تبیان، دستیار زندگی
طی سال های اخیر و به دنبال تجدید حیات حجامت به عنوان یك شیوه ی درمانی، پزشكان و متخصصان متعددی درمورد آن تحقیق و اظهار نظر كرده اند كه در این جا تنها دو مورد به عنوان نمونه ذكر می شود ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تحقیقات جدید حجامت در آلمان

سیر تاریخی و علمی حجامت در تمدن بشری(2)


طی سال های اخیر و به دنبال تجدید حیات حجامت به عنوان یك شیوه ی درمانی، پزشكان و متخصصان متعددی درمورد آن تحقیق و اظهار نظر كرده اند كه در این جا تنها دو مورد به عنوان نمونه ذكر می شود :


نقش حجامت در درمان عوارض جانبازان شیمیایی

آقای دكتر كدیور فوق تخصص در جراحی قلب و عروق می گوید :

"خود من موقع جنگ ایران و عراق در سال 1363 در مجروحین عزیز شیمیایی شده با گاز خردل و ادم حاد ریوی و تورم شدید نسوج اندام مختلف، عمل حجامت را توام با انداختن زالو به اندام های مبتلا به كار بردم و نتیجه موفقیت آمیز بود.

در جنگ ویتنام نیز عمل حجامت در مجروحین و مبتلایان به ادم حاد ریوی حاصل از  DIOXINS (عامل نارنجی ) نجات بخش بوده است."

چگونه می توان شیوه ی درمانی حجامت را به دلیل اینکه متعلق به دوران قرون وسطی است، نادیده گرفت و از كاربرد آن صرف نظر كرد؟ در صورتی که می تواند در كوتاه ترین زمان ممکن، بدون ایجاد عوارض جانبی و هزینه ی گران و وقت گیر باعث بهبود بیماری در یك مرحله شود.


تحقیقات جدید حجامت در آلمان

یوهان آبل (JOHANN ABELE ) پزشك آلمانی در كتاب خود با عنوان " حجامت شیوه ی درمان آزمون شده " كه در سال 1997 چاپ شده، در مورد حجامت می گوید:

"من اعتقاد راسخ دارم كه نه تنها امروز بلكه برای همیشه،‌ امر حجامت را در درمان بیماری ها نباید نادیده گرفت. حجامت پدیده ای است كه در خود تنظیمی كردن عملكرد بدن انسان دخالت دارد. امری كه هرگز با روش های دیگر نمی توان آن را جایگزین كرد... مطالعات ما نشان می دهد كه در آلمان می توان 75 درصد بیماری ها را با شیوه های درمان طبیعی از جمله حجامت مداوا كرد. "

وی در كتاب خود از بیمارانی نام می برد كه تنها با یك بار حجامت بیماری چندین ساله شان بهبود یافته است و می افزاید:

" جان كلام اینكه چگونه می توان شیوه ی درمانی حجامت را به دلیل اینکه متعلق به دوران قرون وسطی است، نادیده گرفت و از كاربرد آن صرف نظر كرد؟ در صورتی که می تواند در كوتاه ترین زمان ممکن، بدون ایجاد عوارض جانبی و هزینه ی گران و وقت گیر باعث بهبود بیماری در یك مرحله شود."

وی ضمن مقایسه حجامت با سایر روش های درمانی اظهار می دارد :

" پزشكی كه با اثرات و كاربرد بادكش و حجامت در درمان بیماری های گوناگون آشناست، در برخورد با هر نوع بیماری بدون تردید،‌ ابتدا در اندیشه ی انجام حجامت است و بعد درمان های دیگر، زیرا در شرایط امروزی و با تعدد مراجعات، عملا ثابت شده كه بادكش و حجامت آسان ترین و سریع ترین روش درمان است. "

یوهان آبل در كتاب خود به بررسی و تحقیق در مورد اثرات حجامت در مواضع مختلف بدن پرداخته است كه در این قسمت بطور خلاصه به بیان برخی از نتایج تحقیقات وی می پردازیم:


الف ـ حجامت در ناحیه سه گوشه ی شانه:

از این ناحیه تمامی آسیب و التهابات سر را می توان معالجه نمود. همچنین حجامت در این نقطه موجب درمان التهاب حلق و عفونت لوزه می شود. حجامت در این ناحیه برای درمان EPICONDILITIS(التهاب استخوان بازو) و درد و تورم مفاصل  موثر است و موجب تسریع گردش خون در غده ی تیروئید می شود... كسانی را كه دچار افسردگی بوده و خلق و خوی مساعدی ندارند، باید در این ناحیه تحت ماساژ و بادكش قرار داد.

