تبیان، دستیار زندگی
یکی از سنت های باستانی و قدیمی ایرانیان، مراسم و جشنی است که هر ساله افراد در آخرین چهارشنبه سال برگزار میکنند. این جشن همان چهارشنبه سوری است. برخی مواقع با برخورد درست و مدیریت رفتار می توانیم جشنی خوبی را داشته باشیم ولی برخی مواقع با بی احتیاطی هایمان
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تله های خوشمزه در خانه کار بگذارید

در  سه شنبه آخر سال

یکی از سنت های باستانی و قدیمی ایرانیان، مراسم و جشنی است که هر ساله افراد در آخرین چهارشنبه سال برگزار می کنند. این جشن همان چهارشنبه سوری است. برخی مواقع با برخورد درست و مدیریت رفتار می توانیم جشنی خوبی را داشته باشیم ولی برخی مواقع با بی احتیاطی هایمان جشن خود و دیگران را خراب می کنیم.

رومینا سادات تجاره، کارشناس ارشد مشاوره
بخش خانواده ایرانی تبیان
آجیل

هر ساله افراد با برگزاری جشن چهارشنبه سوری به استقبال عید نوروز می روند. انگار به گونه ای شده است که اگر چهارشنبه سوری را جشن نگیریم، آمادگی ورود به سال جدید را نداریم. در این جشن در کنار انجام اعمال خاصی، شعرهای مخصوصی هم خوانده می شود و همچنین خوراکی های متنوعی نیز در این شب، در هر خانه ای دیده می شود. در این روز افراد مختلف با سنین متفاوت به آتش بازی می پردازند. در واقع افراد می خواهند شاد باشند و تحرک و نشاط را از خود نشان بدهند.

سعی کنید محیط خانه را برای فرزندانتان جذاب تر کنید. مثل تهیه خوراکی های لذت بخش، دیدن فیلم و کارتون و انجام دادن بازی های گروهی

برای چهارشنبه سوری ویتامین بخورید

بی شک افراد در چهارشنبه سوری به دنبال ایجاد شادی و نشاط در روحیه خود هستند. در این شب می توان تغذیه هایی که باعث شادی و نشاط است،بیشتر استفاده کرد. دانه های روغنی و ویتامین های B1 و B2 موادی هستند که انرژی دهنده هستند و باعث ایجاد شادی و نشاط در افراد می شود. پس آجیل ها و میوه های خشک و همچنین آش، طرفداران خاص خودشان را در این شب دارند.

پنهانکاری ها را ببینید

متاسفانه هر سال به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی، خیلی از افراد در جشن چهارشنبه سوری دچار سانحه می شوند. برخی از این سوانح فقط ایجاد جراحت یا سوختگی می کنند و برخی دیگر نیز منجر به فوت می شود. والدین حتما به این نکته توجه کنند که اگر رفتار فرزندشان و رفت و آمدهای فرزندشان در روزهای قبل از چهارشنبه سوری، مشکوک شده است و مدام سعی در پنهان کاری می کند، حتما بررسی کنند که خدای ناکرده، فرزندشان در پی درست کردن مواد آتش زا نباشد. بهترین کاری که والدین می توانند انجام بدهند این است که از قبل از فرا رسیدن چهارشنبه سوری سطح آگاهی فرزندانشان را نسبت به ضرر و زیان های احتمالی ناشی از انفجار مواد منفجره افزایش بدهند. وقتی که فرزندان از قبل با عواقب و پیامدهای منفی ناشی از این مواد آشنا بشوند کمتر در معرض خطر قرار می گیرند.

خانه را هیجان انگیز کنید

بهتر است والدین کودکان کوچک تر در این روز کودکان خود را از این جشن با شکوه باستانی محروم ننمایند. بلکه در محیطی امن مثل حیاط منزل و با رعایت نکات ایمنی و درست کردن بوته های کوچک آتش با فرزندانشان با بازی و تفریح بپردازند. با این کار هم کودکان با این سنت زیبا آشنا می شوند و هم این که می توانند بدون اینکه در معرض خطر باشند به بازی و تخلیه هیجان بپردازند.
اگر بنا به هر دلیلی امکان این کار وجود نداشت، سعی کنید محیط خانه را برای فرزندانتان جذاب تر کنید. مثل تهیه خوراکی های لذت بخش، دیدن فیلم و کارتون و انجام دادن بازی های گروهی حتی می توانید مهمانی هم بگیرید. 

بهترین کاری که والدین می توانند انجام بدهند این است که از قبل از فرا رسیدن چهارشنبه سوری سطح آگاهی فرزندانشان را نسبت به ضرر و زیان های احتمالی ناشی از انفجار مواد منفجره افزایش بدهند

چگونه از خطر در امان باشید؟

قطعا با رعایت کردن اصول ایمنی می توانید سلامت خود و خانواده تان را تامین کنید. بهتر است نکات زیر را چند بار مرور کرده تا در روز چهارشنبه سرخ، بتوانید از آن بهره ببرید.
1- سعی کنید حتی تماشاگر رفتارهای پر خطر افراد دیگر نباشید. زیرا تماشاچیان همان ناظران بی گناه هستند. زیرا در زمان انفجار مواد منفجره، ترکش ها و ضایعات حاصل از آنها به اطراف پرتاب می شود و ممکن است به صورت و یا اندام های مختلف افراد تماشاچی صدمه بزند.
2- مراقب باشید که فرزندانتان و یا اطرافیانتان، از پرتاب مواد منفجره به روی شاخه های درختان، پشت بام ها و یا حیاط منازل دیگر خودداری کنند.
3- در فضای بسته از فشفه ها استفاده نکنید و این کار را حتما در فضای باز انجام بدهید.
4- از آتش زدن لاستیک یا کارتن خورده خودداری کنید زیرا آلودگی هوا را در بر دارد.
5- اگر قصد روشن کردن آتش را دارید حتما حجم آن کوچک باشد و از مواد اشتعال زا جدا خودداری کنید.
6- از پرتاب بطری های فلزی در آتش خودداری کنید زیرا بعد از انفجار تکه های آن ها به اطراف پرتاب می شود.
7- حتما به همراه خود در ماشین کپسول آتش نشانی را داشته باشید تا در هنگام ایجاد مشکل بتوانید آن را مهار کنید.



مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.