تبیان، دستیار زندگی
عید نوروز از همان نیمه شب پیش از سال تحویل تا روز آخر تعطیلات که سیزده فروردین است، زمانی نسبتاً طولانی برای استراحت کردن، کنار خانواده بودن و کلاً رسیدگی به کارهای عقب افتاده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا زندگی تان معاینه فنی دارد؟

عید نوروز از همان نیمه شب پیش از سال تحویل تا روز آخر تعطیلات که سیزده فروردین است، زمانی نسبتاً طولانی برای استراحت کردن، کنار خانواده بودن و کلاً رسیدگی به کارهای عقب افتاده است.

مریم عطاریان -بخش خانواده ایرانی تبیان
تعیین هدف

یکی از این کارهای عقب افتاده، رسیدگی به سلامت روان است. همچنان که قبل از رفتن به سفر اتومبیل خود را به معاینه فنی می برید، بهتر است پیش از آغاز تعطیلات نوروز، حتماً برنامه ریزی جدی برای رسیدگی به سلامت روان خود داشته باشید.

از علت استرس خود آگاه شوید و سعی کنید خوش بین باشید. افکار منفی را شناخته و جای آنها را با افکار مثبت عوض کنید. بر تجارب مثبت متمرکز شوید و فهرستی از تکالیف مثبت هفتگی تهیه کنید

شاید مهم ترین اقدام برای داشتن عیدی آرام و تعطیلاتی خاطره انگیز این باشد که برای کسب آرامش تمرینات و پیگیری لازم داشته باشید. خصوصاً که در ایام کار و تحصیل، آنقدر افراد خود را مشغول امور روزمره کرده و در آن غرق می شوند که خود را فراموش می کنند. تعطیلات نوروز فرصتی طلایی برای رسیدگی و توجه بیشتر به خود است.

بعضی از کارهایی که می توانید انجام دهید عبارتند از:

*هدفهایتان را نقاشی کنید

تعیین هدف کنید. اهداف واقع گرایانه انتخاب کنید. اهداف روزانه کوچکی تعیین کنید و حتماً خود را موظف به انجام آنها بکنید.

* افکارتان را بازسازی کنید

از علت استرس خود آگاه شوید و سعی کنید خوش بین باشید. افکار منفی را شناخته و جای آنها را با افکار مثبت عوض کنید. بر تجارب مثبت متمرکز شوید و فهرستی از تکالیف مثبت هفتگی تهیه کنید.

* خودگویی منفی را ممنوع کنید

به آنچه که فکر می کنید که درست، واقعی،ملموس و منطقی است و از نتیجه گیری ها و فرضیه سازی شتاب زده خودداری کنید.

* به روزهایتان ساختار دهید

ایام نوروز، به خاطر فراغ بال جدی که افراد دارند، بهترین زمان برای ساختار دادن به روزها و اوقات است. در این فعالیت ها، حتماً ارتباطات اجتماعی هم بگنجانید. دید و بازدیدهای عید یکی از بهترین این ارتباطات است.

همچنان که قبل از رفتن به سفر اتومبیل خود را به معاینه فنی می برید، بهتر است پیش از آغاز تعطیلات نوروز، حتماً برنامه ریزی جدی برای رسیدگی به سلامت روان خود داشته باشید

*ورزش کنید

حتماً از ورزش های پرتحرک مانند شنا و دو بهره ببرید. پیاده روی هم به عنوان یک ورزش هوازی می تواند شما را پر نشاط کند.

* استراحت فراموش نشود

مراقب باشید که به پشتوانه تعطیلات، شب ها تا دیر وقت بیدار نمایند. به موقع بخوابید و به موقع از خواب بیدار شوید و به اندازه کافی استراحت داشته باشید.

*به خودتان برسید

به برنامه غذایی تان توجه خاص داشته باشید. ایام نوروز زمانی مهیا برای انجام هر ناپرهیزی و بی توجهی به سبک تغذیه است پس مراقب باشید:
- میزان مصرف چربی به ویژه چربی های اشباع شده که از حیوانات به دست می آید را کم کنید.
- میزان کمپلکس کربوهیدرات مانند غلات سبوس دار، غذای نشاسته ای سبوس دار، حبوبات، مغزها و دانه ها را افزایش دهید.
- خوردن میوه ها و سبزیجات تازه را افزایش دهید
- از خوردن خوراکی های شور خودداری کنید.
در نهایت برای داشتن تعطیلات خوب و به یادماندنی از اصلاح عادات خودتان استفاده کنید. تعطیلات نوروز فرصتی بسیار طلایی و مغتنم است تا بتوانید بر روی سبک زندگی شخصی تان تجدید نظر کنید.



مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.