تبیان، دستیار زندگی
زبان و ادبیات مهمترین شاکله هویت فرهنگی هر کشور و ملتی محسوب می شود. ادبیات به شبکه های اجتماعی مجازی نسل جدیدی از فضای روابط اجتماعی هستند و با اینکه عمر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شبکه های اجتماعی مجازی، بستری برای آموزش و یادگیری

زبان و ادبیات مهمترین شاکله هویت فرهنگی هر کشور و ملتی محسوب می شود. ادبیات به شبکه های اجتماعی مجازی نسل جدیدی از فضای روابط اجتماعی هستند و با اینکه عمر خیلی زیادی ندارند، توانسته اند به خوبی در زندگی مردم تغییر ایجاد کنند.

شبکه های اجتماعی به مثابه پدیده ای نوین از نسل جدید وب توانسته است با بهره گیری از فناوری های نوین ارتباطی، آرمان های انسانی را در همه حوزه ها تغییر دهند. بسیاری از جنبه های فضای شبکه های اجتماعی مجازی و پایگاه هایی که در قالب رسانه های اجتماعی کار می کنند، هنوز ناشناخته مانده است، بنابراین بررسی همه جانبه این شبکه ها مخصوصا بررسی قابلیت های آن در حوزه آموزش و یادگیری باید در اولویت قرار گیرد.

شكی نیست كه موفقیت آموزشی هر دانش آموزی تا حدودی وابسته به ویژگی های فردی اوست، اما نباید فراموش كرد كه دانش آموز به عنوان عضوی از مدرسه، خانواده و اجتماع، ممكن است به منابع و حمایت های مختلفی دسترسی داشته باشد كه در موفقیت آموزشی او تاثیر مهمی بیافریند.
دیدگاه شبكه با مطالعه روابط اجتماعی بین مجموعه ای از افراد، به تحلیل ساخت اجتماعی می پردازد و ضمن توجه به كل ساخت، الگوی روابط موجود در داخل ساخت را نیز بررسی می كند.

شبکه های اجتماعی در اواخر ده 90 ظهور یافتند.
شبکه های اجتماعی همچون سیلابی هستند که جوامع را فرا گرفته و در حال پیشروی هستند به طور کلی در پژوهش ها، اثرات منفی شبکه های اجتماعی بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند و کمتر به جنبه های مثبت آن پرداخته شده است.

آنچه در بین اکثریت شبکه ها مشترك است، داشتن امکان برقراری ارتباط، تعامل و به اشتراك گذاری محتوا در این گونه شبکه ها از طریق ایجاد یک حساب کاربری و متصل نمودن آن با حساب های کاربری دیگران به منظور ساختن شبک شخصی است.
از حداقل کاربردهای شبکه ها در مدارس می تواند امکان برقراری ارتباط بین دانش آموزان، همکلاسی ها  حول محور و محتوای علمی باشد.
اکثریت قریب به اتفاق دانش  آموزان از شبکه های اجتماعی آگاه هستند و از آن ها برای برقراری روابط دوستانه استفاده می کنند.
البته بیشتر تحقیقات و پژوهش ها نشان می دهد که دانش آموزان بیشتر برای اهداف تربیتی از این شبکه ها استفاده می کند.

به امید اینکه شبکه های اجتماعی را در زمان مناسب و باهدفی شایسته به عنوان راهی برای رسیدن به خواسته های مطلوب مان بکار بگیریم و دچار افراط نشویم.

مرکز آموزش الکترونیکی موسسه تبیان

تنظیم: مرجان سلیمانیان