تبیان، دستیار زندگی
حملات تروریستی بروکسل ثابت کرد، با وجود مبازره ای که با زیر شاخه های این گروه تکفیری در دو کشور سوریه و عراق صورت می گیرد و ائتلاف بین المللی موسوم به «ضد داعش» به رهبری آمریکا که شماری از کشورهای اروپایی در آن مشارکت دارند، نه تنها تضعیف نشده، بلکه همچنا
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : قبس زعفرانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیام حملات تروریستی بروکسل

حملات تروریستی بروکسل ثابت کرد، با وجود مبازره ای که با زیر شاخه های این گروه تکفیری در دو کشور سوریه و عراق صورت می گیرد و ائتلاف بین المللی موسوم به «ضد داعش» به رهبری آمریکا که شماری از کشورهای اروپایی در آن مشارکت دارند، نه تنها تضعیف نشده، بلکه همچنان با قدرت به فعالیت خود ادامه می دهد ...

قبس زعفرانی - بخش سیاست تبیان

بروکسل

انفجارهای اخیر بروکسل همانند انفجارهای پاریس توسط افرادی انجام شده اند که برخلاف تصورات غرب، افرادی سرخورده  و به حاشیه رانده شده در جوامع خود نبودند، بلکه با توجه به برعهده گرفتن مسئولیت این حملات و بمبگذاری های تروریستی از سوی گروه تکفیری «داعش» ثابت شد که این گروه تروریستی دارای عواملی نفوذی و چه بسا گروه ها و هسته های خفته و فعال در پایتخت های مختلف اروپایی است که با سران داعش در کشورهایی مانند سوریه  و عراق و در این اواخر لیبی به طور مستقیم در ارتباط هستند و از جانب آنها هدایت شده و فرمان می گیرند.
دلیل این مدعا آن است که انفجارهای زنجیره ای بروکسل تنها 4 روز پس از دستگیری فردی به نام «صلاح عبد السلام» و به دنبال مکالمه تلفنی وی با یکی از دوستانش در بلژیک رخ دادند که گفته شده، یکی از طراحان این حملات تروریستی به شمار می آمده است.

شهر بروکسل به طور اتفاقی برای این حملات انتخاب نشده و یکی از دلایل این انتخاب، این بوده که این شهر قلب اتحادیه اروپا شمرده می شود و داعش با این حملات درصدد بوده، نشان دهد که به قلب اروپا زده است.

از سوی دیگر، حملات تروریستی بروکسل ثابت کرد، با وجود مبازره ای که با زیر شاخه های این گروه تکفیری در دو کشور سوریه و عراق صورت می گیرد و ائتلاف بین المللی موسوم به «ضد داعش» به رهبری آمریکا که شماری از کشورهای اروپایی در آن مشارکت دارند، نه تنها تضعیف نشده، بلکه همچنان با قدرت به فعالیت خود ادامه می دهد، به گونه ای که گزارش ها تاکید می کند که در طول یک سال و نیم گذشته (از زمان تشکیل ائتلاف بین المللی ضد داعش به رهبری آمریکا و آغاز به اصطلاح مبارزه با آن در عراق و سوریه) صدها جوان مسلمان از سراسر نقاط جهان از جمله قاره اروپا را جذب خود کرده است.
موفقیت داعش صرفا به جذب این جوانان محدود نشده، بلکه انفجارهای بروکسل و پاریس نشان دادند، این گروه در انتقال سریع تاکتیک و راهبرد عملیاتی خود نیز موفق بوده و با این تاکتیک و راهبرد به عمق کشورهایی نفوذ کرده که پیش تر علیه این گروه اعلام جنگ کرده بودند.
از سوی دیگر، فاصله کوتاه میان حملات پاریس و بروکسل نشان می دهد که داعش به طور جدی در حال برنامه ریزی برای به حداکثر رساندن نفوذ خود در اروپا و ضربه زدن به کشورهای اروپایی است، به همین دلیل اطمینان داریم و تاکید می کنیم که حملات بروکسل آخرین حملات سال جاری میلادی داعش در اروپا نخواهد بود.
همانگونه که باید توجه داشت، شهر بروکسل به طور اتفاقی برای این حملات انتخاب نشده و یکی از دلایل این انتخاب، این بوده که این شهر قلب اتحادیه اروپا شمرده می شود و داعش با این حملات درصدد بوده، نشان دهد که به قلب اروپا زده است.
البته اطلاعات و آمار رسمی نشان می دهد، بیش تر تروریست های اروپایی که در صفوف داعش در عراق و سوریه مبارزه می کنند (بیش از 450 نفر براساس آمار رسمی و 560 نفر براساس آمار غیر رسمی) بلژیکی هستند.
انفجارهای زنجیره ای بروکسل همچون انفجارهای پاریس بار دیگر بر سیاست های به اصطلاح مبارزه با تروریسم از جمله گروه تروریستی تکفیری «داعش» کشورهای اروپایی خط بطلان کشید و به آنها یادآور شد، راه حل های امنیتی که برای مبارزه با تروریسم در پیش گرفته اند، به تنهایی علاج کار نیست و در کنار آن لازم است، به اشتباهات فاجعه بار خود در کشورهایی مانند سوریه، عراق، یمن و لیبی اعتراف و آنها را اصلاح کنند و اولین گام در این راه قطع حمایت های خود از حکومت های فاسد عربی و گروه های تروریستی مسلح فعال در منطقه است.
بدون تردید ما این حملات تروریستی را محکوم و با قربانیان بی گناه آنها چه در پاریس و بروکسل و چه در هر نقطه دیگر اروپا و جهان غرب اعلام همبستگی می کنیم، همانگونه که عاملان آنها هر گروهی که باشد، چه داعش و چه غیر داعش محکوم می کنیم، اما در عین حال تاکید و یادآوری می کنیم که ما هم قربانیان بی گناهی داریم که حق داریم با آنها اعلام همبستگی کنیم و از کشورها و حکومت های اروپایی بخواهیم، ضمن محکوم کردن این حملات با قربانیان آنها اعلام همبستگی کنند.
با توجه به آنچه گذشت، امید داریم، انفجارهای تروریستی بروکسل حکومت های اروپایی را به بازنگری در سیاست های نابخردانه و کوته نظرانه اشان وادار کند، چه در غیر این صورت باید در انتظار وقوع انفجارهای جدیدی باشند که جای جای قاره سبز را هدف خواهند گرفت که در چنین شرایطی باید گفت که اروپایی ها همان چیزی را برداشت خواهند کرد که کاشته اند.