازدهم رسانه ای نشد.


منبع : خراسان