فردی كه به مدت 4 هفته دچار TONSILITIS (التهاب لوزه) و اكستراسیستول* بود و حتی با مصرف آنتی بیوتیك های زیاد بهبود نیافته بود ، یك روز بعد از حجامت در ناحیه ی سه گوشه ی شانه، به آرامش و بهبودی قلب خود دست یافت و یك هفته پس از آن ، عفونت وی برطرف شد.


ب ـ ناحیه ی صفرا و كبد:

حجامت در این ناحیه عبور صفرا در مسیر خود را تسهیل می كند و در مورد سندرم POST CHOLECYSTECTOMY (برداشتن کیسه ی صفرا ) سریعا موجب بهبودی می شود كه كمتر روش درمانی از این نظر با حجامت قابل مقایسه است. حجامت دراین ناحیه هم چنین اثرات درمانی بر آب مروارید و سینوزیت مزمن  دارد.


ج ـ ناحیه ی ریه :

حجامت در این ناحیه موجب تسهیل گردش خون ریوی و آسان شدن عملكرد قلب شده و در مواردی مثل برونشیت، آسم و نیز عفونت ریه موثر است. كسانی كه دچار عفونت های ریه هستند، با حجامت مداوا می شوند . تجربیات BOCHMANN-HUFELAND حاكی از موثر بودن حجامت در مبتلایان به پنومونی(ذات الریه) با تب بالا می باشد.


د ـ ناحیه ی كلیه و مثانه :

بعد از حجامت ناحیه ی صفرا، مهم ترین نقطه برای پاكیزه كردن بدن از مایعات مضر ، این ناحیه است. حجامت در این ناحیه انسداد در لوله های گلومرولار را برطرف می سازد و در نتیجه بیماری های كلیه  و بسیاری از بیماری های مرتبط با عملكرد كلیه ها درمان می شوند. برخی دیگر از اثرات درمانی حجامت در این ناحیه عبارتند از : اكلامپسی، آسم  و داغ شدن بدن هنگام یائسگی.


ه ـ ناحیه ی لگن خاصره كوچك و تخمدان ها :

برخی از اثرات حجامت در این ناحیه عبارتند از : تنظیم سیستم مثانه و كیسه ی صفرا ، تقویت جریان خون در لگن كوچك و تقویت غدد جنسی ، بهبود  آرتروز  كمر و‌ باسن و زانو ،‌ درمان ناراحتی های دوران یائسگی  ، فشار خون بالا ، دیسمنوره  (قائدگی دردناک) و آمنوره(قطع شدن خون حیض)، بیماری های پروستات  ، هموروئید .


و ـ ناحیه ی كنترل فشار خون بالا:

حجامت در این نقطه برای رفع درد كمر و فشار خون بالا مطلوب است. معمولا فشار خون بین 30-10 میلی متر جیوه كاهش می یابد و برای ماه ها بدون تغییر می ماند. لذا داروی مصرفی بیمار را می توان كم کرد. هم چنین با انجام حجامت در این ناحیه معمولاً سرگیجه ، وزوز گوش  و مشاهده ی اجسام فنری در جلوی چشم رفع می شوند.

دكتر یوهان آبل در كتاب خود هم چنین به بیان و توضیح موارد متعددی از بیمارانی كه با حجامت درمان شده اند پرداخته كه توضیح همه ی آنها در این جا میسر نمی باشد و علاقمندان می توانند به ترجمه ی این كتاب مراجعه كنند.

پی نوشت :

*اكستراسیستول: ضربه ی زودرس در ریتم بطن یا دهلیز قلب که ارتباطی با ریتم معمولی آن ندارد و به علت پیدایش تحریک در بعضی از قسمت های قلب در خارج از گره های آن تولید می شود.

دكتر رضا منتظر- عضو هیئت علمی موسسه ی تحقیقات حجامت ایران


*مطالب مرتبط در این سایت:

سیر تاریخی و علمی حجامت در تمدن بشری (1)

تاریخچه ی حجامت در ایران

نقش حجامت در تقویت سیستم ایمنی بدن

حجامت و احتمال ابتلا به ایدز و هپاتیت

عود بیماری بعد از درمان با حجامت؟!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.