تبیان، دستیار زندگی
اوباما : باید به دوستانمان و همچنین به طرف ایرانی بگوییم که آنها باید راه موثری برای تقسیم منطقه و ایجاد نوعی صلح سرد بیابند ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آقای اوباما اشتباه به عرضتان رسانده اند 

اوباما : باید به دوستانمان و همچنین به طرف ایرانی بگوییم که آنها باید راه موثری برای تقسیم منطقه و ایجاد نوعی صلح سرد بیابند ...

سید محمد آقامیری- بخش سیاست تبیان
اوباما

همچنان که تلاش ها برای پایان یافتن جنگ های منطقه توسط بازیگران بین المللی ومنطقه ای علی الظاهر درحال به ثمر نشستن می باشد ؛ نکته های جالبی از رییس جمهور آمریکا دریک مصاحبه1  در رسانه ها منتشر شده است که نکات قابل تأملی را برای افکارعمومی منطقه  بیان نموده است. 
این مصاحبه دارای چندمطلب است که هوشیاری نیروهای دلسوز نظام و انقلاب را می طلبد تا با نگرشی عمیق به مسائل پیرامونی در منطقه ،ارزیابی مناسب از وضعیت آینده سیاسی خاورمیانه داشته باشند.
1- درقسمتی از مصاحبه با مجله آتلانتیک اوباما اشاره به متحدین منطقه ای واروپایی ،آمریکا داشته است و ایشان را طیفی فرصت طلب و راحت طلب خوانده که در صدد کشاندن پای آمریکا در بحران های منطقه ای است.
نویسنده این یادداشت معتقد است که حضور مختار گونه آمریکا در هر معرکه ای برای جلب منافع سیاسی و اقتصادی و امنیتی در هر منطقه ای از جهان است و بسیار مشکل است که باور کنیم ؛ آمریکا به سوی جنگ ها و دخالت های ناخواسته سوق داده می شود.

متحدان آمریکا در منطقه خلیج فارس به تنهایی توانایی پیروزی در این تنش ها (با ایران) را ندارند و این بدان معنی است که آمریکا باید برای ایجاد توازن قوا در منطقه نیروی نظامی خود را به کار گیرد.

2- اوباما می گوید که:«باید به دوستانمان و همچنین به طرف ایرانی بگوییم که آنها باید راه موثری برای تقسیم منطقه و ایجاد نوعی صلح سرد بیابند.»
این مطلب از زبان آقای اوباما جای بسی تعجب دارد که چگونه دولت آمریکا بعد از سال ها مذاکرات مکرر وشناخت اجمالی یا تفصیلی از مردم ونظام جمهوری اسلامی ایران تصور کرده اند که ایران به دنبال سهم خواهی در منطقه است وعلی الظاهر مشاوران محترم درست به عرض ایشان نرسانده اند که تمام اهداف جمهوری اسلامی ایران درحمایت از برخی کشورها ونهضت ها در سراسر دنیا ایجاد حس آزادی خواهی و مبارزه با ظلم وبرقراری حکومت های مردمی است که محل ایجاد انگیزه های قوی برای مبارزه با استکبار ودفاع از مظلومان باشد و در این بین سهم خواهی برای ایران اسلامی کلمه ای نامأنوس است و نمی توان با انشاء آدرس های غلط درمیان نظریه پردازان نظام اسلامی ایران ومتفکران جامعه مسیر حق وحقانیت را به کج راهه برد .
مسلم است که اگرقرار باشد برای رسیدن به اهداف نظام اسلامی ایران، مبتنی بردفاع از نهضت های آزادی خواه و ایجاد حکومت های مردمی ،تمام سهم مدنظر شما برای کشور آمریکا و عربستان به حساب ایران برگردد قطعاً این کار درنظر فرزندان این انقلاب لازم الاجرا است.
دور از ذهن ملتها نیست که جمهوری اسلامی ایران به کمک هرکشوری شتافته است و اگر درعرف آن کشور برای این مساعدت سهمی در نظر باشد؛آن سهم چیزی جز بازگشت حقوق ملت ها و شراکت در ایجاد آینده ای امیدگونه از حاکمیت مردمی نبوده است.برخلاف دولتهای مستکبر غربی وعربی که سهم خود را ازملتها چپاول اموال عمومی و دست اندازی در اموال و نوامیس ودخالت در جزئی ترین مسائل داخلی کشورهای متبوع وگرفتن حقوق اولیه انسانی از مردم آن کشور می دانند.

حضور مختار گونه آمریکا در هر معرکه ای برای جلب منافع سیاسی و اقتصادی و امنیتی در هر منطقه ای از جهان است و بسیار مشکل است که باور کنیم ؛ آمریکا به سوی جنگ ها و دخالت های ناخواسته سوق داده می شود.

3- باراک اوباما سپس می گوید : متحدان آمریکا در منطقه خلیج فارس به تنهایی توانایی پیروزی در این تنش ها (با ایران) را ندارند و این بدان معنی است که آمریکا باید برای ایجاد توازن قوا در منطقه نیروی نظامی خود را به کار گیرد.
این بخش از سخنان رییس جمهور آمریکا از جمله بخش هایی است که در قسمتی از جملات حقایق را بیان نموده است تا با ایجاد اعتماد در شنونده و خواننده، بخش های دیگر بیان اوباما که حاوی اطلاعات غلط است را به مخاطبین القا نماید . 
دولت مستکبر آمریکا و تمام کشورهای منطقه از ابتدای تنش ها بین کشورهای عربی و جمهوری اسلامی ایران به خوبی می دانستند که در حد واندازه تقابل با نظام اسلامی نیستند و از سال ها قبل که کشورهای عربی در استعمار نوین امریکا بوده اند به واسطه حمایت های همه جانبه کشورهای غربی تا به حال توانسته اند در برابر ایران اسلامی موضع دفاعی خود را حفظ نمایند؛ هرچند که در نقطه تقابل وتهاجم هیچ گاه کشورهای عربی حتی با کمک های همه جانبه آمریکا ومتحدانش نخواهند توانست به اهداف خود نزدیک شوند واین همان معنای در خطر افتادن منافع آمریکا است که قدرت ریسک رویارویی با توان نظامی ایران را نخواهد داشت؛ البته این تصمیم مرهون تعقل سیاست مداران آمریکایی است؛ چرا که اگر این تعقل نبود قطعا یک تصمیم جنون آمیز فقط می توانست آمریکا را به ورطه جنگ وسپس نابودی بکشاند.

پی نوشت:

-http://www.theatlantic.com/international/archive/2015/05/obama-interview-iran-isis-israel/393782/