تبیان، دستیار زندگی
ظم انقلاب" منتشر شد کتاب "هنر باید متعالی باشد"، توصیه هایی برای اهالی هنر، پنجمین عنوان از مجموعه کتابهای راهبرد جوان و دربرگیرنده گزیده ای از بیانات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی پیرامون هنر و هنرمند که بین سالهای 1368 ت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"هنر و هنرمند در بیان رهبر معظم انقلاب" منتشر شد

کتاب "هنر باید متعالی باشد"، توصیه هایی برای اهالی هنر، پنجمین عنوان از مجموعه کتابهای راهبرد جوان و دربرگیرنده گزیده ای از بیانات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی پیرامون هنر و هنرمند که بین سالهای 1368 تا 1383 و در دیدار با اصحاب فرهنگ و هنر، مسئولان سازمان صدا و سیما، نخبگان و متولیان فرهنگی کشور ایراد شده در 72 صفحه به زیور طبع آراسته شد.

به گزارش خبرگزاری مهر ، به نقل از روابط عمومی موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، "هنر باید متعالی باشد" مجموعه ای است راهبردی، جذاب و بدیع که در بردارنده مطالبی ارزشمند در حوزه های مختلف هنری از قبیل سینما، موسیقی ، معماری، خوشنویسی ، صنایع دستی و ... است و هنر فاخر و مختصات تولیدی هنری برخاسته از متن انقلاب اسلامی ایران را برای اهالی هنر و علاقمندان به این عرصه، ترسیم می کند.

این کتاب که در قطع پالتویی و به شیوه "گزیده بیانات" منتشر شده ، همچنین توصیه هایی خواندنی برای متولیان بخشهای مختلف فرهنگ و هنر کشور را در خود جای داده است. "آسیب شناسی هنر متعالی، بحث زیبایی شناختی هنر، نگاه به هنر به عنوان ابزاری کارآمد در بسط اندیشه های والای اسلامی و انسانی، بهره برداری از زبان شاخه های مختلف هنری به بهترین شکل در ارتقای معرفت اجتماعی، استفاده از ظرفیت بی نظیر هنرهای نمایشی در مقابله با فرهنگ بیگانه، پرهیز از قشری گری و تظاهر در پرداختن به عناصر دینی در هنر و تاثیر انقلاب بر هنر و هنرمند ایرانی " از جمله برخی موارد ذکر شده در این کتاب است.

در بخش دیگری از کتاب که بیانات دردیدار با وزیر ارشاد در سال 1371 می باشد ، آمده است : "ما از لحاظ هنر، عقب هستیم. دنیا از ابزارهنر، علیه انقلاب، به اشد وجه استفاده می کند ، آن وقت اینجا اگر چنانچه به هنرمندی گفته شود که "آقا! شما این فیلم را در خدمت انقلاب و در دفاع از انقلاب بساز" فورا می گوید: ما هنر را برای اهداف سیاسی نمی توانیم به کار ببریم ! هنر برای هنر است.

این بدان معناست که دشمن به ما می گوید: با این حربه شما را می کوبیم ، شما با این حربه برای دفاع از خودتان استفاده نکنید ! هنرمند مسلمان، هنرمندی است که حاضر است با هنر، حقایق و اصالت ها را بیان کند، منتها هنرمند را نباید وارد بازی های خطی و سیاسی کرد و به خدمت فلان حزب و گروه گرفت . اما آنجایی که پای حفظ نظام و ارزشهاست ، شما نمی توانید بگویید من نه این طرف هستم و نه آن طرف؛ این بی هویتی است.

همچنین توجه جدی مسئولان به مسائل اقتصادی هنرمندان، اهتمام به هنرهای سنتی با معیارهای اسلامی، تاکید بر بسط هنرمتعهد در قالب و مضمون ، پرهیز از ورود هنرمندان به بازی های سیاسی، تزریق شوق آفرینی و امید در عمق تولیدات هنری، تبیین مرز میان موسیقی فاخر و مبتذل، استفاده از نخبه ها در تولید آثار موسیقی و تصنیف به ویژه در آثار انقلابی از جمله دیگر موضوعات مورد بحث در این کتاب است.

