تبیان، دستیار زندگی
رسیدن به آرامش پس از ازدواج هم جز از طریق یک انتخاب دقیق و بررسی شده امکان پذیر نمی باشد. چنانچه مایل به ازدواج هستید، پیش از هر اقدامی باید یک سری بررسی ها و اقدامات را انجام دهید تا ببینید چقدر برای ازدواج آماده اید؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سال جدید، شروعی برای انتخاب آگاهانه تر

رسیدن به آرامش پس از ازدواج هم جز از طریق یک انتخاب دقیق و بررسی شده امکان پذیر نمی باشد. چنانچه مایل به ازدواج هستید، پیش از هر اقدامی باید یک سری بررسی ها و اقدامات را انجام دهید تا ببینید چقدر برای ازدواج آماده اید؟

مریم عطاریان-بخش کلوب ازدواج تبیان
ازدواج

ازدواج، یکی از مراحل مهم زندگی انسان به شمار می رود. نتایج اطلاعات متعدد در مورد ازدواج، نمایان گر اهمیت آن در سلامت جسمانی و روانی و شناختی افراد می باشد.
همواره از شنیدن واژه "ازدواج"، موجی از شادی و هیجانات آن، مانند مراسم جشن عقد، حلقه و ...از ذهن ما می گذرد، امّا مراسم عروسی مانند رویایی شیرین، یک شبه تمام می شود و پس از آن، چیزی که بسیار مهم است، کیفیت زندگی مشترک زوج ها در روزهای آینده است. رسیدن به آرامش پس از ازدواج هم جز از طریق یک انتخاب دقیق و بررسی شده امکان پذیر نمی باشد. چنانچه مایل به ازدواج هستید، پیش از هر اقدامی باید یک سری بررسی ها و اقدامات را انجام دهید تا ببینید چقدر برای ازدواج آماده اید؟ از طرف دیگر  به ضروری ترین نکاتی که هر کدام از دو طرف، پیش از ازدواج باید بدانند، نیز باید پرداخته شود.
فصل بهار به ویژه نوروز و تعطیلات آن، فرصت بسیار مناسبی برای پرورش واقع نگری در امر انتخاب همسر است. در طی تعطیلات نوروزی، هر روز می توانید یکی از مهارت های کسب واقع نگری در انتخاب همسر را تمرین کرده و آن را به یاد بیاورید.

روز اول فروردین: خودآگاهی و دوست داشتن خویش

ویژگی های مثبت و منفی خود را فهرست بندی کنید. به تغییر ویژگیهای منفی خود بپردازید و برای ارتقا ویژگی های مثبت خود برنامه ریزی داشته باشید.
هیجانات خود را بشناسید . ببینید توانایی مدیریت هیجانات مانند کنترل خشم را دارید؟

روز دوم فروردین: داشتن استقلال روانی

یعنی بررسی کنید و ببینید توانایی تصمیم گیری مستقلانه دارید یا خیر؟ البته تصمیم گیری مستقلانه به معنای خودمختاری نیست بلکه شما باید بتوانید با افراد هوشمند و بالغ مشورت داشته باشید ولی دهن بین نبوده و بر اساس اطلاعاتی که کسب می کنید، تصمیم نهایی را خودتان اتخاذ کنید.

روز سوم فروردین: توانایی مثبت اندیشی

اگر دایما ذهن تان درگیر رابطه قبلی است یا  به آن تعلق خاطر دارید  و یا اگر وسوسه می شوید که به نوعی مجددا به ان رابطه بازگردید، تا زمانی که پرونده این رابطه را کاملا در ذهن خود نبسته اید دنبال انتخاب همسر نباشید

برای افزایش حس مثبت اندیشی در خود، در هر واقعه ای، به دنبال نکات مثبت پدید آمده از آن باشید و در هر مساله ای به این فکر کنید که بدتر از آن هم امکانش هست؟ برای نمونه اگر در کار خود مشکلی دارید که شما را دچار استرس کرده، به این فکر کنید که اگر بی کار بودید، وضع نامناسب تری داشتید در ضمن، پیش از تمرین مثبت اندیشی، تفاوت آن را با ساده لوحی، بی خیالی و سهل انگاری درک کنید.

روز چهارم فروردین: نگاه مثبت به جنس مخالف

متاسفانه نگاه منفی نسبت به جنس مخالف میان جوانان رایج شده است لذا در صورتی که قصد ازدواج و انتخاب همسر دارید باید دیگاه خود نسبت به جنس مخالف را اصلاح کرده و بر اساس واقع نگری دست به انتخاب بزنید.

روز پنجم فروردین: بلوغ اقتصادی

منظور از بلوغ اقتصادی این است که فرد توانایی تامین یک زندگی مشترک را داشته باشد. منظور از بلوغ اقتصادی این نیست که وضعیت مالی تان بسیار مطلوب باشد و بتوانید یک زندگی مرفه و بی دغدغه را مهیا کنید بلکه منظور این است که خودتان بتوانید مسایل مالی و اقتصادی یک زندگی مشترک را اداره کنید و برای آن برنامه ریزی منسجم داشته باشید. افرادی که برای تامین زندگی به خانواده کاملا وابسته هستند و یا از روشهای ناکارآمد و غیر قابل اتکا  تامین درآمد می کنند لازم است که برای اصلاح وضعیت اقتصادی خود برنامه ریزی کرده و سپس برای انتخاب همسر اقدام کنند.

