تبیان، دستیار زندگی
حق كه ضایع شود فشار روانی زیادی به شما وارد می شودو چالش به هم خوردن رابطه ها پیش می آید. برای همه مهم است كه بدانند چطور نگذارند كسی حق شان را بخورد!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شما چطور از حق خود دفاع می کنید؟

حق كه ضایع شود فشار روانی زیادی به شما وارد می شودو چالش به هم خوردن رابطه ها پیش می آید. برای همه مهم است كه بدانند چطور نگذارند كسی حق شان را نوش جان کند!

فرآوری: ه. منفرد-بخش خانواده ایرانی تبیان
حق

تقریبا همه تجربه ای از ضایع شدن حق شان را دارند و هرکس روشی برای دفاع از حق خودش دارد. اگر شما از حق تان بگذرید به قول معروف، كلاهتان پس معركه می رود و سنگ روی سنگ نمی ماند. اما سوال این است، چطور باید حق تان را بگیرید؟ از بین همه الگوهایی كه می توانید برای گرفتن حق تان به آن عمل كنید، بهترین راه، عمل به پیشنهاد امام زمان است كه فرمودند: «بهترین الگوی من مادرم حضرت زهرا(س)ست»، به خودتان فرصت دهید تا با شناخت حضرت زهرا(س) یك الگوی بی خطا در برابر حق خوری ها داشته باشید.

حق دادنی نیست

برای شروع حرف تان از مطلب هایی شروع كنید كه طرف حسابتان آنها را قبول دارد و رویش تردیدی نیست؛ مثلا سؤالات كوتاهی بپرسید تا او به شما بگوید: «بله درسته. موافقم. حق با شماست و...»

كلمه حق خوری آنقدر قدرت دارد كه می تواند به شما القا كند كه مظلومید، ناتوانید، دیگران غیرقابل اعتمادند، شما هم می توانید حق خوری كنید و... . یا برعكس، می توانید توپ را در زمین حریفتان بیندازید و به خودتان القا كنید: حق با حقدار است، من از پس دفاع از حق خودم برمی آیم، هم حق ام را می گیرم و هم ناحقی را اصلاح می كنم.

به نظرتان شما چه حق هایی دارید؟ هرچه باشد نخستین قدم برای اینكه احساس تلخ ضایع شدن حق تان را دوا كنید این است كه بدانید چه حقی دارید؟كی به شما این حق را داده؟ تاوان این حق خوری فقط به شما برمی گردد یا بقیه هم آسیب می بینند؟ جواب دادن به این سؤال ها، حد و مرز لازم بودن یا نبودن و راه ابراز ناراحتی تان را مشخص می كند؛ مثلا وقتی مزرعه فدك كه هدیه شخصی پیغمبرمان به حضرت زهرا(س) بود را از ایشان غصب كردند، خانم حضرت زهرا(س) تصمیم گرفتند كاری كنند. حد و مرز این ناراحتی به خاطر یك هدف پشت پرده بود كه یك عده می خواستند قدرت اقتصادی حضرت زهرا(س) بالا نرود تا نتواند از ولایت دفاع كند. دلیل همت حضرت زهرا(س) برای این پسگیری حق، چیزی مهم تر از یك حق خوری ساده بود.

حق تان را چه کسی ضایع کرده است؟

اگر شخصیت كسی كه حق تان را خورده بشناسید، پیداكردن روش مؤثر برای اعتراض به او هم آسان می شود. اغلب كسانی كه حقی را پایمال می كنند جزو این 3 گروه هستند.
«می دونه اما خودش رو به خواب زده !» وقتی به این گروه اعتراض كنید كه كار تو باعث صدمه به من شده، سود من را بده و.... می گوید چه حقی؟چه سودی؟ چه ضرری؟من كه كاری نكردم. همه حرف و حدیث های این گروه این است كه با وجود اطلاع از اشتباهشان از جبران اشتباهشان شانه خالی كنند. برای مواجهه با گروه اول روشنگری كرده و مسئله را برایشان روشن كنید. اگر واكنش آنها تغییر نكرد، به سود و زیان برخورد یا بی اعتنایی موقتی فكر كنید.
گروه دوم افرادی هستند كه روحیه جبر و خشنی دارند و به صراحت می گویند: «می دونم تو حق داری اما حقت رو نمی دم.» این گروه اگرچه نیاز به تذكر دارند اما اهرم های فشاری مثل قانون و در جریان گذاشتن افراد مهم درباره آنها كارسازتر است.
گروه سوم هم آنهایی هستند كه ایمان بیشتری دارند و ترس از خدا در همه زندگی شان جاری است. پسگیری حق از گروه سوم كار بسیار راحت تری است چرا كه ناخواسته و ندانسته حق تان را خورده اند و فقط كافی است با آرامش اشتباه شان را با خودشان مطرح كنید.

