تبیان، دستیار زندگی
سونامی انتشار و شوخی با کلیپ ها و تصاویر مستهجن از ماجرای پسر تلگرامی تا کیمیا و برخی دابسمش ها کشیده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سال فیلم های جنسی و دابسمش!

سونامی انتشار و شوخی با کلیپ ها و تصاویر مستهجن از ماجرای پسر تلگرامی تا کیمیا و  برخی دابسمش ها کشیده است.

امیر رضوانی-بخش ارتباطات تبیان
دابسمش

فضای مجازی روز به روز سیطره خود را بر زندگی ملت ها بیشتر می کند. این اتفاق همزمان با رشد و توسعه تکنولوژی و اینترنت رخ می دهد، به ویژه با گسترش ضریب نفوذ  اینترنت و اسمارت فون ها این روند محسوس تر شده است.  به خاطر همین افزایش تعامل و استفاده از رسانه ها است که موضوع سواد رسانه ای در عصر حاضر را پر ضروری ساخته است از جمله در کشور ما که تب تند استفاده زا اینترنت وشبکه های اجتماعی مانند بسیاری دیگر از رفتارهای مصرفی مان رکورد زده است زمانی ما در استفاده از وایبر رتبه اول جهان را کسب کردیم!  تا جایی که امروز در تلگرام 37 درصد از ترافیک مجازی در ایران مختص به این شبکه اجتماعی است.
این روند و رشد ضریب نفوذ اینترنت و شبکه های اجتماعی همگان با رشد تکنولوژی و فناوری های این رسانه ها باعث شد که سال 94 نقطه عطف و روند فزآینده ای در استفاده از این فضا باشد.
برای این تب تند در استفاده از شبکه های اجتماعی شاهد مثال های فراوانی وجود دارد که ما اینجا به موج آفرین و حاشیه ساز ترین ها اشاره می کنیم:

پسر تلگرامی

شما هم حتما اصطلاح "من یک کارگر ساده ای بیش نیستم" و " پلیس فتا حواسش به همه چیز هست" را شنیده اید. اصطلاحاتی که مربوط به عکس ها و کلیپ های حاشیه ساز پسر تلگرامی است. پسری که تصاویرش در کنار دختران متفاوت در فضای مجازی بارها بازنشر شد در کلیپی ادعا کرد که همه آن دختران اقوام او بودند و از پلیس فتا تعریف کرد اما این باعث نشد که کار به شکایت دختران و برخورد پلیس فتا با او منجر نشود. متاسفانه این جریان به اینجا ختم نشد و این شروع جریانی در این شبکه ها از حرکات مشابه بود. حرکاتی که در وهله اول نقض حریم خصوصی محسوب شده و در گام بعد از مصادیق انتشار تصاویر مبتذل و اشاعه فحشا.

13 ساله و...

کلیپ غیر اخلاقی یک پسر 13 ساله، بازنشر آن و فضای طنز به دنبال آن ،یکی از مواردی است که امسال از حاشیه های  شبکه های اجتماعی بود. فضایی که  نشان داد بسیاری از کاربران این شبکه ها خط قرمزی برای محتوای قابل استفاده خود ندارند و همچنین ابایی هم از مخفی کاری نداشته، چه بسا به گسترش این فضا و شوخی و تفریح با آن می پردازند. متاسفانه این کلیپ هم مانند مورد قبل به یک مورد ختم نشده و شروع آن جریانی بود که در ماه های آخر سال یکی از سوژه های تصویری و طنز این شبکه ها شده است.  فضای غیر اخلاقی برخی از کاربران و بسترها بیش از این در سرچ های گوگل خود نمایی می کرد و حال در شمار اعضای کانال های غیر اخلاقی، بازنشر محتوای های مبتذل و شوخی با آن.

صفحه شخصی فوتبالیست ها

جریان کامنت های غیر اخلاقی و غیر منصفانه در صفحات شخصی چهره ها امسال هم حاشیه ساز شد که اینبار طعم آزار هموطنان ورزشکارمان را داشت.  امسال طی برخورد بد برخی کاربران در صفحات شخصی فوتبالیست ها باعث شد تا عده ای از آنها فعلا عطای داشتن صفحه ای را به لقایش ببخشند. زمانی به دلیل برخورد بد تماشاگر نماها!  و توهین های آنها در کامنت هایشان این اتفاق رخ داد و زمانی هم به دلیل هک صفحات شخصی آنها که باز از همین بد رفتاری ها بود. متاسفانه این موضوع مسبوق به سابقه بوده و  توسط ایرانی ها در مواجه با سایر شخصیت های  ورزشی و غیر ورزشی هم رخ داده و در مواردی باعث شده است که وجهه ایرانی خدشه دار شود.

دابسمش

دابسمش ها عرصه ای جالب و جذاب هستند که می شود برای تفریح از آنها استفاده کرد این فرآیند آنقدر باب شده است که حتی برای آنها صفحات اختصاصی و پر بازدید در صفحات اجتماعی با لایک و کامنت های فراوان ایجاد شده است که عده ای در اینجا هم استعداد خود را در استفاده حاشیه ای و نامناسب از این فضا نشان دادند. برخی از محتواهای این آیتم جذاب از نظر فرم و محتوا با فرهنگ ایرانی و اسلامی دارای فاصله است نباید گذاشت استفاده نادرست از این  قابلیت ها شیرینی و جذابیت این صفحات را تلخ کند!

