تبیان، دستیار زندگی
پرویز پرستویی و همچنان می تواند بدرخشد به شرط آن كه قابلیت او توسط كارگردان ها كشف شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استعداد پایدار آقای بازیگر

پرویز پرستویی همچنان می تواند بدرخشد به شرط آن كه قابلیت او توسط كارگردان ها كشف شود.

طهماسب صلح جو (منتقد)-بخش سینما و تلویزیون تبیان
پرویز پرستویی

1.پرویز پرستویی جزو آن دسته از بازیگرانی است كه از تئاتر به سینما آمده است و این رویكرد بازیگران از تئاتر به سینما قبل از انقلاب هم رواج داشته است و پیشینه ای طولانی دارد. اما در دوره بعد از انقلاب یك دوره جدید از ورود تازه نفس های تئاتر به سینما شكل گرفت.شاید یكی از دلایل آن این بود كه جلوی فعالیت بسیاری از بازیگران پیشین، بعد از پیروزی انقلاب گرفته شد و فرصتی پیش آمد كه كارگردان ها و بازیگران تازه ای، به سینما آمدند و در واقع سینمای بعد از انقلاب بیشتر با حضور نسل جدید بازیگران تئاتر شكل گرفت.

اگر در سالهای اخیر پرستویی را بیشتر در قامت مردی میان سال، خسته، با نگاهی غمگین و بغض آلود در فیلم ها می بینیم، به نظر من این مشكل كارگردان ها است و این مساله ربطی به خود پرستویی به عنوان بازیگر ندارد

2. آنچه كه در روند بازیگری پرویز پرستویی اهمیت دارد، این است كه  او مسیر را گام به گام و پله پله طی كرده است؛ مثل بعضی از بازیگران نبوده است كه یك شبه سوپراستار شود. در دوره ای پرستویی در فیلم ها بازی می كرد و مردم آنچنان او را نمی شناختند و مرحله به مرحله به جایی رسید كه توانایی خود را به عنوان یك بازیگر به اثبات رساند. پرستویی بعد از گذراندن این مراحل، جلوه های تازه ای از بازیگری خودش ارائه داد كه می توان بازی در نقش های كمدی را از آن دست دانست. بازی او در نقش های كمدی خیلی ها را غافلگیر كرد، مثل بازی در لیلی با من است و بعد ازآن در فیلم مارمولك. او استعداد ویژه ای در ایفای نقش های كمدی از خود نشان داد و در حال حاضر هم كه دیگر سن و سالی از او گذشته بازهم دارد با شور و حال روزگارجوانی اش به كارش ادامه می دهد.

3.من به این عقیده دارم كه در سینما بازی مهم نیست، بازیگر مهم است و كسانی مثل پرستویی و هم نسل هایش با دوام خودشان در سینما نشان دادند كه فقط به خاطر بازی در نقش های خوب نیست كه ماندگار شده اند. تجربه نشان داده است كه خیلی از آدم های معمولی به عنوان نابازیگر وارد سینما شده اند و نقش های خوبی هم بازی كرده اند، اما هیچ گاه مقام بازیگری را به دست نیاوردند. حتی كسانی بودند كه از طریق روابط و دیگر راه ها وارد سینما شدند اما آنها هم هیچ گاه بازیگر نشدند. بازیگری به ماندگاری حضور روی پرده سینما شكل می گیرد و معنا پیدا می كند و پرویز پرستویی یكی از آن ماندگارها است. بازیگری كه بیش از بازیگری، حضور خودش ارزش دارد.

4.این نكته را نباید نادیده گرفت كه یكی از بخش های عمده بازیگری پرستویی در سینما بر می گردد به همكاری او با ابراهیم حاتمی كیا، كه البته نقش های متفاوتی در فیلم های او بازی كرده است كه ماندگار ترین آنها حاج كاظم آژانس شیشه ای است.اگر در سالهای اخیر پرستویی را بیشتر در قامت مردی میان سال، خسته، با نگاهی غمگین و بغض آلود در فیلم ها می بینیم، به نظر من این مشكل كارگردان ها است و این مساله ربطی به خود پرستویی به عنوان بازیگر ندارد.چون آنچه مهم است استعداد پایدار پرستویی در بازیگری است و اگر كارگردان ها از یك وجه و برش توانایی بازیگری او استفاده می كنند، این به بی سلیقگی كارگردان ها در استفاده از بازیگری او بر می گردد.