حرف حق تلخ است،شیرین اش کنید

مثل یك اخطار مهم، كنار ذهن تان یادداشت كنید كه تلاش درست شما برای دفاع از حق تان یك چیز است و نتیجه چیز دیگر. فردی كه همه تلاش اش را با روش های درست برای پس گرفتن حقش كرده باشد، از خودش راضی تر است و هیچ وقت خودش را سرزنش نمی كند. راهكار های عملی زیر نمونه هایی از روش های حضرت زهرا(س) برای اعتراض به آن حق خوری ها بود كه الگوی كاربردی برای ما و شما هم می تواند باشد.

واسطه تان مورد احترام باشد

اگر می خواهید برای حق ضایع شده تان كاری كنید، فردی را واسطه كنید كه ذی نفع نباشد و مورد احترام باشد. به چند روز بعد از رحلت پیغمبر برگردیم. وقتی به امیرالمومنین(ع) و طرفداران معروف او مثل سلمان، مقداد، ابوذر و...اجازه دفاع از حق امام علی(ع) برای رسیدن به حكومت را نمی دادند؛ در آن شرایط حضرت زهرا(س) غصب مزرعه شان را بهانه شروع دفاع از ولایت غصب شده امام علی(ع) میان جمع همه مردم مدینه قرار دادند.

ظاهر خوبی داشته باشید

وقتی خواستید نزد طرف حساب تان بروید، ظاهر خوبی داشته باشید. گاهی عصبانیت و خشم و كینه، تعادل فرد را در كنترل خود و مدیریت موقعیت و رعایت قانون به هم می زند و نتیجه این می شود كه فرد فرصت طلب پیش خود می گوید وقتی روی خودتان تسلط ندارید، قدرت اثر گذاشتن روی او را حتما ندارید. حضرت زهرا(س) اما برای رفتن به مسجد مدینه مثل همیشه با خونسردی ردای بلندی پوشیدند و بر سرشان خمار انداختند كه تا زیر بازوانشان می آمد. بین راه مثل پیغمبر با آرامش حركت كردند و وقتی به مسجد رسیدند از پشت یك پرده، خطبه بلند و زیبای فدكیه را برای زن ها و مردها خواندند. شاید خاصیت این پرده این بود كه حواس همه روی حرف شان باشد نه روی جنسیت گوینده.

اول حرف هایی را که قبول دارد،بزنید

به نظرتان شما چه حق هایی دارید؟ هرچه باشد نخستین قدم برای اینكه احساس تلخ ضایع شدن حق تان را دوا كنید این است كه بدانید چه حقی دارید؟كی به شما این حق را داده؟ تاوان این حق خوری فقط به شما برمی گردد یا بقیه هم آسیب می بینند؟

برای شروع حرف تان از مطلب هایی شروع كنید كه طرف حسابتان آنها را قبول دارد و رویش تردیدی نیست؛ مثلا سؤالات كوتاهی بپرسید تا او به شما بگوید: «بله درسته. موافقم. حق با شماست و...». حضرت زهرا(س) هم با روش جالب و سرتاسر آرامشی از حمد خدا شروع كردند كه همه مردم به آن اعتقاد داشتند و بعد فرمودند: پیغمبری برای شما آمد كه از جنس خودتان بود، درد شما را درد خود می دانست، برای خوب شدن شما حریص بود، با شما مهربان بود و حتی در لحظه مرگ به فكرتان بود. بعد از این مرحله كه نشان دادند ما با خود شما مشكلی نداریم و دوست تان داریم، گفتند: من دختر همین پیغمبرم.

بگویید، حق خوری در شأن او نیست

نوبت این می رسد كه طرف تان را در یك رودربایستی قرار دهید كه بداند حق خوری در شأن او نیست. حضرت فاطمه(س) در این مرحله از بیان شان فرمودند: شما حامل پیام ها و سخنان پیامبر(ص) به سوی مردم و امت دیگرید. باید كه شما در مقام حفظ ودایع و حقایق الهی تمام كوشش و امانت داری خود را داشته باشید و بعد اشاره به سفارش پیغمبر(ص) به جایگاه قرآن و عترت كردند.

بی نیاز از اهانت حرف بزنید

وقتی در حال دفاع از خودتان هستید، محكم باشید و اگر از راستی حرفتان مطمئنید، بی نیاز از اهانت حرف بزنید. قدرت فهم طرف حسابتان را مخدوش نكنید. اشاره به سند های مورد قبول هر دو طرف مثل قرآن، ضرب المثل ها، نقل قول ها و... از این راه هاست. مثلا خانم حضرت زهرا(س) بین حرف های آن روزشان به 20 آیه مرتبط قرآن اشاره كردند كه خطبه فدكیه ایشان را اثرگذارتر كرد.

می توانید برای روز مبادا حساب باز کنید

همیشه یادتان باشد، می توانید یك وكیل قدرتمند، عادل و مهربان داشته باشید؛ خدایی كه قرآن می فرماید نعم الوكیل است و اگر نتوانستید ظلمی كه به شما شده را رفع كنید، می توانید به او بسپرید تا در روز مبادا به حساب طرف مقابل تان بگذارد.



منبع: همشهری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.