ویس کده ها!

نقض حریم خصوصی، اشاعه فحشا، نشر محتوای مبتذل، توهین و افترا و ... نشان می دهد ما باید در برنامه های ایجابی، فکری برای چهارچوب بندی ذهن مخاطبین بکنیم در واقع  باید فضا به گونه ای باشد که با گسترش و افزایش ضریب نفوذ اینترنت و  ارائه نرم افزارهای فیلتر شکن در صورت عدم کنترل استفاده مخاطبان از این فضاهای غیر اخلاقی خود کاربران با فرهنگ مناسب  استفاده وهمچنین اخلاق مداری خود فیلتری بر آسیب ها و تهدیدات این فضا بشوند

فایل های صوتی برای خود در فضای شبکه های اجتماعی به ویژه تلگرام آمد و رفتی پیدا کرده اند تا جایی که برای خود کانال های اختصاصی با روند طنز و سرگرمی  و تعداد کاربران بالا دارند. برخی از فایل های بارگذاری شده در این شبکه ها چند ده هزار باز نشر دارد. این کانال ها در عین اینکه نشان می دهد می توان از پتانسیل صوت چه استفاده های مثبت حتی در زمینه سرگرمی داشت  و  همچنین نشان از جذابیت و تاثیر این رسانه دارند اما این مزیت هم از آسیب در امان نماند و بسیاری از کاربران طنز این فضا را با بی اخلاقی هایی عجین کردند از جمله فضاهای منفی در محتواهای این کانال ها تمسخر، دیگر آزاری، بی احترامی به جایگاه والدین می باشد که نمونه های آن را در کلیپ های مزاحمت های تلفنی و پالش پدر و مادر ها می توان شنید.

عکس های خصوصی کیمیا

مهراوه شریفی نیا یکی از افرادی بود که امسال قربانی نقض حریم خصوصی و رفتار غیر اخلاقی کاربران شد البته او اولین قربانی این فضا نیست  و چهره ها و همچنین شهروندان زیادی تا به حال قربانی سو استفاده سودجویان و قانون شکنان شده اند.
وقتی که کیمیا در بازی خود خوش می درخشید موجی از انتشار عکس های خصوصی  او راه افتاد که با واکنش وی نیز روبرو شد موجی که نشان از بی اخلاقی ها در نقض حریم خصوصی و همچنین برخورد کاربران با چنین محتواهایی داشت که به جای عدم داغ کردن  چنین موج هایی با باز نشر آن و قضاوت و تهمت درباره شخصی که مورد تهاجم قرار گرفته است مانند همیشه! به استقبال این حاشیه رفتند.

انتخابات

انتخابات امسال با توجه به رشد و گسترش شبکه های اجتماعی به ویژه تلگرام با روندی متفاوت از سالیان قبل مواجه شد تا جایی که بسیاری از کاندیدا ها و ستادهای انتخاباتی و عملیات روانی برای برنامه های تبلیغاتی خود و پروژه های  مربوط به آن تصمیم گرفتند برای تاثیرگذاری و البته هزینه کمتر از این بستر برای خود استفاده کنند.
همین فضا باعث شد موج اطلاع رسانی و فضای انتخاباتی امسال روند تازه ای به خود ببیند که بر خلاف موارد دیگر بیشتر می توان از فرصت های آن یاد کرد البته مانند سایر رقابت های انتخاباتی بد اخلاقی ها از این فضا به دور نبود اما فرصت ها یقینا بیش از آسیب های آن بود.

آخر کلام:

بسیاری از موارد بالا محتواها و جریان های ضد اخلاقی بر بسترهای اینترنت بودند. در واقع این بستر ها به خودی خود منفی نبودند بلکه کاربران برای تولید و نشر ناهنجاری ها از آن استفاده می کردند. برخی از این فرایندها هم می توانند بسیار مثبت باشند  اما برخی بی سلیقگی ها آنها را تحت حاشیه قرار می دهند مانند کانال فایل های صوتی و دابسمش ها. این فضا نشان می دهد که ما بیشتر تحت تاثیر فضای ایجاد شده برخی جریانات و افراد به سراغ استفاده نامناسب از این بسترها می رویم. اینکه توسعه شبکه های اجتماعی در سال 94 با رشد برخی ناهنجاری ها و بی اخلاقی ها همراه بوده  نشانگر این است که فضای مجازی ما بیش از فیلترینگ نیازمند سواد رسانه ای و فرهنگ استفاده از این فضا و همچنین فرهنگ سازی اخلاقی برای کاربران دارد.
نقض حریم خصوصی، اشاعه فحشا، نشر محتوای مبتذل، توهین و افترا و ... نشان می دهد ما باید در برنامه های ایجابی، فکری برای چهارچوب بندی ذهن مخاطبین بکنیم در واقع باید فضا به گونه ای باشد که با گسترش و افزایش ضریب نفوذ اینترنت و ارائه نرم افزارهای فیلتر شکن در صورت عدم کنترل استفاده مخاطبان از این فضاهای غیر اخلاقی خود کاربران با فرهنگ مناسب استفاده و همچنین اخلاق مداری خود فیلتری بر آسیب ها و تهدیدات این فضا بشوند.روند امسال هشداری است بر استفاده های نامناسب و فرهنگ اشتباه کاربران فضای مجازی از این رسانه های پر ترافیک در فضای مجازی.