تبیان، دستیار زندگی
مشارکت حدودا 70 درصدی در 7 اسفند بعد از گذشت قریب به چهل سال چیزی نیست که همه انقلاب ها آن را تجربه کرده و یا بتوانند درک کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

7 اسفند هم 12 فروردین بود

مشارکت حدودا 70 درصدی  در 7 اسفند بعد از گذشت قریب به چهل سال چیزی نیست که همه انقلاب ها آن را تجربه کرده و یا  بتوانند درک کنند. آنهم با شرایطی که پول  و برنامه های بسیاری برای برهم زدن این روند به کار گرفته شده و می شود از برنامه های سخت و نظامی تا عملیات های روانی و جنگ نرم، تا بتوانند هیمنه این جمهوریت و اسلامیت را بشکنند و این پشتوانه مردمی را که مهمترین سرمایه نظام است از میان بر دارند..

امیر رضوانی-بخش تاریخ ایران و جهان تبیان
انتخابات

روز جمهوری اسلامی روزی است که جمهوریت نظام اسلامی درکنار اسلامیت آن پر رنگ تر از هر زمان دیگری به چشم آمد. مردم در این روز برای اولین بار در یک انتخابات به معنای واقعی حقیقی سرنوشت خود را انتخاب کردند و آن آری به جمهوری اسلامی ایران بود نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد.
رای 98/2 درصدی مردم به جمهوری اسلامی معنایی زیادی داشت اینکه نظامی به رهبری یک روحانی و پشتوانه محکم مردمی پا گرفته است؛ البته بسیاری از انقلاب ها در ابتدا با رای و پشتوانه مردمی پا گرفته و پیش رفته اند اما اهمیت جمهوری اسلامی این است که وجه مردمی بودن و حمایت به صورت مداوم ادامه داشته است در انتخابات هایی که در طول این سی و هشت سال برگزار شده و هم چنین در مراسم هایی چون راهپیمایی ها مردم ایران بارها و بارها نشان داده اند که در باور و عمل هنوز پای رای خود ایستاده اند.

آنچه مهم است حفظ این دو اصل و پیشبرد آن به سمت  تمدن اسلامی است. یعنی ما باید با  استقرار،تقویت و توسعه هر چه بیشتر این دو اصل بتوانیم از دورانه های مختلف را از انقلاب به سمت تمدن اسلامی پشت سر بگذاریم

مشارکت حدودا 70 درصدی  در 7 اسفند بعد از گذشت قریب به چهل سال چیزی نیست که همه انقلاب ها آن را تجربه کرده و یا  بتوانند درک کنند. آنهم با شرایطی که پول  و برنامه های بسیاری برای برهم زدن این روند به کار گرفته شده و می شود از برنامه های سخت و نظامی تا عملیات های روانی و جنگ نرم، تا بتوانند هیمنه این جمهوریت و اسلامیت را بشکنند و این پشتوانه مردمی را که مهمترین سرمایه نظام است از میان بر دارند..
اسلامیت اولین اصلی است که دشمن خواهان مقابله با آن است. نقشه دشمن در راستای خوی استکباری و استعماری اش را به اذعان خود، همین اسلامیت و حکومتی مبتنی بر ولایت فقیه در دنیا بر هم زد.  اصلی که در نظام اسلام  ایران حفظ و تقویت ان را درجه اول رهبری به همین پشتوانه مردمی نظارت و هدایت می کند.  اهمیت این اسلامیت در اهداف و آینده نظام تا آنجا است که  امام درباره آن جملات مهمی می فرمایند از جمله:" این نهضت و انقلاب ، همه این ها مقدمه این است از برای این که اسلام پیاده بشود."(1) "ما دنبال این هستیم که اسلام تحقق پیدا بکند، دنبال اسم نیستیم که حالا ما اسم جمهوری اسلامی پیدا کردیم کافی است برای ما."(2)، " مقصد این است که کشور ما یک کشور اسلامی باشد، کشور ما در تحت رهبری قرآن ، تحت رهبری پیغمبر اکرم (ص ) و سایر اولیاء عظام اداره بشود."(3)
مقام معظم رهبری نیز همواره بر این اصل تاکید داشته اند به ویژه  اهمیت  آن  برای مردم و مسئولین بیان داشته اند در مسئله هسته ای جایی می فرمایند دشمنان از ٜایران اسلامی ٝ می ترسند نه از ایران هسته ای و همچنین درباره دشمنی غرب اشاره می کنند که تا زمانی  که ما بر اسلام خود تاکید داشته باشیم این دشمنی باقی می ماند. در واقع بعد اسلامیت در استقلال و آزادی ما تا این حد دارای تاثیر و اهمیت است.
اما اسلامیت نظام در کنار جمهوریت آن دو اصل مهم هستند. در تلفیق این دو با هم یک نظریه جدید توسط مقام معظم رهبری تبین شد و آن نظام مردم سالاری دینی بود. نظامی که بر حقوق مردم و سهم آنها در جامعه نه به صورت سوری که به عنوان یک اصل مترقی نگاه می کند. جالب آن است که  دشمنان نه تنها برای اسلامیت نظام نقشه داشته که خود و یا توسط عناصر دست نشانده و یا جاهل درصدد ضربه به جمهوریت نیز برمی آیند تا از این طریق هم به پشتوانه مردمی ایران اسلامی صدمه وارد کنند و هم به اسلامیت آن ضربه بزنند که این نقشه  آنها نیز بر مبنای همان جمهوریت و پشتوانه مردمی راه به جایی نبرده است.
امام خمینی درباره ابعاد و اهمیت جمهوری می فرمایند: "ما خواستار جمهوری اسلامی هستیم . "جمهوری" فرم و شکل حکومت را تشکیل می دهد و اسلامی یعنی محتوای آن فرم قوانین الهی است "(4) ایشان  یک ماه قبل از پیروزی انقلاب در پاسخ به سوال خبرنگاری که می پرسد، شکل این جمهوری چطور خواهد بود؟ می فرماید: "آنچه مهم است ضوابطی است که در این حکومت باید حاکم باشد که مهم ترین آنها عبارت است از این که اولا متکی به آرای ملت باشد به گونه ای که تمامی آحاد ملت در انتخاب فرد و یا افرادی که باید مسوولیت و زمام امور را در دست بگیرند شرکت داشته باشند و دیگر اینکه در مورد این افراد نیز خط مشی سیاسی و اقتصادی و سایر شئون اجتماعی و کلیه قواعد و موازین اسلامی مراعات می شود . در این حکومت به طور قطع باید زمامداران امور دائما با نمایندگان ملت در تصمیم گیریها مشورت کنند و اگر نمایندگان موافقت نکنند، نمی توانند به تنهایی تصمیم گیرنده باشند . " (5)

