تبیان، دستیار زندگی

10 باور رایج در خصوص سلامتی (2)

بررسی‌هایی که روی احتمال خطرات تلفن همراه روی سلامت انجام شده است با وجود نتایج متعدد بر این اتفاق نظر دارند که تلفن‌های همراه عاری از خطر نیستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 جوش صورت


در قسمت اول این مطلب در خصوص 5 باور رایج در حوزه‌ی سلامتی صحبت کردیم. در مورد خواب احیاکننده، خطر سیگارهای لایت، آسیب هورمون درمانی در یائسگی، تاثیر قرص‌های ضدبارداری در وزن بدن و اثرات مثبت بازی‌های کامپیوتری در افزایش تمرکز و قدرت عکس العمل مغز توضیح دادیم. در قسمت دوم و پایانی این مطلب در خصوص 5 باور دیگر صحبت می‌کنیم تا قدمی باشد برای اصلاح افکارمان در خصوص سلامتی.

آکنه فقط در بین جوان‌ها شایع بوده و بعد از آن نابود می‌شود

درست و نادرست

نمی‌توان گفت که این باور نادرست است، چون در اکثر موارد آکنه در نوجوانی و اوایل جوانی دیده می‌شود. اما امکان دارد که در سنین بالاتر و حتی بعد از ازدواج نیز این جوش های مزاحم سر جایشان بمانند.

آکنه در نوجوانان به دلیل هجوم هورمون های جنسی و بویژه هورمون های آندروژن بروز می‌کند که از غدد فوق کلیوی ترشح می‌شوند و در این دوره از زندگی در بیشترین میزان خود هستند. این ترشح هورمونی فعالیت غدد سباسه (غدد تولیدکننده چربی پوست) را تحریک می‌کند.

سرطان سینه بیشتر در افراد بالای 40 سال شیوع دارد و در این سن نیز تهاجمی‌تر است، در حالیکه سرطان ریه و کولورکتال جزو سرطان‌هایی هستند که افراد مسن‌تر را درگیر می‌کنند

بر خلاف باورهای رایج اولین علائم آکنه در زمان بلوغ بروز نمی‌کند، بلکه به اندکی قبل بر می‌گردد. در واقع بین سنین 6 تا 10 سالگی است که غدد فوق کلیوی شروع به ساخت هورمون‌های جنسی می‌کند و کلید تولید سبوم (چربی پوست) نیز زده می‌شود. گاهی در بین نوزادان چند هفته‌ای نیز جوش دیده می‌شود که گذرا است و می تواند ناشی از هورمون های مادر باشد.

در نهایت اینکه برخی از انواع آکنه ها بویژه انواعی که رزاسه نامیده می‌شود، یا آکنه‌هایی که منشا دارویی دارند در بزرگسالی نیز دیده می‌شوند.

عدم تحمل لاکتوز از اجدادمان به ارث رسیده است

درست است

عدم تحمل لاکتوز، به فقدان آنزیمی به نام لاکتاز در روده مربوط می‌شود. لاکتوز همان قند طبیعی موجود در شیر است. آنزیم لاکتاز برای هضم شیر لازم است و نوزادان آن را به میزان زیادی دارند، اما به مرور زمان میزان این آنزیم کاهش پیدا می‌کند.

با بررسی‌هایی که روی اروپایی ها، هندی ها، آفریقایی ها و آسیایی ها انجام شده است، مشخص شده عدم تحمل لاکتوز بین 5 تا 10 درصد افراد را درگیر می‌کند. برخی از محققان بر این عقیده هستند که این مسئله طبیعی است.

اما نتایج پژوهش های جدید نشان داده است ژنی که در تولید لاکتاز نقش دارد، با سبک زندگی ما در ارتباط است. به بیان دیگر در بین مردمانی که اجدادشان بیشتر دامپرور بوده اند و شیر بیشتری مصرف می کردند مانند اروپایی ها، مشکل عدم تحمل لاکتوز کمتر دیده می‌شود.

توجه داشته باشید که عدم تحمل لاکتوز بر خلاف آلرژی به لاکتوز، مانعی برای مصرف شیر یا محصولات لبنی ایجاد نمی‌کند. حفظ کامل شیر در این مسئله نیازی ندارد. برای این افراد مصرف پنیرها یا دیگر غذاهایی که حاوی شیر هستند مانند کرپ، تارت و غیره باعث بروز مشکلات گوارشی نمی‌شود.

