تبیان، دستیار زندگی
در اکثر خانواده ها، برنامه ریزی مشخص و منظمی برای گذراندن اوقات فراغت و حداکثر بهره مندی از تعطیلات ایام نوروز وجود ندارد و حتی بسیاری از خانواده ها اصلاً به این مساله فکر هم نمی کنند چون تصور می کنند تمام این ایام و تعطیلات طولانی، باید صرف استراحت شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رفع کسالت تعطیلات با گردش بهاری

در اکثر خانواده ها، برنامه ریزی مشخص و منظمی برای گذراندن اوقات فراغت و حداکثر بهره مندی از تعطیلات ایام نوروز وجود ندارد.حتی بسیاری از خانواده ها اصلاً به این مساله فکر هم نمی کنند، چون تصور شان این است، تمام این ایام و تعطیلات طولانی، باید صرف استراحت شود.

مریم عطاریان-بخش خانواده ایرانی تبیان
گردش

البته در بیشتر خانواده ها، اگر سفر و گشت و گذار نوروزی در کار نباشد و اعضای خانواده آن نوروز را در شهر محل سکونت خود بمانند، عمدتاً کل خانواده تا دیروقت بیدار مانده و شب را به دیدن تلویزیون یا شب نشینی می گذرانند.
طبیعی است که با این سبک رفتار، هم روز بعد را با خستگی و کسلی شروع می کنند و هم بعد از تعطیلات نوروز ، به زمانی نسبتاً طولانی نیازمند هستند تا به شرایط طبیعی قبل، مجدداً عادت کنند. روزهای پایانی سال فرصتی بسیار خوب برای برنامه ریزی اوقات فراغت خانواده، خصوصاً کودکان است.

با آماده کردن یک میان وعده ساده مانند نان و پنیر و ... به گردش بهاری بروید. به حیاط خانه یا پارک محله خود بروید

اگر والدین هر دو شاغل باشند قطعاً در طی سال فرصت بسیار کمی برای وقت گذاشتن برای کودک دارند. حال آنکه ایام نوروز زمانی بسیار طلایی جهت رسیدگی بیشتر به کودکان است.

در ادامه این یادداشت سعی داریم یک سری بازی های کوتاه و شاد را به شما پیشنهاد دهیم که نه تنها متنوع و شاد باشند بلکه باعث کشف و پرورش استعدادهای آنها نیز بشود. فراموش نکنید که حتی ایام تعطیل نوروز نیز می تواند فرصتی برای بهبود رابطه با کودکان و برنامه ریزی اوقات فراغت شان باشد.

* جمع آوری کلکیسون

فرض کنید امسال عید به سفر رفته اید و شاید فرصت چندانی برای ماندن در خانه نداشته باشید. آن قدر در حال گردش و تفریح و حتی ایرانگردی هستید که برای تان سوال پیش می آید که چگونه می توانید اختصاصی به کودکان بدهید.
جواب خیلی ساده است: در همین گشت و گذارها می توانید با توافق کودک تان یک موضوع را انتخاب کرده و به جمع آوری آن بپردازید. مثلاً وقتی به پارک، فضاهای باز، باغ ها و ... در هر شهری می روید می توانید برگ های مختلف را با همکاری کودکتان جمع کنید.
هر برگ را لابلای دو کاغذ خشک کن و قراردادن آن در زیر چند کتاب، می تواند برگ ها را نگهداری کند. تا جایی که می توانید بعد از بازگشت از سفر این برگ ها را در دفتری بچسبانید و نام آن برگ را ثبت کنید.

* برای کودک تان مهمانی بگیرید

اگر کودک بالای سه سال دارید، یک مهمانی عصرانه برای وی برنامه ریزی کنید. قرار نیست این مهمانی خیلی مفصل و گران قیمت و شلوغ برگزار شود. سعی کنید چن تن از دوستان و همسالان وی را برای یک عصرانه شاد دعوت کنید. در این مهمانی کوچک سعی کنید:

قصه و آواز بخوانید

حتماً ترانه های مورد علاقه کودکان را در این مهمانی پخش کنید. خصوصاً خواندن یک داستان شاد و پرهیجان در انتهای این مهمانی توصیه می شود.

برای مهمانی تان موضوع خاص تعریف کنید

این موضوع را می توانید در کارت دعوت دست سازی که با کودکتان ساخته اید، مطرح کنید. البته برای انتخاب موضوع حتماً با کودکتان همفکری کنید. این موضوع می تواند در تزئینات کیک و حتی در داستانی که برای کودکان خوانده می شود، تکرار شود.

* گردش بهاری بروید

با آماده کردن یک میان وعده ساده مانند نان و پنیر و ... به گردش بهاری بروید. به حیاط خانه یا پارک محله خود بروید.
زیراندازی روی زمین پهن کنید و بنشینید و از مناظر، بوهای خوش و صداهای بهاری لذت ببرید. ضمن لذت از مناظر، درباره آنچه می بینید با کودک گفتگو کنید.

* وقتی مجبورید در خانه بمانید

روزهای پایانی سال فرصتی بسیار خوب برای برنامه ریزی اوقات فراغت خانواده خصوصاً کودکان است

روزهایی از نوروز هستند که ناچارید در خانه با کودک تان بمانید. برای روزها و ساعات باید فکر کنید و برنامه ریزی داشته باشید. مثلاً ظرفی را بردارید و انواع غلات را در آن بریزید سپس چند کاسه به کودکتان دهید تا این غلات را جدا کرده و در کاسه ها طبقه بندی کند.

* گلدان گل

یک لیوان کاغذی و چند مداد رنگی یا مداد شمعی به کودکتان بدهید و او را تشویق کنید تا لیوان را نقاشی کند. سپس لیوان را با کمک کودکتان پر از خاک کنید و یک تخم گیاه مانند آفتابگردان، تربچه یا گل جعفری را که سریع رشد می کند، داخل آن بکارید. ایام نوروز فرصت بسیار خوبی برای بررسی رشد هر روزه گیاه است.
این ایام فرصتی بسیار استثنایی برای وقت گذاشتن برای کودکان است. بازیهایی که به شما پیشنهاد دادیم، تنها چند ایده بودند تا شما از آنها الهام بگیرید، لذا فکر نکنید که مجبورید حتماً فعالیت هایی را انجام دهید که اصلاً از آنها لذتی نبرید. والدین باید نیازهای خود و فرزندشان را شناخته و در آن جهت به انتخاب فعالیت های نوروزی بپردازند.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.