تبیان، دستیار زندگی
این سرمایه را فدای خانه تکانی نکنیم - زهرا موسوی*
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این سرمایه را فدای خانه تکانی نکنیم

title

هر چند برخی از این آیین ها در طول زمان با تغییراتی همراه بوده اما بیشتر آنها به قوت خود باقی مانده اند و یکی از مهمترین رسوم قبل از فرا رسیدن عید، سنت خانه تکانی و گرفتن گرد و زنگار از سیمای منزل و به ویژه نسوجی چون قالی، موکت و پتو است.
به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری ایرنا در همه نقاط ایران از گذشته های دور تاکنون مرسوم است چند هفته قبل از شروع عید نوروز فرآیند خانه تکانی و گردگیری از منازل و حتی در پاره ای از موارد محل کار آغاز و تا واپسین روزهای اسفند این پروسه به طول می انجامد.
امروزه با ورود فناوری های نوین و ماشینی شدن زندگی ها، شیوه خانه تکانی ها نیز تغییر کرده و اهل منزل با به کارگیری این فناوری ها، روند گردگیری و خانه تکانی ها را برای خود سهل تر کرده اند.
یکی از مهمترین و اساسی ترین بخش در خانه تکانی به طور معمول شستن قالی، قالیچه،گلیم، موکت، پتو و پرده، ظروف، دیوار، کاشی و انواع وسایل قابل شست و شوی منزل است که بخش وسیعی از زمان و هزینه افراد را به خود اختصاص می دهد.
البته امروزه اماکنی چون فرش و قالی شویی و پتوشویی های صنعتی به یاری خانواده ها و به ویژه بانوان آمده و دیگر نیاز نیست زحمت شستن قالی و فرش و ... تحمل کرد اینها در قبال گرفتن دستمزد اقدام به شست و شوی این نوع از نسوج می کنند.
اما با وجود این اماکن هنوز هم هستند کسانی که این نسوجات را در منزل و با مشقت و سختی فراوان انجام می دهند و حتی با وجود گسترش زندگی آپارتمان نشینی اما باز دیده می شود شست و شوی فرش و پتو در محوطه و توقفگاه های مجتمع های مسکونی به صورت گروهی انجام می شود.
فی نفسه نظافت و تمیزکاری عملی نیک و خوشایند است و حتی در دین مبین اسلام به رعایت بهداشت فردی و اجتماعی و نظافت تاکید و سفارش های زیادی شده اما نکته حایز اهمیت در این برهه زمانی دقت بسیار زیاد در مصرف آب است.
به طبع خانه تکانی مستلزم استفاده از آب فراوان است و خانواده ها نیز برای شست و شو باید مقادیر زیادی آب را مصرف کنند تا منزل آنگونه که خود می خواهند جلا یافته و تمیز شود اما در این فرآیند خانواده ها باید نکات مهم و حایز اهمیتی چون مصرف میزان حامل های انرژی چون برق و گاز و به ویژه آب را در مد نظر داشته باشند.
کشور ایران در سال های اخیر و به ویژه به علت خشکسالی های پی در پی دچار بحران آب و کمبود منابع آبی شده و سالیانی است که با این مشکل اساسی و مهم مواجه گشته به گونه ای که حتی خوان گسترده سفره های زیرزمینی هم به علت مصرف بیش از حد آب از سوی ما تهی از آب مانده است.
در این فصل که زمان گردگیری و شست و شوی البسه و تمیز کاری لوازم منزل و زدودن غبار یکساله از خانه هایمان است مردم باید بیش از گذشته نسبت به مصرف آب متعصب باشند و بهتر این است که شست و شوی لوازمی چون قالی، موکت و پتو که به آب فراوان نیاز دارد را به کارگاه های قالی شویی بسپارند.
آب از جمله سرمایه های گرانبها و از دست رفتنی است که جبران هدر رفت آن سخت و حتی ناممکن است و اکنون که این نعمت را برای استفاده در اختیار داریم باید نسبت به ادامه بودنش حساس و مقید باشیم و آن را تنها سهم خود ندانیم .
بیایید در این سال های کم آبی، با مصرف بهینه سهمی هر چند اندک در صرفه جویی مایه حیات داشته باشیم.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.