مشارکت بالای 70 درصدی  در 7 اسفند بعد از گذشت قریب به چهل سال چیزی نیست که همه انقلاب ها آن را تجربه کرده و یا  بتوانند درک کنند

شهید مطهری بعنوان تئوریسن انقلاب اسلامی جمهوریت را اینگونه نگاه می کند:" و اسلامی بودن این جمهوری به هیچ وجه با حاکمیت ملی و یا به طور کلی دموکراسی منافات ندارد و هیچ گاه اصول دموکراسی ایجاب نمی کند که بر یک جامعه ایدئولوژی و مکتبی حاکم نباشد و ما می بینیم که احزاب معمولا خود را وابسته به یک ایدئولوژی معین می دانند و این امر را نه تنها بر ضد اصول دموکراسی نمی شمارند، که به آن افتخار هم می کنند، اما منشا اشتباه آنان که اسلامی بودن جمهوری را منافی با روح دموکراسی می دانند ناشی از این است که دموکراسی مورد قبول آنان هنوز همان دموکراسی قرن هیجدهم است که در آن حقوق انسان در مسائل مربوط به معیشت، خوراک، مسکن، پوشاک و آزادی در انتخاب راه معیشت مادی خلاصه می شود . (6)

کلام آخر:

آنچه مهم است حفظ این دو اصل و پیشبرد آن به سمت  تمدن اسلامی است. یعنی ما باید با  استقرار،تقویت و توسعه هر چه بیشتر این دو اصل بتوانیم از دورانه های مختلف را از انقلاب به سمت تمدن اسلامی پشت سر بگذاریم. موردی که  رهبری بارها بر آن تأکید داشته و می فرمایند که راه با انقلاب بر ما تمام نشده و تا پیاده سازی نهایی آرمان ها راه باقی است که این مهم جهاد و ایمان می طلبد.
برای  ماندن بر این طریق و تکیه بر دو اصل جمهوریت و اسلامیت  باید به سراغ دو کلمه رفت که در شعار"استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی"  بدان اشاره شده است. استقلال و آزادی باعث می شود که جمهوری اسلامی بدون هیچ انحرافی ادامه راه دهد و از خطر وابستگی و استبداد به دور باشد.

پی نوشت:
1- صحیفه امام خمینی » جلد ۱۶ » صفحه ۱۳
2- صحیفه امام خمینی » جلد ۸ » صفحه ۴۳
3- صحیفه امام خمینی » جلد ۷ » صفحه ۵۳۱
4- صحیفه امام خمینی » جلد ۵ » صفحه ۳۹۸
5- صحیفه امام خمینی » جلد ۵ » صفحه ۴۳۶
6- مرتضی مطهری، پیرامون انقلاب اسلامی ، انتشارات صدرا، (تهران: 1368)، ص 84 - 83