تلفن‌های همراه باعث ایجاد تومور می‌شوند

درست و نادرست است

در سال 2010 بررسی گسترده‌ای روی هفت هزار فرد مبتلا به تومور مغزی در 13 کشور مختلف انجام شد. در این پژوهش، اثرات تلفن‌های همراه را روی تومورها بررسی کردند. محققان پرسشنامه هایی در خصوص عادت های این افراد در اختیارشان قرار دادند. مشخص شد که خطر ابتلا به تومور در بین افرادی که روزانه بیش از سی دقیقه با تلفن همراه صحبت کرده بودند، به میزان 40 درصد بیشتر بود.

با وجود اینکه محققان نمی توانند به طور قطع نظر دهند، اما در سال 2011 مرکز بین المللی مطالعات سرطان اعلام کرد که استفاده از تلفن همراه ممکن است سرطان زا باشد. بررسی‌هایی که روی احتمال خطرات تلفن همراه روی سلامت انجام شده است با وجود نتایج متعدد بر این اتفاق نظر دارند که تلفن‌های همراه عاری از خطر نیستند. امواج روی مغز تاثیر می گذارند اما نه از مرحله‌ای که بتواند بافت ها را به طور جدی تهدید کند.

به عقیده ی این محققان ممکن است توموری بعد از بیست سال تماس با این امواج تشکیل شود و همه‌ی این‌ها به مدت زمان و دفعات استفاده از تلفن همراه بستگی دارد. در هر حال بهتر است احتیاط کرد و مدت زمان صحبت با تلفن همراه را کوتاه نمود. توصیه می‌شود که کودکان و نوجوانان را از تماس زیاد با تلفن همراه دور کنید.

علائم آکنه در زمان بلوغ بروز نمی‌کند، بلکه به اندکی قبل بر می‌گردد. در واقع بین سنین 6 تا 10 سالگی است که غدد فوق کلیوی شروع به ساخت هورمون‌های جنسی می‌کند و کلید تولید سبوم (چربی پوست) نیز زده می‌شود.

 

در سنین بالاتر سرطان‌ها کم تهاجم می‌شوند

نادرست است

سرطان از سرپیچی سلول ها شکل گرفته و رشد می‌کند. هسته ی سلول هایی که دارای DNA هستند، عملکرد سلول ها را کنترل می‌کنند. هسته، تکثیر یا آپوپتوز (مرگ برنامه ریزی شده ی سلول ها) را کنترل می‌کند. برخی از سلول ها از دستورات سرپیچی کرده و غیرعادی می‌شوند، یعنی تصمیم می گیرند نمیرند. در این صورت است که تبدیل به تومور شده و به محض اینکه شروع به تکثیر و پیشروی به جاهای دیگر بدن می‌کنند، متاستاز کلید می خورد و یا اینکه تومورها تهاجمی و کشنده می‌شوند.

با گذشت زمان و بالا رفتن سن، خطر اینکه سلول ها نامنظم کار کنند بیشتر شده و سیستم ایمنی بدن قدرت جوانی خود را از دست می دهد. به این ترتیب سرطان رشد کرده و بدن قدرت و کارایی لازم را برای مقابله با آن از دست می‌دهد. در واقع نمی تواند سلول های غیرعادی را از بین ببرد و یا DNA را اصلاح و احیا کند.

بر اساس آمارهای جهانی همه ساله بیش از یک سوم تشخیص سرطان های جدید، به افراد بالای 70 سال مربوط می‌شود. البته نوع سرطان فرق می‌کند. سرطان سینه بیشتر در افراد بالای 40 سال شیوع دارد و در این سن نیز تهاجمی‌تر است، در حالیکه سرطان ریه و کولورکتال جزو سرطان هایی هستند که افراد مسن تر را درگیر می‌کنند.

با گذشت زمان پوست ضخیم‌تر می‌شود

نادرست است

پوست ما از سه لایه‌ی اپیدرم (رو پوست) درم و هیپودرم (بافت زیرپوست) تشکیل شده است. پوست با گذر زمان نه تنها ضخیم‌تر نمی‌شود، بلکه نازک‌تر نیز می‌شود. این مسئله بخصوص در خانم‌ها و با بروز یائسگی بیشتر اتفاق می‌افتد.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.