در بخشی از این کتاب که بیانات رهبر معظم انقلاب در سال 78 و در دیدار با مسئولان انتشارات سروش است ، می خوانیم :

در دوران مبارزات، موسیقی هایی از دنیای بیرون به ایران می آمد و در سطح مبارزین پخش می شد؛ مثل سمفونی چهارم بتهوون یا شور علی اف . شور علی اف، آن موسیقی است که یک روز در شوروی - در روسیه سابق؛ ظاهرا مربوط به قبل از شوروی یعنی حدود سال 1914 میلادی - نواخته شده و همه ملت را حرکت داده و به میدان جنگ برده است ! ببینید موسیقی هایی که صادر می شده و از مرزها به اینجا می آمده ، اینها بوده است.

الان هم من خیال می کنم خیلی از موسیقی های غربی - البته غیر از موسیقی های خاص رقص و موسیقی فلان و اینها - که متعلق به اساتید معروف است ، از لحاظ مفاهیم، از این دلی دلی های ما خیلی پرمغزتر وقوی تر باشد. باید ببینیم ما چه چیزی را داریم بیرون می دهیم؛ این که حالا استقبال می کنند، دلیل نمی شود ! بله معلوم است که شما هر چیزی را از اینجا صادر کنید، بالاخره یک مشت علاقمندند ! این دلیل نمی شود ، داعیه ما اسلام است ، آن مفاهیمی است که انقلاب از اسلام ارائه می دهد.... آن موسیقی که میل به ابتذال دارد ، حرام است؛ خواه سنتی، خواه غیر سنتی، خواه ایرانی ، خواه غربی .

کتاب "هنر باید متعالی باشد" با قیمت 400 تومان و در شمارگان 3 هزار نسخه منتشر و روانه بازار شده است.

"اخلاق باید محمدی باشد" به چاپ دوم رسید

کتاب "اخلاق باید محمدی باشد" اولین عنوان از مجموعه کتاب های "راهبرد جوان" که به تشریح گوشه هایی از سیره پیامبراعظم(ص) در بیان رهبر فرزانه انقلاب اسلامی پرداخته بود به چاپ دوم رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل ازروابط عمومی موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی دراین کتاب که درقطع پالتویی 72 صفحه و به شیوه گزیده بیانات منتشر و روانه بازار شده است ، ضمن بازخوانی برگ هایی از تاریخ پرفراز و نشیب صدر اسلام و حیات نورانی رسول اعظم(ص) ، پرده هایی خواندنی از سیره نبوی در بیان شیوا و گیرای رهبرفرزانه انقلاب گردآوری و تدوین شده است ، چاپ اول این کتاب در ابتدای پاییز با تیراژ 3 هزار نسخه روانه بازار شده بود.

بنا بر این گزارش کتابهای "حرفی برای تمام فصول" مجموعه ای جذاب که گزیده بیانات رهبر فرزانه انقلاب درباره قرآن و اهمیت توجه به کلام وحی، توصیه هایی درباره قرائت و تفسیر قرآن را در خود جای داده است و همچنین "ورزشکاران نمی میرند، ورزش می کنند" مجموعه ای بدیع که ورزش و اهمیت توجه به آن در سطوح مختلف توصیه هایی درباره ورزش قهرمانی و پهلوان پروری در بیان رهبر معظم انقلاب است نیز در نوبت دوم چاپ قرار گرفتند . این دو عنون نیز که در اواسط پاییز منتشر شدند در چاپ اول با شمارگان 3 هزار نسخه و قیمت 400 تومان عرضه شده بودند.

"راهبرد جوان" نیزعنوان مجموعه ای است جدید که تلاش دارد ضمن بازنشر بیانات رهبر معظم انقلاب در موضوعات مختلف، مباحث موضوعی را در قابل راهبردهایی موجز و موثر با نگارشی منسجم در اختیار مخاطبان و علاقمندان بویژه نسل جوان قرار دهد. از این مجموعه تاکنون شش عنوان کتاب به زیور طبع آراسته شده است .

شایان ذکر است "راهبرد جوان" عنوان مجموعه ای است جدید که تلاش دارد ضمن بازنشر بیانات رهبر فرزانه انقلاب در موضوعات مختلف، مباحث موضوعی را در قالب راهبردهایی موجز و موثر با نگارشی منسجم در اختیار مخاطبان و علاقمندان به ویژه نسل جوان قرار دهد.

منبع : خبرگزاری مهر