تبیان، دستیار زندگی
یست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اولین روز بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با اجرای نمایش‌های خیابانی در محوطه تئاترشهر كار خود را آغاز كرد. اجراها و استقبال تماشاگران در بخش خیابانی، اجرای همزمان ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارشی از نخستین روز برگزاری بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

اولین روز بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با اجرای نمایش‌های خیابانی در محوطه تئاترشهر كار خود را آغاز كرد.

اجراها و استقبال تماشاگران

در بخش خیابانی، اجرای همزمان سه نمایش خیابانی، سه حلقه از تماشاگران در محوطه تئاترشهر ایجاد كرد كه به خودی خود دیدنی بود.

با پایان هر اجرای خیابانی، گروه دیگری اجرای خود را شروع می‌كرد و این روند تا ساعت 18 ادامه داشت. با غروب خورشید چراغ‌های خیمه روشن شد كه نشان می‌داد بخش دیگری از برنامه كه پیش از این، اجرای تعزیه عنوان شده بود در خیمه ادامه می‌یابد.

در بخش صحنه‌ای نیز پنج نمایش"رستم و سهراب"، "نوای اسرارآمیز"، "تقدیم به پدر و پسرم... "، "مرگ و شاعر" و"مرگزار سیاه سرخ" روی صحنه رفتند. نكته جالب توجه درباره این نمایش‌ها این بود كه نمایش‌های نوای اسرارآمیز و مرگ و شاعر كه پیش از این نیز در مجموعه تئاترشهر روی صحنه بودند، بیشترین تماشاگر را به خود اختصاص دادند.

در تالار اصلی نیز نمایش رستم و سهراب كه قرار بود اجرای آن 105 دقیقه باشد، 120 دقیقه به طول انجامید.

 بخش خارج از جشنواره

در اولین شب جشنواره، كارگاه نمایش، با اجرای رپرتوار آثار كارگاهی به عنوان بخش خارج از جشنواره، همچنان پرمخاطب بود.

نمایش‌های كارگاه نمایش كه بدون فروش بلیط و برای مخاطبان خاص و دعوت شده انجام می‌شود، هر روز ساعت‌های 16 و 20 روی صحنه‌ می‌روند.

در این روز نمایش"خط، نقطه، صفحه" به كارگردانی رضا كشاورز اجرا شد كه روش كارگاهی این گروه"میمو نیامیزم در طبیعت" بود‌‌.

تغییرات چشم‌گیری در ساختار مجموعه تئاترشهر

همزمان با آغاز بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، اتاق روابط عمومی مجموعه به طبقه همكف و بخشی از ورودی غربی انتقال یافت.

همچنین همزمان با افتتاحیه بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، اتاق تشریفات خبرنگاران در محل دفتر مدیریت مجموعه تئاترشهر راه‌اندازی شد. ‌‌‌این اتاق كه در طبقه دوم ساختمان مجموعه تئاترشهر قرار دارد، جهت سرویس‌دهی به خبرنگاران رسانه‌های جمعی در نظر گرفته شده است.

 دكور نمایش"تقدیم به پدر و پسرم..." نرسید

دكور نمایش"تقدیم به پدر و پسرم با عشق" كه از شهر آبادان و در اولین روز جشنواره در تالار سایه اجرا شد، به تهران نرسید.

این گروه با هماهنگی كارگاه دكور و با بهره‌گیری از امكانات موجود مجموعه تئاترشهر، دكور نمایش را آماده كرد و این مشكل هیچ تأثیری در اجرای كار نگذاشت.

انتشار نخستین شماره نشریه روزانه و كاتالوگ جشنواره

نخستین شماره نشریه روزانه بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، همچون سال‌های گذشته از نخستین روز برپایی این رویداد بزرگ منتشر شد.

‌‌مدیر مسؤول این نشریه دكتر ‌سعید كشن‌فلاح‌ و سردبیری آن را ‌بابك فرجی‌ برعهده دارد. در این نشریه مطالبی چون‌ معرفی نمایش‌های روزانه، نقدها، گزارش و گفت‌وگوهای تخصصی به چاپ می‌رسد.

كتاب (كاتالوگ) بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز در نخستین روز از برپایی این رویداد بین‌المللی منتشر شد.

‌‌‌این كتاب (كاتالوگ) شامل مطالبی چون‌ پیام‌ها، معرفی هیأت انتخاب، منتخب تولیدات صحنه‌ای سال 85، معرفی نمایش‌"عشقه" ویژه سال پیامبر اعظم(ص)، جشنواره جشنواره‌ها، معرفی بخش بین‌الملل، منتخب تولیدات خیابانی سال 85، جشنواره‌های مناطق، معرفی تالارها، بزرگداشت‌ها، معرفی شورای سیاست‌گذاری و مروری بر بیست‌وچهار دوره جشنواره تئاتر فجر است.

این كتاب (كاتالوگ) به مدیر مسؤولی دكتر ‌سعید كشن‌فلاح‌ و سردبیری ‌وحید سعیدی‌ منتشر شده است.

 مشكلات ورودی تالار قشقایی و استقبال كم‌نظیر علاقه مندان‌

تعداد زیاد تماشاگران و مشكلات ورودی تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر منجر به تأخیر یك ساعته اجرای نمایش "مرگ و شاعر" شد.

‌‌مشكلات ورودی قشقایی كه در پی ریزش دیواره مجموعه تئاترشهر در سال گذشته، همچنان و به ‌‌رغم پیگیری‌های مسؤولان مجموعه تئاترشهر مرتفع نشده است، در پی استقبال كم‌نظیر تماشاگران از اجرای نمایش ‌مرگ و شاعر‌ نوشته نغمه ثمینی و كار كیومرث مرادی باعث شد تا نمایش مذكور كمی با تأخیر در سانس اول و یك ساعت تأخیر در سانس دوم در تالار قشقایی این مجموعه روی صحنه برود.

ظرفیت تماشاگر تالار قشقایی 116 نفر است كه در طی اجرای دو سانس نمایش ‌مرگ و شاعر‌ در جشنواره، پذیرای بیش از 300 تماشاگر علاقمند بود.

زهرا شایان فر، ایران تئاتر