روز ششم فروردین: مراودات اجتماعی سالم

امروز وقت آن است که به بررسی این مساله بپردازید که آیا می توانید رابطه سالم و مناسب با همسالان خود برقرار کنید؟ آیا می توانید در روابط خود تعادل ایجاد کنید؟ بین صمیمیت و تنهایی تعادل برقرار کنید؟ در روابط تان هیجانات را کنترل کنید؟و ...
شما وقتی ارتباطی متعادل همراه با همدلی با اطرافیان خود دارید، آرامش را نیز به همراه خواهید آورد. در ضمن، کمک به دیگران و در نظر گرفتن خصوصیات خوب افراد و استفاده ی به موقع از آن ها در ارتباطات، موجب ایجاد رابطه ای سالم و بدون تنش و ایجاد آرامش در درون فرد می گردد برای رسیدن به این مساله، به همان اندازه که انتظار دارید دیگران با شما ارتباط مناسبی داشته باشند، خود نیز برای درک اطرافیان باید تلاش کنید.

روز هفتم فروردین: مسئولیت پذیری

به این معنا که با خودتان خلوت کنید و ببینید نسبت به کارهای شخصی خود، قول و قرارها، مسئولیتهایی که به شما واگذار می شود و .. متعهد هستید یا خیر؟

روز هشتم فروردین: دوری از خودخواهی

همانطور که از اسم زندگی مشترک بر می آید، اولین و مهمترین خصوصیت شخصی که در زندگی مشترک باید حفظ شود، خودداری از خودمحوری و داشتن حس نوع دوستی است . یعنی فقط به سود شخصی خودتان توجه نکنید و به قیمت ناراحتی و ضرر دیگران، دنبال خواسته قلبی خودتان نباشید.

روز نهم فروردین: فقدان درگیری با روابط عاطفی قبلی

اگر تجربه درگیری رابطه عاطفی و یا حتی تعلق خاطر نسبت به فردی دیگر را دارید(حتی اگر در ظاهر آن رابطه تمام شده است)، لازم است که از لحاظ روحی نیز این خاطرات را فراموش کرده باشید چرا که اگر هنوز درگیری عاطفی با ان مساله داشته باشید دایما ذهن تان درگیر رابطه قبلی است یا  به آن تعلق خاطر دارید  و حتی گاه وسوسه می شوید که به نوعی مجددا به ان رابطه بازگردید لذا تا زمانی که پرونده این رابطه را کاملا در ذهن خود نبسته اید دنبال انتخاب همسر نباشید.

روز دهم فروردین: خودداری از بلاتکلیفی

افراد بلاتکلیف جنبه های مختلف زندگی شان نامعلوم است نمی دانند وضعیت تحصیل شان چه می شود؟ چه شغلی را می خواهند ادامه دهند؟ از وضعیت شغلی خود راضی هستند؟ کجا می خواهند زندگی کنند؟  و .. کلا بلاتکلیفی در زمینه های مختلف زندگی این افراد مشاهده می شود؛ ضمن اینکه در صورت ازدواج این نابسامانی به زندگی طرف مقابل هم سرایت می کند. پس قبل از هر اقدامی برای انتخاب همسر، بررسی کنید و ببینید که برای جنبه های مهم زندگی تان تصمیم قطعی گرفته اید یا خیر؟

روز یازدهم فروردین: سلامت جسمانی و روانی

اگر بنا به هر دلیل دچار مشکلات جسمی یا روحی هستید یا بوده اید؛ تحت درمان قرار دارید و یا در گذشته قرار گرفته اید و .. لازم است قبل از  اقدام برای ازدواج، در این زمینه باپزشک معالج تان مشورت داشته باشید.

روز دوازدهم فروردین: درک تفاوت میان زن و مرد

تصمیم گیری مستقلانه به معنای خودمختاری نیست بلکه شما باید بتوانید با افراد هوشمند و بالغ مشورت داشته باشید ولی دهن بین نبوده و بر اساس اطلاعاتی که کسب می کنید، تصمیم نهایی را خودتان اتخاذ کنید

فهم تفاوتهای ارتباطی مردان و زنان به درک بهتر و مشاجرات کمتر بین زن و مرد ختم می شود. سبکهای ارتباطی میان مردان با هم و زنان با یکدیگر نیز کاملا متفاوت است.
لذا بر این اساس از همین امروز تصمیم بگیرید که به این تفاوتها بیشتر توجه کنید و در این رابطه حتما مطالعه جدی داشته باشید تا زندگی مشترکی که قصد دارید تشکیل دهید، قرین شادکامی و موفقیت باشد.

روز سیزدهم فروردین: یادگیری مهارتهای زندگی

مهارتهای زندگی عبارتند از مجموعه ای از توانایی ها که زمینه مقابله موثر با فشارهای روانی و ارایه رفتارهای مثبت و مفید را مهیا می کند.
وقتی افراد وارد زندگی مشترک می شوند یادگیری این دست مهارتها از ارزش بیشتری برخوردار است چرا که داشتن رفتارهای مثبت و حساب شده در زندگی مشترک، تبعات بسیار موثری داشته و زندگی طرف مقابل را هم تحت تاثیر خود قرار می دهد. این توانایی ها فرد را قادر می کند مسئولیتهای اجتماعی خود را بپذیرد و بدون لطمه زدن به خود و دیگران با خواستها، انتظارات و مشکلات روزانه به ویژه مشکلاتی که در ارتباط با همسر به وجود می آید به شکل موثری روبه رو شود.
سعی کنید در سال جدید یادگیری و تقویت مهارتهای زندگی را در برنامه ریزی شخصی تان حتما بگنجانید.
نوروزی شاد و فراموش ناشدنی داشته باشید.

برای اطلاع از طرح همسان گزینی تبیان اینجا کلیک کنید


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.